Klacht: Overgedragen aan incassobureau zonder mij te vertellen waarvoor ik nog moest betalen

Joost van H op 22 september 2021 over Klarna in de categorie Betalingsdiensten

Lang verhaal kort: spullen bij Zara besteld 6-7 items. Meeste teruggestuurd oa 1 product dat reeds schade had. Op verzoek van Zara in een andere doos teruggestuurd met een losse opmerking.

Vervolgens krijgen we van Klarna herhaaldelijk facturen dat er nog betaald moet worden bedrag x.

Precies het bedrag van het product dat wij los hadden verstuurd. Alleen een bedrag keer op keer.

Uiteindelijk krijgen wij als de factuur reeds bij het incassobureau ligt, te horen waar het over gaat. Namelijk een ander product dat inderdaad niet is geretourneerd waarvan de betaling mis is gegaan.
Als wij daarover correct geïnformeerd waren hadden we direct betaald. Maar wij gingen er vanuit dat alles betaald was en dat het een fout betrof.

Keer op keer kon Klarna ons niet vertellen WAARVOOR wij nog moesten betalen.

Dus nu zit ik met onterechte incassokosten in mijn ogen. Bij het incassobureau krijg ik steeds personen aan de lijn die een riedeltje opnoemen want die zien natuurlijk hun verdienmodel in rook opgaan want Klarna heeft zijn zaakjes niet op orde.

Klacht gaat dus ook deels over incassobureau Alektum, dat er niet serieus word gekeken naar de reden van de te late betaling en zij accepteren zomaar alles wat Klarna aangeeft. Neem aan dat een incassobureau toch wel zorgvuldig met dergelijke zaken om dient te gaan en hun opdrachtgevers hierover moet adviseren.

Terughalen van de incasso, dan ga ik per ommegaande over tot betaling van de openstaande factuur.
Bovendien vind ik dat Klarna in het vervolg duidelijkheid dient te geven over openstaande betalingen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Klarna over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Klarna in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Klarna een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Klarna

Heeft op 22 september 2021 om 17:20 geantwoord

Beste Joost,

Het genoemde onderwerp is inderdaad te betreuren het betreft hierbij inderdaad een ongelukkige samenloop van omstandigheden die hebben plaatsgevonden waardoor deze openstaande factuur is overgedragen aan Alektum Group.

De overgedragen factuur (en voorafgaande situatie) mag natuurlijk altijd bespreekbaar worden gemaakt met Alektum Group. Mijn goed bedoeld advies is hierbij om ook contact op te nemen met Klarna om het traject van onze uitgestuurde facturen even door te nemen, want voordat een openstaande factuur wordt overgedragen aan een extern incassobureau wordt er aan onze kant herinneringen uitgestuurd via e-mail en briefpost waarbij je op dat moment een controle kunt uitvoeren op je bankrekening of het verschuldigde bedrag daadwerkelijk is afgeboekt (of niet heeft plaatsgevonden).

Mijn goed bedoeld advies is om erop te letten welk e-mailadres automatisch wordt ingevuld door het apparaat dat je gebruikt tijdens het plaatsen van de bestelling. (controleer dat deze hetzelfde is als waarmee je bent ingelogd in onze app.)

Klarna doet er alles aan om een klant in kennis te stellen betreft een openstaande factuur. In eerste instantie wordt de originele factuur uitgestuurd, daarna een kostenloze herinnering, daarna een herinnering met kosten en daarna... zal pas er een overdracht plaatsvinden naar een extern incassobureau.

Telefonisch is Klarna bereikbaar op: 020 808 2852 (lokaal tarief). Ons telefoonteam staat van maandag tot en met vrijdag ter beschikking van 9.00uur tot 18.00uur en op zaterdag van 09.00uur tot 13.00uur. Via chatsupport (24uur iedere dag bereikbaar) of via de Klarna app via https://app.klarna.com/login.

Een fijne woensdagavond toegewenst,

Met vriendelijke groeten,