Klacht: Betalen teveel aan voorschot

GuussieH op 08 april 2022 over Van de bron in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Het is erg dat ik dit in gang moet zetten maar ik kom er niet uit met mijn energieleverancier van de Bron. Kort gezegd laat deze mij voorschot betalen dat ver boven mijn verbruik ligt en zo fungeert als mijn ‘spaarrekening’.

Nu zult u zeggen wat maakt het uit dat krijg je aan het einde toch terug. Maar ik ben inmiddels wijzer geworden door het faillissement van Welkom Energie dat mij honderden euro’s heeft gekost.

Ik ben een aantal maanden bij Eneco geweest en ben toen overgestapt naar van de Bron. Ik heb bij aanvang duidelijk aangegeven dat ik alleen wil betalen voor wat ik gebruik en dat als ik straks zonnepanelen aanschaf mijn maandbedrag verder omlaag kan.

Ik stuit echter continue op weerstand bij van de Bron. Ik licht de correspondentie toe die ik met hen bij aanvang van het contract heb gehad, ik leg hen uit dat ik enorm veel heb geïnvesteerd om energie onafhankelijk te zijn en dat zij niet mijn spaarrekening zijn, maar dat helpt niet. Inmiddels heb ik vanaf 1 februari tot en met drie april 35,35 euro gebruikt en heb ik 180 euro aan voorschot betaald. Sinds 22 februari liggen er ook nog eens zonnepanelen en verbruik ik geen stroom meer en niet of nauwelijks gas. In maart had ik een bedrag tegoed van 2,29 en tot nu toe staat de teller in april op een bedrag tegoed van 0,60 euro. En dan nog te bedenken dat de zonnepanelen veel meer gaan opbrengen richting zomer en dat de belasting per 1 juli omlaag gaat. Iedere maand 40 euro voorschot betalen voelt dus niet goed. Het ‘spaarbedrag’ bij van de Bron zal de komende maanden dus verder oplopen. Straks draait het er weer op uit dat er daar 300 tot 400 euro ‘uitstaat’. Ik doe van dat geld liever andere dingen.

Ik word nu vervolgens gewezen op bureaucratische regeltjes dat ik na vier maanden een verzoek kan indienen op herberekening. Op dat moment heb ik mijn vijfde voorschot dan al betaald. Enig vertrouwen dat dit op dat moment dan wel goed komt is er niet. Het gaat al maanden enorm stroef en van de Bron bepaalt vanuit hun machtspositie. Storneer ik een bedrag dan dreigt men met een incassobureau.

Los van dat ik het ronduit a-sociaal vind dat ik veel teveel voorschot betaal heb ik ook een bij het aangaan van de energie levering een afspraak gemaakt met van de Bron. Ik wil dat men zich hieraan houdt en stopt met allerhande bureaucratische regels die in hun voordeel zijn en mij in de handen snijden op het moment dat zij als leverancier omvallen. Vandaar mijn vraag om het maandbedrag (weer) vrij conservatief geschat op 15 euro te zetten waar men geen gehoor aan wil geven. Keer op keer loop ik tegen een muur op en geeft men aan dat mijn maandbedrag 130 euro moet zijn. Of men daar helemaal het verstand verloren heeft?

Gewenste Oplossing:

Verlagen van mijn maandbedrag naar 15 euro en eigen zeggenschap over welk maandbedrag ik betaal. Ik kan dat prima zelf bijhouden.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van de bron over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door GuussieH