Klacht: Onterechte boete bij noodzaak aflossen hypotheek

op 14 augustus 2017 over ABN Amro in de categorie Banken

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik ben jarenlang klant bij ANBAMRO en heb vanaf 2008 ook een hypotheek bij hen. 3 jaar geleden hebben we deze hypotheek overgesloten tegen een lager rentetarief en 12.000 boete betaald. Helaas zijn mijn partner en ik sinds 2 maart uit elkaar en officieel gescheiden. Ik ben in gezamenlijke woning blijven wonen en wij zijn een koopsom overeen gekomen waarbij ik de woning geheel ga overnemen. Ik heb bij ABNAMRO dus gevraagd om een hogere hypotheek. Al snel kwam er een afwijzend antwoord en toen ben ik naar een onafhankelijk hypotheekadviseur gegaan, die mij wel een hypotheek kon aanbieden. Mijn ex wil evt zelfs wel een nieuwe hypotheek bij ABNAMRO af gaan sluitenvoor een woning die hij gaat kopen. Maar nu moeten we 5200 euro boete gaan betalen omdat ik noodgedwongen naar iemand anders moet om mijn hypotheek voor het huidige huis te kunnen krijgen! Boete voor het in de kou laten staan.

Gewenste Oplossing:

Bij kwijtschelding of een schikking in de boete, waar ik niets aan kan doen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN Amro over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 14 augustus 2017 om 16:57 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemiddag Shivaatje,

Wat naar dat je een lastige tijd achter de rug hebt gehad! Een scheiding is al moeilijk genoeg, dan is het zwaar om ook nog financiële tegenslagen te hebben. Fijn dat jullie eruit zijn gekomen en jij in de woning kunt blijven.

Bij de beoordeling van een hogere hypotheek maken wij opnieuw een berekening en bekijken wij je persoonlijke situatie. Je gaat natuurlijk van twee inkomens naar één inkomen en het belangrijkste is dat je je lasten kunt dragen. Wij hebben ons ook te houden aan wetgeving rondom de verhoging van een hypotheek. Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk gelukt is, ook al is dit elders geweest. Aangezien ik niet bekend ben met jouw persoonlijke situatie en geen hypotheekadviseur ben, kan ik geen uitspraken doen over de beslissing die toen is gemaakt. Wij hanteren altijd een berekening hiervoor waarbij we je inkomen en uitgaven meenemen.

Als je ervoor kiest om een hypotheek over te sluiten betaal je een boeterente. Ik geef je graag wat meer uitleg over waarom je een vergoeding betaalt. Je betaalt een vergoeding voor de rente die wij mislopen, als je de lening oversluit naar een andere aanbieder. Wij hebben zelf de lening ook ingekocht (geleend). Hiervoor betalen wij rente, ook als wij geen rente meer van jou ontvangen. Daarvoor vragen wij aan jou als klant dit renteverschil alsnog aan ons te betalen. Dit is de boeterente. Meer daarover lees je hier: http://abn.com/1NLzrZq. Wij zullen deze boeterente dus niet kwijtschelden. Mijn collega’s van de hypotheekafdeling hebben je hier ook over geïnformeerd. Wij staan achter onze keuze, dus we kunnen je niet tegemoet komen in de door jou gewenste oplossing.

Als je het hier niet mee eens bent dan is er nog één weg die je kunt bewandelen om je bezwaar aan te geven. Namelijk een schriftelijke klacht indienen via onze afdeling Klachtenmanagement:

ABN AMRO Bank N.V.
Klachtenmanagement, HQ1114
Postbus 283
1000 EA Amsterdam

Een postzegel is niet nodig. Ik kan via deze weg niets meer voor je betekenen, dus ik sluit de klacht bij dezen. Ik wens je verder veel succes en geluk in je nieuwe situatie.

Met vriendelijke groet,

Layla
ABN AMRO Webcare

Heeft op 14 augustus 2017 om 23:36 geantwoord

Nee, waarom wordt deze klacht niet meteen doorgestuurd naar afd Klachtenmanagement?

Bericht van ABN Amro

3 maanden geleden - Goedemorgen Shivaatje, Bedankt voor je reactie. Wanneer je beroep wil aantekenen tegen een eerder antwoord dat je op je klacht hebt gehad, kun je terecht bij Klachtenmanagement. Je klacht wordt daar nogmaals beoordeeld. Je kunt in beroep gaan, door een brief te sturen naar het adres dat mijn collega heeft gegeven. Vermeld in je brief een omschrijving van je klacht, je rekeningnummer en contactgegevens. Wij sturen je klacht niet direct door, zodat je in de gelegenheid bent om zelf aanvullende informatie, gegevens of documentatie mee te sturen om je klacht te verduidelijken en toe te lichten. Zodra de afdeling Klachtenmanagement jouw klacht ontvangen heeft, krijg je een bevestiging. Ze geven ook aan wanneer je antwoord krijgt. Ben je het niet eens met het definitieve antwoord dat je van Klachtenmanagement ontvangt, kun je het Kifid inschakelen. Via dit forum kunnen we helaas niets inhoudelijks voor je betekenen. Veel succes met de verdere afwikkeling van je klacht. Vriendelijke groeten, Evert-Jan

Alle klachten die gemeld zijn door Shivaatje