Klacht: Hoge kosten buiten bundel

Mirjam Kroeze op 25 januari 2024 over Simyo in de categorie Mobiele Telefonie

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Mijn dochter heeft een Sim only abonnement bij Simyo. Bij toeval zag ik bericht voorbij komen dat haar telefoon rekening werd geblokkeerd omdat zij hoge kosten verbruikte buiten haar bundel. Ik heb de app gecontroleerd en zag dat de rekening inmiddels was verhoogd naar ruim 600 euro. Ik heb op dat moment naar het verbruik gekeken en zag dat dit in een periode van z7:52 uur tot 8:02 uur was gebeurd. Zij zat echter op de fiets naar school en bij navraag maakt zij zelf geen gebruik van het internet.
Een half uur later, omdat ik geschrokken was van de enorme rekening wilde ik nog eens kijken hoe dat nou kon, zag ik tot mijn grote schrik dat de rekening was opgelopen tot 1753.41 euro van 7:52 uur tot 8:08 uur. Daar schrok ik nog harder van.
Vervolgens heb ik contact gezocht met symio om na te gaan hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Zij heeft een abonnement van 2 jaar, dus ik kan deze ook niet omzetten naar een andere provider. Of mijn mbs delen met haar.
Vrijwel direct kwamen ze met een voorstel; ik betaal een rekening van 115 euro en de abonnements kosten. Er moest overlegd worden met de financiële achterban, tijdens dit overleg, kreeg ik al een mail met een bevestiging erin. En 1000 mb extra voor de rest van de maand (nog 8 dgn) en het nr werd weer gedeblokkeerd. Hier was overigens geen onderhandeling bij mogelijk, ik wilde het nr geblokkeerd houden zodat er niet weer hoge kosten zouden ontstaan. Ik ben akkoord gegaan, maar ik vind het een bijzonder telefoon gesprek, binnen 2 minuten was bovenstaande afgesproken. Daarnaast vind het ik belachelijk dat er niet eerder een stop op een rekening wordt gedaan. Dit is voor niemand te betalen op deze manier.

Gewenste Oplossing:

Dat ik niet het volledige bedrag hoef te betalen.. maar ik wil deze zorgen gewoon niet meer.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Simyo over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Simyo in behandeling genomen

Bericht van Simyo

10 maanden geleden - Beste Mirjam, Bedankt voor je bericht. We kunnen ons voorstellen dat jullie zijn geschrokken van de hoge kosten. We vinden het daarom ook jammer om te zien dat je niet optimaal bent geholpen door onze klantenservice. Onze excuses hiervoor. Om extra kosten te voorkomen sturen wij altijd twee waarschuwing sms'jes. Eén bij 80% en één bij 100% verbruik van de internetbundel. Als er na het ontvangen van deze waarschuwingen geen actie wordt ondernomen en er wordt internetverbruik geregistreerd op de simkaart bewust of onbewust, wordt het buitenbundel tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht aangezien wij geen datalimiet hebben. Waar het internet precies aan wordt verbruikt kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien. Het kan mogelijk zijn dat er op het moment van verbruik een update heeft plaatsgevonden of dat er een app nog aan heeft gestaan op de achtergrond die veel data verbruikt. Om het beste uit de bundel te halen delen we graag de volgende pagina met je: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/. In het systeem zien wij dat je tegemoet bent gekomen door middel van een datacoulance. Dit betekent dat wij berekenen hoe vaak er bijgekocht had kunnen worden aan extra 500 MB voor €5,00. In dit geval had er 23 keer bijgekocht kunnen worden waardoor het bedrag nu is uitgekomen op €115,00 in plaats van €1713,74. Het is begrijpelijk dat dit nog steeds een erg hoog bedrag is. We hebben daarom intern met de financiële afdeling overlegd om te zien of we hierin nog iets voor jullie konden betekenen en hebben akkoord gekregen om de overgebleven kosten van €115,00 in mindering te brengen met 50%. Dit wil dus zeggen dat de kosten naast de abonnementskosten €57,50 zullen zijn in plaats van €115,00. Hierover wordt nog een bevestiging per e-mail verstuurd vanuit de administratieve afdeling. Ook zien wij dat je de internetbundel zou kunnen ophogen naar 10GB die dan zal worden verdubbeld naar 20GB vanwege Simyo Compleet (gratis verdubbeling van de bundels) voor €2,16 meer per maand. Zo kan er ook sneller worden voorkomen om buiten de bundel te gaan. Mocht je dit willen aanpassen dan kan dat via Mijn Simyo (app) Instellingen Abonnement Bundels aanpassen. De nieuwe bundels gaat dan in op de 1e van de volgende maand. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid en ben je tevreden met de geboden oplossing. Mocht je nog vragen hebben dan horen wij dit graag. Met vriendelijke groet, Simyo Webcare

Reactie van de melder van de klacht Mirjam Kroeze

10 maanden geleden - Ik vind het belangrijk om te weten waar in z’on korte tijd al die mb’s voor zijn gebruikt. Bijv. 13 x in 1 minuut 56 mb? En dit gebeurd dus dan meerdere keren. Dit om te voorkomen en te checken wat er mis is gegaan. Ik kan wel de bundel vergroten, maar dat neemt het probleem niet weg. Ik hoop op een reactie, waar ik daadwerkelijk iets mee kan. Mvg Mirjam Kroeze

Bericht van Simyo

10 maanden geleden - Beste Mirjam, Bedankt voor je reactie. Jammer om te zien dat het nog niet helemaal duidelijk voor je is. Zoals eerder aangegeven kunnen en mogen wij wegens privacy wetgeving niet inzien waar het internet aan is verbruikt. Ook hebben wij in onze vorige reactie een link gedeeld waar veel internet tips in staan om zo te voorkomen dat er extra kosten buiten de bundel worden gemaakt. De vergoeding hebben we voor je in orde gemaakt. Je zal hier per e-mail een bevestiging over ontvangen van de administratieve afdeling. Mocht je nog andere vragen hebben dan horen we het graag. Met vriendelijke groet, Simyo Webcare

Reactie van de melder van de klacht Mirjam Kroeze

10 maanden geleden - Beste Simyo, ik wil toch nog 2 punten met jullie bespreken. 1. Volgens artikel 15 avg staat dat het concreet inhoudt dat een persoon aan iedere organisatie kan vragen of er persoons gegevens van hem worden verwerkt en zoja, om welke persoonsgegevens het gaat en waarom en op welke manier die persoons gegevens worden verwerkt. Dus met andere woorden heb ik het recht om te weten waarvoor de data is verbruikt in die korte periode. 2. Ik vind het goed om te horen dat jullie mij tegemoet komen, maar dit wekt enorme wantrouwen op naar de organisatie Simyo. Van z’on enorm bedrag naar een bedrag van 50 euro. Mvg Mirjam Kroeze

Bericht van Simyo

10 maanden geleden - Beste Mirjam, Bedankt voor je reactie. Helaas kunnen wij dit niet met je delen aangezien wij niet de mogelijkheid hebben om in te zien waar het internet aan wordt verbruikt zoals eerder aangegeven. Het spijt ons dat we hierin niet meer voor je kunnen beteken. Fijn om te zien dat je blij bent met de compensatie. Jammer dat dit het vertrouwen in ons heeft afgenomen. Dat is uiteraard niet onze bedoeling geweest. Onze excuses dat je dit zo hebt ervaren. Met vriendelijke groet, Simyo Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Mirjam Kroeze