Klacht: Te hoge gasrekening

op 05 september 2018 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Volgens Eneco ben ik ineens veel meer gas aan het gebruiken terwijl we juist een zachte winter hebben gehad en ik voornamelijk met elektriciteit kook. Als ik daar over bel verwijzen ze me door naar Stedin die mij weer verwijst naar Eneco. En andersom
Nou ben ik weg bij Eneco juist vanwege de waardeloze klantenservice en willekeur in hun facturering maar aan Stedin zit ik altijd vast.

Als ik er serieus wordt gekeken naar de afwijkende metingen en ik mijn geld terug krijg. Ik betaal 20 euro per maand meer om verschillen op te vangen dat ben ik nu kwijt aan iets dat ik niet heb verbruikt.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

Bericht van Eneco

3 maanden geleden - Beste heer, mevrouw, Bedankt voor het delen van uw klacht. Ik kan mij goed voorstellen dat u ons om een opheldering vraagt over het gas verbruik. Als ik kijk naar het gasverbruik is dit een beetje toegenomen, maar dit is niet de grootste oorzaak van de bijbetaling. Wilt u aangeven welke nota u exact bedoelt? Ik wacht uw reactie af. Met vriendelijke groet, Audrey Eneco Webcare

Reactie van de melder van de klacht Agourram

3 maanden geleden - Dag Audrey Het was te zien in de gebruiksoverzicht van Periode: 21-02-2018 tot en met 23-04-2018. Toen stond de verwarming uit en kookte ik elektrisch. Elektriciteit steeg een beetje maar dat was begrijpelijk maar bijna verdubbeling van gasverbruik NIET. Ook volgens de eindnota verbruikte ik meer gas dan vorig jaar. Dat is onmogelijk. Ik heb geen bijbetaling gekregen maar dat zou wel heel vreemd zijn als ik 20 euro per maand meer betaal dan het adviesbedrag. Dat elektriciteitsgebruik toeneemt, vind ik begrijpelijk er zijn apparaten bij gekomen. Maar gas niet .

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 10 september 2018 om 09:27 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Bedankt voor uw reactie. Als we kijken naar de huidige meterstanden en de meterstanden die we in deze periode hebben opgenomen loopt dit synchroon. Dit betekent dat het gasverbruik klopt. Elektriciteit is inderdaad ook toegenomen, maar voor deze periode is het aannemelijk dat het verbruik voor gas stijgt. De periode 21-02-2018 tot en met 23-04-2018 valt onder het stookseizoen.

Audrey
Eneco Webcare

Heeft op 10 september 2018 om 10:30 geantwoord

Ik kan de meterstanden zelf ook lezen. Het probleem is dat niet ze niet rijmen met mijn verbruik.
Dat kan je wel woorden gebruiken als synchroon maar dat klopt niet.
De 21-02-2018 tot en met 23-04-2018 mag dan wel vallen in het stookseizoen maar de verwarming stond toen al uit. Mijn verwarming staat standaard op 18 graden.
Daarnaast heb ik volgens de eindnota NU al meer gas verbruikt dan vorig jaar terwijl de afgelopen winter vroeg stopte en de aankomende winter NOG moet beginnen.

En het loopt ook niet synchroon omdat volgens Evides ik dit jaar minder water heb verbruikt dan vorig jaar.

Vorig jaar duurde de winter langer en had ik een logee die twee keer op een dag douchte. Ik kan nooit meer heb verbruikt al was de winter even streng. Laat staan als deze nog moet beginnen.

Dit bewijst juist dat ondanks de slimme meter de rekeningen zijn gebaseerd op schattingen en een 'subtiele' verhoging van het jaar daarvoor.

Voor Eneco is misschien duurzaamheid een manier van promotie en greenwashing maar sommige mensen gaan daadwerkelijk bewust om met energie en weten wat ze wel en niet stoken.

Eerst was er ook een optie om de meters na te laten kijken. Maar blijkbaar was dat gewoon een dreigmiddel. Want toen ik van de optie gebruik wilde maken, was deze ineens van tafel.

Ps er is geen oplossing geboden!

Alle klachten die gemeld zijn door Agourram