Klacht: Verhoogd verbruik sinds slimme meter en boiler

op 02 mei 2020 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

In 2018 hadden we een stroomverbruik van € 427,06.
In 2019 opeens eenstroom verbruik van € 1035,34
Een toename van 142 %
Ik wist er tot vandaag niets van, maar door een belletje van een concurrent ben ik het gaan uitspitten.
We zijn 2 oudere mensen. We douchen een paar keer per week. We hebben bijna geen verlichting aan en geen grote verbruikers. Volgens jullie verbruiken we voor meer dan een 6 persoons huishouden. We hebben vorig jaar een slimme meter gekregen en daarna is het verbruik enorm gestegen. We hebben ook een slimme boiler gekregen. Ik wil een onderzoek naar wat er mis is en wel zo snel mogelijk aub. Er is iets enorm misgegaan met het verbruik.

Wanneer het verbruik weer op het oude niveau is en staat voor een 2 persoons huishouden en compensatie van teveel betaalde gelden.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

Bericht van Eneco

4 maanden geleden - Beste heer, mevrouw,Bedankt voor het voorleggen van uw vraag.Ik snap goed dat bij zulke verschillen u graag wilt weten hoe dat is ontstaan.Op de jaarnota berekenen wij uw verbruik op basis van de aangeleverde standen. Hoe het verbruik plaatsvind dat door uw meter geregistreerd wordt is voor ons moeilijk te achterhalen. Maar we kunnen hierin wel meedenken natuurlijk.Als ik uw laatste jaarnota's bekijk dan kom ik de bedragen die u noemt niet tegen. Wilt u aangeven welke notanummers dit betreft? Met deze gegevens hoop ik u verder te kunnen inlichten.Met vriendelijke groet, Vincent Eneco Webcare

Reactie van de melder van de klacht Ina de Goederen

4 maanden geleden - Ik heb hiervoor de ENECOapp bekeken. 2018 Normaal 1025 kw Dal 910 kw 2019 Normaal 2468 kw Dal 2205 kw. We zijn zeker niet meer gaan verbruiken vanaf 2018. Kennissen met eigen huis verbruiken nog niet de helft , terwijl ze zelfs electrisch koken. Er zit ergens iets fout. Volgens mij ergens een sluiting of iemand tapt onze stroom af. We zijn erg zuinig met stroom . Nooit meer dan 2 lampjes aan, de electrische oven bijna nooit aan en geen grote stroomverbruikers behalve jullie boiler. We willen graag zo snel mogelijk een onderzoek waarom wij (2 oudjes)net zoveel stroom verbruiken als een gezin van 6 personen. Anders laat ik een extern bureau er naar kijken en zijn jullie ons kwijt als klant

Reactie van de melder van de klacht Ina de Goederen

4 maanden geleden - Ik kan mijn antwoord van gisteren niet meer terugvinden. Ik heb geen jaaroverzichten. Ik heb het via de eneco-app bekeken. In 2018 een verbruik van 1935 kw en in 2019 een verbruik van 4691 kw. Een stijging die onverklaarbaar is. We hebben in 2019 een slimme meter gekegen en ik begrijp nu waarom jullie hem zo noemen. We zijn een ouder echtpaar die echt zuinig met energie zijn. Graag zsm een monteur die alles kan meten en een nieuwe meter die de eerlijke kw's meet. We betalen een voorschot van 115 euro tegen de jaren ervoor in de 40 euro.

Bericht van Eneco

4 maanden geleden - Bedankt voor uw snelle reactie.Ik heb uw jaarnota's erbij gepakt om met u mee te kunnen rekenen.Op de jaarnota van 2018 heeft u 1497 kwh verbruikt Op de jaarnota van 2019 heeft u 4836 kwh verbruikt.Het is wel goed om in de gaten te hebben dat de nota van 2018 alleen een periode van 04-05-2008 tot 21-09-2018 omvat. Dus niet een geheel jaar, zoals op de jaarnota van 2019. Die twee periode vergelijken gaat dus moeilijk.De basis van deze berekeningen zijn uw standen. Wilt u daarom nagaan of de standen zoals die zijn doorgegeven of uitgelezen kloppen? Het is ook handig om te weten wat de standen momenteel is, ter vergelijking.Aanvullend heb ik uw verbruik bekeken zoals deze in het verleden bij Eneco ook bekend was, het verbruik heb ik tot en met 2011 bekeken en ik kom daarin een vergelijkbaar verbruik tegen als dat u het afgelopen jaar heeft gehad. U bent ook kort klant geweest bij een andere leverancier. Vergeet u niet dat verbruik ook mee te rekenen om tot een jaarlijks verbruik te komen.Ik verneem graag van u.

Reactie van de melder van de klacht Ina de Goederen

4 maanden geleden - Normaal verbruik voor een 2 persoons huishouden is 2600 kw. De enige grootverbruiker is jullie boiler. Verders een vaatwasser, wasmacine en droger en electrisch oven. Bij het normaal verbruik 2persoons huishouden zijn deze apparaten ingecalculeerd. Zou de boiler dan 2200 kw verbruiken in een jaar?

Bericht van Eneco

4 maanden geleden - Beste heer, mevrouw,Heeft u gekeken naar de standen? Komen deze overeen? Ik verneem het graag van.Met vriendelijke groet, Vincent Eneco Webcare

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 12 mei 2020 om 09:25 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Helaas heb ik na ons laatste contact niets meer van u vernomen.
Ik help u graag verder met inzicht in uw verbruik. Komt dit niet uit via deze site dan kunt u ook contact opnemen via onze site www.eneco.nl, wij zijn ook telefonisch bereikbaar, via: 088 - 895 5955 (gebruikelijke belkosten).

Vincent
Eneco Webcare