Klacht: 3 jaar VAST contract, essent verandert gewoon de prijs…

op 12 september 2018 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik hebhad een 3 jarig VAST contract. En nu zie ik op de eindafrekeing dat de bedragen niet kloppen. Vergelijk de twee eindafrekeningen van 2017 en 2018. Je ziet dat de bedragen niet kloppen. Ik heb helemaal geen variabel contract.

2017:
———————–
Elektra:
118,32 Verbruik, enkeltarief 03-09-2016 tm 02-09-2017 2.065 kWh x € 0,05730
34,65 Vaste leveringskosten 03-09-2016 tm 02-09-2017 365 dagen x € 0,09493
Gas
285,17 Verbruik 03-09-2016 tm 02-09-2017 903 m³ x € 0,31580
34,65 Vaste leveringskosten 03-09-2016 tm 02-09-2017 365 dagen x € 0,09493

2018:
———————–
Elektra:
Variabele leveringskosten enkeltarief 03-09-2017 tm 03-09-2018 2.507 kWh x € 0,06933 € 173,81
Vaste leveringskosten 03-09-2017 tm 31-12-2017 120 d x € 0,11496 € 13,80
Vaste leveringskosten 01-01-2018 tm 03-09-2018 246 d x € 0,12133 € 29,85

Gas:
Variabele leveringskosten (regio 01) 03-09-2017 tm 03-09-2018 775 m3 x € 0,38212 € 296,14
Vaste leveringskosten 03-09-2017 tm 31-12-2017 120 d x € 0,11496 € 13,80
Vaste leveringskosten 01-01-2018 tm 03-09-2018 246 d x € 0,12133 € 29,85

Zou moeten zijn:

——————————————————————–

2.507 0,05730 143.6511
-30.1589

775 0,31580 244.745.
-51.395

81.5539 euro meer!

34,65 vaste leveringskosten. (9 euro teveel betaald)
34,65 vaste leveringskosten. (9 euro teveel betaald)
18 euro meer dan 2017…

Totaal teveel betaald: 99.5539.

Gewenste Oplossing:

Graag z.s.m. een correctie.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 12 september 2018 om 16:07 geantwoord

Geboden Oplossing:

Hoi Alexandra!

Bedankt voor je bericht. Een hoop cijfers, ik kan mij voorstellen dat je hier behoorlijk wat tijd in hebt gestoken! Mijn excuses voor de onduidelijkheid en verwarring.

Ik heb de tarieven van stroom en gas voor je nagekeken en deze zijn niet gewijzigd. Wat wel is gewijzigd is de weergave op de jaarnota. Vorig jaar stonden de tarieven exclusief BTW en dit jaar inclusief BTW! Vandaar het verschil.

Bijvoorbeeld stroom: € 0,05730 x 1,21 (BTW) is € 0,06933

Tevens zegt het woord variabele leveringskosten niet, dat het om een variabel contract gaat. Geen zorgen! Op de jaarnota staat ook precies daarboven: 'Groene Stroom - ZekerheidsGarantie - 3 jaar | 03-09-2017 tm 03-09-2018' - dit bevestigd dat je een vast contract had.

Overigens zie ik inderdaad wel een klein verschil in de vaste leveringskosten (vastrecht) sinds 1 januari. Dit is op jaarbasis in totaal een verschil van zo'n € 3,36. Ik zal dit verschil aan je uitbetalen.

Misschien ook fijn om te weten dat de kosten voor automatische incasso sinds dit jaar helemaal zijn afgeschaft, dus daar zit weer een klein voordeel in. Je kunt dit ook terugzien op de jaarnota.

Overigens helpen we je graag met dit soort vragen via de klantenservice, daar zijn we voor! Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice via 0900-1550, facebooktwitter en antwoordconsument@essent.nl.

Vriendelijke groet,
Melanie - Webcare Essent

Alle klachten die gemeld zijn door AvHA