Klacht: Boete essent vervroegd beeindigen contract

leonietempel op 09 september 2015 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Essent has resolved this complaint
Klacht opgelost op 9 september 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste leonietempel, Op 9 september 2015 heeft u via www. klacht.nl een klacht ingediend over de werving bij de MediaMarkt. U heeft hier eerder contact over gehad en toen hebben wij u uit coulance aangeboden om 125 euro te vergoeden...

Bedrijf Essent
Status Opgelost
Datum 9 september 2015

Tijdens een bezoek aan de Mediamarkt in Emmen werden de klagers benaderd door een verkoper van Essent, die hen een energiecontract aanbood, ondanks hun uitleg over hun onzekere woonsituatie. Na enige tijd besloten zij het contract te beëindigen, maar kregen te maken met een boete voor de vervroegde beëindiging. De klacht is inmiddels opgelost.

Mijn Klacht:

op 2 september heb ik onderstaande klacht hier geplaatst:
Enkele maanden geleden waren wij rustig aan het winkelen bij de Mediamarkt Emmen, waar wij aangesproken werden over de optie om onze energie door Essent te laten leveren. In eerste instantie wezen wij dit aanbod af. Zowel mijn partner als ik waren op zoek naar een andere baan, en solliciteerden letterlijk door het hele land. Maar deze jongen gaf aan dat dit geen enkel probleem was. We kregen zelfs een bon van de Mediamarkt ter waarde van 175 euro die we direct konden besteden. Wij hebben hem duidelijk uitgelegd wat onze situatie was, en de optie er was dat we op korte termijn konden gaan verhuizen en dat het misschien verstandiger was om bij onze oude leverancier te blijven. Maar volgens deze jongen maakte dit allemaal niet uit. Hoe we ook ging verhuizen en waar ook naartoe we konden toch altijd weer van dit contract af. Na hem dit meerdere malen te hebben gevraagd gingen wij akkoord. 2 maanden geleden krijg mijn partner ineens een andere baan, in Groningen. Voorheen woonden en werkten we in Enschede. Dus wij moesten verhuizen. Alles opgezegd inclusief het contract van Essent. Wij konden namelijk de leverancier niet mee nemen omdat we een woning betrokken waar de prijs all in was, en het niet mogelijk was om een andere energieleverancier te hebben. Het is ene grote boerderij met kleine appartementen. Kregen wij vorige week de afrekening waarin dus staat dat we en boete ter waarde van 250 euro moeten betalen ivm contract breuk. Ik heb contact opgenomen met Essent. En volgens hun is dit ons probleem. We hadden de algemene voorwaarden maar moeten lezen. Toen ik vroeg waarom de adviseur ons hier niet op gewezen had, gaf de telefoniste aan dat dit bijna nooit voorkomt. En ja dingen die bijna niet voorkomen kon de adviseur wel eens vergeten…. Dus kortom de adviseurs zijn helemaal niet goed op de hoogte van alle adertje bij Essent onder het gras. Want het is voor ons nu enorm balen dat we een boete van 250 krijgen, want als we dit geweten hadden waren we liever nog wat langer bij onze ” duurdere ” oude leverancier gebleven. Na meerdere verzoeken is er niets aan te doen. Dat de adviseur ons niet goed heeft voor(op)gelicht is ons probleem. Wij hadden daar in de Mediamarkt maar alle voorwaarden moeten doornemen, want zij kunnen er niks aan doen dat hij wel eens iets vergeet te vermelden.

Binnen een uur werd ik teruggebeld door Essent. Een enorm vriendelijke mevrouw vertelde mij hoe vervelend ze deze situatie vond. Ze bood mij aan om de kosten te delen. Hoewel mijn partner en ik beide nog van mening waren dat deze fout bij hun lag stelde ik haar voor om de dag erop weer contact te hebben. Ik wilde dit eerst even doorspreken met mijn partner om te kijken of we hier akkoord mee zouden gaan ja of nee. Deze mevrouw gaf aan dat ze mij diezelfde dag niet kon terugbellen maar dat dit de dag erop gebeurde. Helaas de dag erop geen telefoon… Die dag daarop ook niet. En helaas is deze mevrouw vanaf mijn kant niet te bereiken. Wel heeft essent inmiddels de 250 euro boete van onze rekening afgetrokken…..

Gewenste Oplossing:

Ik wil dat ze hun afspraken nadenken. Erkennen dat hun werknemers slecht voorlichten, en ik wil niks meer hoeven betalen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 09 september 2015 om 19:03 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste leonietempel,
Op 9 september 2015 heeft u via www. klacht.nl een klacht ingediend over de werving bij de MediaMarkt. U heeft hier eerder contact over gehad en toen hebben wij u uit coulance aangeboden om 125 euro te vergoeden van uw opzegvergoeding. Wij zouden u terugbellen, maar dit is niet gebeurd.
Op 9 september 2015 heb ik telefonisch contact met u opgenomen. Ik wil u mijn excuses aanbieden dat wij u niet hebben teruggebeld.
Het aanbod wat wij u hebben gedaan om uw klacht op te lossen blijft staan. Ik heb u uit coulance 125 euro aangeboden. U gaat hier echter niet mee akkoord omdat u ook een deel van uw welkomstgeschenk dient terug te betalen.
Bij aanmelding heeft u een MediaMarkt cadeaukaart ontvangen ter waarde van 175 euro. Wij vorderen hier 100 euro van terug. Ik heb u aangegeven dat wij geen coulance verlenen voor de cadeaukaart. U bent het niet eens met ons voorstel.
Ik vind het erg vervelend dat wij uw klacht niet naar tevredenheid hebben kunnen oplossen. Ons aanbod blijft uiteraard staan.
Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie