Klacht: onterecht aanmaanings kosten in rekeningen gebracht

op 13 december 2017 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

ik heb een brief vorig week ontvangen van deze energy leverancier
en boven op deze rekening wordt er ook aanmaningskosten van 40 euro in rekening gebracht . Dit is volgens de wetten verboden .
Ten eerste heb ik nooit van te voeren een aanmaning ontvangen en ten tweede, er mag er nooit aanmanings kosten in rekening gebracht omdat eneco niet aan de wettelijk regels heb gehouden

ik heb nooit een een aanmanig gehad waar in de volgend informatie stond, zie onder.
Helaas heeft mij vrouw toch alles betaald omdat de personeel aan de telefoon onzettend klant ontvriendelijk was en zij voeld hiermee bedreigd .
Wij zijn jaaren trouwe klanten bij eneco geweest maar nu niet meer naar deze behandling.

zie Een ondernemer mag pas incassokosten doorberekenen nadat:

u te laat bent met betalen;
én u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen; NEE
én u niet binnen 14 dagen na de dag van het ontvangen van de aanmaning hebt betaald. NIET EENS DE KANS GEHAD

Let op! De ondernemer moet bewijzen dat de aanmaning aan alle voorwaarden voldoet en dat u de aanmaning hebt ontvangen.

en Wat moet er in de aanmaning staan?

Een briefje waarin alleen staat dat u nog moet betalen is niet voldoende. In de aanmaning moet ook staan:

dat u de openstaande rekening binnen 14 dagen moet betalen; STOND ER NIET IN
dat er incassokosten worden berekend als u niet op tijd betaald. De termijn van 14 dagen begint een dag na het ontvangen van de aanmaning (herinnering);
dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de aanmaning is betaald.

Let op: Ontbreekt de bovenstaande informatie? Dan is er niet op juiste manier aangemaand. En dan mag de ondernemer (nog) geen incassokosten in rekening brengen. De ondernemer moet u een nieuwe aanmaning (herinnering) sturen. En u hebt dan weer 14 dagen de tijd om de rekening te betalen NOOIT GEBEURD

als ik de onterecht incasso kosten van 40 euro terug op ons bank rekening gestoort is , en een verontschuldiging voor slecht klanten service

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 14 december 2017 om 09:14 geantwoord

Beste heer Bullock,

Spijtig om te vernemen dat u een klacht heeft over de herinneringskosten. Graag leg ik u uit hoe de situatie is gegaan.
De jaarnota hebben wij op 11-10-2017 opgemaakt. De uitkomst was €172,60. Op 03-11-2017 hebben we dit bedrag geïncasseerd, alleen later is het bedrag gestorneerd. Op 13-11-2017 hebben wij per post een herinnering verstuurd. U heeft op 20-11-2017 een bedrag overgemaakt van €77, maar dat dekte de uitkomst niet van de jaarnota. Op 04-12-2017 hebben we een 2e herinnering verstuurd en daarbij hebben we €40 herinneringskosten berekend, omdat het resterende bedrag van de jaarnota al bijna een maand openstond. Spijtig dat u het niet eens bent met de kosten, terwijl wij volgens wettelijke verplichtingen hebben gehandeld.
Aangezien de betalingen altijd netjes verlopen, boek ik uit coulance toch de €40 kosten tegen. Hopelijk komt het niet meer voor dat een bedrag gestorneerd wordt, maar in dit geval kan het voorkomen dat een betaling niet uit komt. Het bedrag ontvang je binnen 10 dagen op je rekening.
Hopelijk is het zo naar tevredenheid opgelost.

Danielle
Eneco Webcare