Klacht: Zorgverzekeraar flinke rekening bespaard maar zij ons niet!

op 11 september 2016 over ONVZ in de categorie Zorgverzekering

Tijdens het maken en het schuren van een buitenmeubel kreeg ik een splinter in de muis van mijn hand. Een gedeelte kreeg ik er zelf uit maar het resterende gedeelte bleef erin zitten. Het was 19:30 in de avond en om 22:30 zou ik de nachtdienst in moeten. Aangezien ik op de huisartsenpost te laat aan de beurt zou zijn zijn we naar de SEH gegaan. Na even gewacht te hebben heeft de dienstdoende arts het resterende deel van de splinter verwijderd.
En uur later waren we weer thuis en kon ik nog even slapen alvorens ik naar mijn werk moest.

Tot mijn grote schrik kreeg ik enkele weken later een rekening thuis van PNO (ONVZ) van €2400 voor het verwijderen van de splinter. Dit had het Slingeland Ziekenhuis te Doetinchem hen in rekening gebracht. Onze eigen risico betrof €358!
Wij hebben contact opgenomen met het Slingeland Ziekenhuis dat dit toch echt niet kan en er sprake moest zijn van een fout.
En inderdaad was het onder een verkeerder DBC code gefactureerd en was het geen €2400 maar €400
Dit gemeld aan ONVZ (PNO)
Zij worden hier enorm mee gematst maar de rekening van hen naar ons blijft €358 !!

Dit staat toch niet in verhouding!?
Op deze manier verhinderen zij dat we een volgende keer hen wederom een dikke rekening besparen. Op deze wijze worden de zorgkosten kunstmatig hoog gehouden. Absurt!

Wij hebben ONVZ €2000 bespaart. Laten zij ons de €358 kwijt schelden.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ONVZ over deze klacht.

Bericht van ONVZ

8 maanden geleden - deze klacht is dubbel ingediend, wij zullen inhoudelijk op de andere klacht reageren.

Reactie van de melder van de klacht Fam Hageman

8 maanden geleden - De dubbel gemelde klacht is verwijderd en uw nieuwe reactie is dus niet zichtbaar. Graag uw reactie plaatsen bij klacht 544678

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ONVZ in behandeling genomen

Bericht van ONVZ

8 maanden geleden - Geachte heer Hageman, Het bedrag dat bij u in rekening wordt gebracht betreft het verplichte eigen risico. Dit wordt in rekening gebracht als er een vergoeding is vanuit de Basisverzekering. Dit verplichte eigen risico geldt voor iedereen die een Nederlandse basisverzekering heeft. Ondanks het feit dat wij het zeer op prijs stellen dat u ons hierover geïnformeerd heeft (wij hopen dat u de bloemen mooi vond) kunnen wij u het eigen risico niet kwijtschelden. Op het moment dat u de drempel van een ziekenhuis overkomt is er vaak al een deel van het eigen risico aangesproken. U schrijft dat u zelf de keus heeft gemaakt niet naar een huisartsenpost te gaan vanwege voor u moverende redenen. Dit heeft helaas wel tot gevolg dat het eigen risico wordt aangesproken. Daar kunnen wij helaas niets aan veranderen. De Basisverzekering is een verzekering vanuit de Zorgverzekeringswet waarvoor de overheid een groot deel van het financiële risico draagt. Wij worden gecontroleerd of wij de Basisverzekering correct uitvoeren. Wij kunnen niet zomaar een eigen risico kwijtschelden. Dit zou bovendien ook niet eerlijk zijn tegenover andere verzekerden die ook ziekenhuiszorg nodig hebben en hier wel het eigen risico voor betalen. Wij danken u nogmaals voor uw oplettendheid. Door uw signaal heeft u een positieve bijdrage geleverd met betrekking tot de zorgkosten. Wij vertrouwen erop dat u ook in de toekomst , mocht het nodig zijn, uw bijdrage zult leveren om de zorgkosten beheersbaar te houden. Met vriendelijke groet, PNOzorg.

Reactie van de melder van de klacht Fam Hageman

8 maanden geleden - Beste ONVZ/PNO de bloemen waren inderdaad mooi, het is een kleine pleister op de wond maar staat niet in verhouding tot het bedrag dat jullie bespaard is door mijn oplettendheid en de hoogte van de eigen bijdrage die ondanks het verschil van €2000, voor mij gelijk is gebleven. Een volgende keer zal ik het ziekenhuis geen bezoek meer brengen maar zelf een mesje pakken om de splinter eruit te snijden. Dit is namelijk wat die hoge zorgkosten met mensen doet. Geen bezoek meer brengen aan het ziekenhuis. Met vriendelijke groet, F. Hageman

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ONVZ een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ONVZ

Heeft op 12 september 2016 om 14:07 geantwoord

Geachte heer Hageman,

Voor de volledigheid maken wij u erop attent dat u niet ons dit bedrag heeft bespaart maar wel de belastingbetaler. Immers de overheid betaalt voor het grootste gedeelte deze rekening. Eigenlijk zou u het zo kunnen zien dat u uzelf een hoop geld heeft bespaard. Helaas maakt het voor u in dit geval weinig verschil omdat de nieuwe nota toch nog hoger is dan het eigen risico dat nog bij u open stond.

Natuurlijk kunnen wij ons uw gevoel wel voorstellen, maar zien geen reden u anders te moeten behandelen dan alle andere verzekerden.

PNOzorg

Reactie van de melder van de klacht Fam Hageman

8 maanden geleden - Wij denken dat dit niet vaak voorkomt, een geval waarbij de zorgvezekeraar ja de zorgverzekeraar (zij zijn namelijk ook degene die winst maken en niet de belastingbetaler) zo'n fors bedrag bespaard wordt. En dat u meent mij niet anders te hoeven behandelen ondanks deze forse besparing, zegt weer dat iedere verzekerde voor de verzekeraar gewoon een nummer is. Jammer.

Alle klachten die gemeld zijn door Fam Hageman