Klacht: Misleid door Essent in Mediamarkt

Theovdmark op 03 januari 2015 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Essent has resolved this complaint
Klacht opgelost op 3 januari 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste heer van der Mark, Ik heb u vandaag, 3 januari 2015, telefonisch gesproken over uw klacht. U heeft uw verhaal gedaan en gaf aan dat u misleid bent door Essent. Ik heb u verteld over onze voorwaarden die van...

Bedrijf Essent
Status Opgelost
Datum 3 januari 2015

Een klant heeft op 27 december een televisie gekocht bij Mediamarkt en werd door een Essent-medewerker gewezen op een actie waarbij overstappen naar Essent €225 korting op de aankoop zou opleveren. Na een prijsvergelijking met zijn huidige leverancier Eneco, concludeerde de klant dat de tarieven van Essent voordeliger waren, wat leidde tot een overstap naar Essent. De klacht is inmiddels opgelost.

Mijn Klacht:

Op 27 december jl een bezoek gebracht aan de Mediamarkt bij de Amsterdam Arena. Daar een nieuwe televisie gekocht. Een daar aanwezige medewerker van Essent wijst op een actie van Essent, waarbij je door over te stappen naar Essent als energieleverancier €225,00 korting kan krijgen op je aankoop bij Mediamarkt. Ik vertelde dat ik vorig jaar van mijn vaste leverancier Eneco nog €20 pm korting heb gehad. De verkoper zei: Loop maar mee naar de computer dan zal ik de postcode huisnummer check doen om te kijken of Essent nog goedkoper is. Hij laat mij op een beeldscherm inderdaad mijn adres zien, met tarieven van Eneco en Essent. De tarieven van Essent zijn lager! De Essent medewerker zegt, nou wat denkt u ervan? Nou ja als dat mijn tarieven zijn dan is het inderdaad voordeliger bij Essent, zeg ik. Wilt u dan overstappen? Dat dat doe ik dan. Oké dan helpt mijn collega u verder. Nieuwe Essent medewerker erbij. Na wat gerommel op een computer en verplaatsing naar een andere computer lukt het niet dus neemt verkoper nummer drie het over. Uiteindelijk staan we een minuut of 10 later met een cadeaukaart bij de informatiebalie van Mediamarkt en kopen we een TV die eigenlijk €399,00 kost voor €174,00 en ook nog dalende energielasten. Mooier kan niet zou je denken. Totdat we de andere dag de nota van Eneco hebben opgezocht en het blijkt dat de tarieven die in de winkel werden getoond onder het kopje Eneco helemaal niet onze tarieven zijn. De tarieven van Essent liggen juist hoger dan dat wij nu aan Eneco betalen en het vastrecht is helemaal veel duurder. Hierna telefonisch contact gezocht met Essent. Op zondag gesloten. Maandag een bandje: onderhoud bij klantenservice. Wij tig keergeprobeerd voor €0,35 startkosten, maar steeds dat zelfde bandje. Op dinsdag opnieuw geprobeerd. De medewerkster kon mijn gegevens niet vinden, ze zou me in de middag terugbellen. Niet teruggebeld! Ik zag op de site dat er een bedenktijd periode geldt van 14 dagen. Toen heb ik op dezelfde dag (30 december) een aangetekende brief gestuurd, omdat ik me misleid voel door de medewerker in de winkel, die mij onjuiste tarieven liet zien. Op 2 januari gebeld met de vraag of mijn brief al was ontvangen. Het terugbellen was immers ook niet gelukt op 30 december en de 14 dagen bedenktijd zijn zo om. Men vertelt dat de brief binnen is en in behandeling wordt genomen. Binnen een uur word ik gebeld met de vraag waarom ik wil opzeggen. Het hele bovenstaande verhaal heb ik toen uitgelegd. Hij vertelt mij dat de 14 dagen bedenktijd niet gelden en dat dit in de voorwaarden staat, zoals die in de winkel zijn uitgereikt. En inderdaad in het mapje zoals is meegegeven staat dit. De voorwaarden krijg je pas als je getekend hebt en worden ook niet mondeling toegelicht. De bedenktijd geldt juist niet voor mensen die gebruikmaken van de actie. Als ik nu op wil zeggen moet ik €350,00 betalen. Hij vertelt me trouwens dat in de winkel helemaal niet de echte tarieven mogen worden getoond op een specifiek adres ivm privacy. Vreemd dat men wel de suggestie wekt op mijn specifieke adres te kijken. Mag men bepaalde voorwaarden , zoals 14 dagen bedenktijd, die gelden voor alle energieleveranciers uitsluiten in speciale actievoorwaarden? Misleidde consumenten hebben bij Essent geen rechten, terwijl Essent in de overeenkomst opneemt dat ze haar rechten veiligstelt als de cliënt onjuistheden heeft doorgegeven waardoor de overeenkomst niet kan worden nagekomen. Verder vraag ik me af of die tarieven voor vastrecht verborgen mogen blijven in zo’n actieaanbieding. Daar is niet over gesproken in de winkel. Uiteraad ben ik bereid €225,00 van de korting terug te betalen. €350,00 voor het beëindigen van een overeenkomst die nu nog niet eens is ingegaan en pas in april 2015 in zal gaan is te gortig.

Gewenste Oplossing:

Uiteraad ben ik bereid €225,00 van de korting terug te betalen. €350,00 voor het beëindigen van een overeenkomst die nu nog niet eens is ingegaan en pas in april 2015 in zal gaan is te gortig.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Essent beoordeeld.

Essent

Heeft op 03 januari 2015 om 11:05 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste heer van der Mark,

Ik heb u vandaag, 3 januari 2015, telefonisch gesproken over uw klacht. U heeft uw verhaal gedaan en gaf aan dat u misleid bent door Essent. Ik heb u verteld over onze voorwaarden die van toepassing zijn indien u afziet van de bedenktijd en de MediaMarkt bonnen direct in de winkel in ontvangst neemt. Ik heb u ook verteld over onze procedures als u uw contract wilt ontbinden, waarbij de opzegvergoeding in rekening wordt gebracht. Ik heb aangegeven dat de oplossing die u bood, niet tot de mogelijkheden behoort omdat er bij het opzeggen van het contract in uw geval ook een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht. Helaas bent u het hier niet mee eens en hebben wij niet tot een oplossing kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
Essent Klantenservice
Webcare

Theovdmark

Heeft op 03 januari 2015 om 11:40 geantwoord

Ik ben het niet eens met de `oplossing`
Er is niets veranderd aan het standpunt van Essent. Het enige wat ze hebben toegegeven is dat ik misleid ben door de Essent medewerker in Mediamarkt.

Ik heb geen antwoord op de vraag of er zomaar voorwaarden die voor alle energieleveranciers gelden, zoals 14 dagen bedenktijd, in een actieperiode uitgesloten mogen worden. Dat antwoord wil ik niet van Essent maar een een onafhankelijke instantie.

Ze blijven suggereren in de winkels van Mediamarkt dat ze jouw huidige tarieven kennen, wat niet zo is omdat het juridisch niet mag. Het lijkt dat je goedkoper uitkomt bij Essent maar dat is niet waar.
Ze vertellen nog steeds niet dat het vastrecht bij Essent veel duurder is.
Ze blijven een clausule opnemen waarin zij wel van de klant afkunnen als de klant niet kan 'leveren' maar andersom kan de cliënt niet van Essent af. Dat is onrecht en dat moet stoppen.
Ik wil nu een schriftelijke reactie op mijn aangetekende brief van 30 december zodat ik verdere stappen kan ondernemen.

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Een tip voor de klachtensite www.klacht.nl Er verschijnt nu een groen kader met klacht opgelost. Dit suggereert ten onrecht wij eruit zijn gekomen.Misschien is het verstandig om van Klacht opgelost te maken klacht behandeld. dat dekt de lading beter. Het lijkt alsof partijen eruit zijn gekomen als er opgelost staat. dat is zeker niet het geval!

Bericht van Essent

11 jaren geleden - Geachte heer Van der Mark, Naar aanleiding van uw reactie hebben wij uw klacht opnieuw in behandeling genomen en zijn opnieuw in gesprek gegaan. Wij hebben uw overeenkomst ontbonden. Het welkomstgeschenk wordt voor een deel teruggevorderd. U geeft aan akkoord te zijn met deze oplossing. Wij vertrouwen erop hiermee uw klacht te hebben afgehandeld. Met vriendelijke groet, Dave Essent Webcare

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Ik ben blij dat Essent uiteindelijk heeft besloten de overeenkomst te ontbinden. Ik wil nog steeds graag de volledige cadeaucheque ad €225 terugbetalen, maar dat hoeft niet. €100 is voldoende volgens Essent. Netjes! We hebben uitvoerig gesproken over de manier waarop Essent klanten werft in Mediamarkt en dat dit naar mijn mening nog steeds niet zou moeten kunnen. Er is mij verzekerd dat dit intern zal worden besproken bij Essent. Uiteindelijk naar tevredenheid afgewikkeld en heb er echt vrede mee als er €225 zou worden geïncasseerd. daar heeft Essent recht op

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie