Klacht: Status klacht opgelost is niet klacht opgelost.

op 23 juli 2016 over Klacht.nl in de categorie Klachtensite

Ik waardeer het initiatief van deze website.
Maar wanneer een bedrijf een oplossing bied die het probleem niet oplost veranderd de status alsnog in opgelost. Dat kan natuurlijk niet.
Dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof een bedrijf goed klachten oplost. En het is zeer frustrerend voor de gene met een probleem, waar geen oplossing voor is geboden. Daarnaast zie hij/zij dan voor zijn neus staan ‘opgelost’ terwijl dit niet het geval is.

Ik ben tevreden als deze website dit probleem oplost door een extra status toe te voegen. In de trant van: oplossing geboden.
En het feit dat het probleem is opgelost overlaat aan het persoon met de klacht, niet het bedrijf. Pas dan moet de status veranderen in opgelost.
Er is immers niemand anders die dat kan beoordelen, dan de persoon met de klacht.

p.s. Nu krijgt na de eerste reactie mijn vraag de status, opgelost. Terwijl mijn probleem helemaal niet is opgelost.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Klacht.nl over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Klacht.nl in behandeling genomen

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Klacht.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Klacht.nl

Heeft op 24 juli 2016 om 09:25 geantwoord

Beste Gilles van Leeuwen,

Ik kan geen gemelde klachten onder je gebruikersnaam vinden.

Wij bemoeien ons als klacht.nl inhoudelijk niet met de klachten danwel oplossingen. Echter alle oplossingen moeten voldoen aan een aantal richtlijnen. Deze worden door ons handmatig gecontroleerd, in dit geval kan ik niks na-checken omdat ik geen gemelde klacht van jou in het systeem kan vinden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je niet tevreden bent met de aangedragen oplossing. Daarnaast zijn er ook klachten waar geen oplossing voor is. Je kunt hun klachtafhandeling dan beoordelen met een slecht cijfer. Deze cijfers geven naast het oplospercentage een nog beter inzicht in bedrijven en haar klacht afhandeling. Ook kun je reageren op de oplossing door een reactie te plaatsen.

Tom
tom@klacht.nl

Heeft op 24 juli 2016 om 09:53 geantwoord

Hallo Tom,

Bedankt voor de reactie.

Ik heb ooit eerder 1 klacht ingediend. Het is alweer een tijd terug. Misschien dat hij daarom niet meer is te vinden.
Ik begon hierover omdat ik een klacht wilde indienen. Maar toen ik op klacht.nl terecht kwam, kwam bij mij een gevoel van onrecht en frustratie naarboven vanwege dit probleem dat ik besloot om een klacht bij jullie in te dienen ipv het bedrijf waarover ik een klacht had.

Ik heb rondgekeken bij de klachten over klacht.nl en ik ben niet de enige die zich hierover frustreert.
Het kan inderdaad zo zijn dat iemand niet tevreden is met een geboden oplossing, maar geboden oplossing is nog steeds niet het zelfde als een opgelost probleem. Het is een 'geboden oplossing'.
Er zijn inderdaad klachten waar geen oplossing voor is. Dat stel je correct. Dan kan er dus in geen mogelijkheid 'opgelost' bij komen te staan. Alleen maar 'niet opgelost'.
Een cijfer geven bied hier geen uitkomst. Want als er geen oplossing is voor een probleem en je geeft een slecht cijfer. Dan is het probleem nog steeds niet opgelost en er staat nog steeds opgelost bij het probleem.
Het cijfer kan inderdaad een indicatie geven van hoe een bedrijf klachten afhandelt. Maar dit staat helemaal los van het feit dat de aanduiding 'opgelost' feitelijk onjuist is.

Alle klachten die gemeld zijn door Gilles van Leeuwen