Klacht: Onlogische schatting energieverbruik, Nuon weigert correctie en stuurt incasso

op 27 januari 2014 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Per 1-11-13 ben ik overgestapt van Nuon naar een nieuwe energie leverancier, op 5-11-13 ontving ik van Nuon de eindafrekening. Deze is door mij keurig voldaan en ik ging er vanuit dat ik hierna niets meer van Nuon zou horen.
Op 7-12-13 ontvang ik van Nuon nogmaals een eindafrekening, ditmaal met energie standen die helemaal niet kloppen (een paar honderd kW meer dan de werkelijke stand). Ik woon in een nieuwbouwwoning met slimme meter, gedurende het jaar heeft Nuon elk kwartaal een overzicht gestuurd van de standen, op afstand uitgelezen en exact kloppend. Behalve voor deze factuur van 7-12-13, hierop zijn plotseling de standen geschat en wel dusdanig hoog dat ik in enkele dagen +- 15% van mijn jaarlijkse energieverbruik zou hebben gemaakt. Overigens had ik bij overstap op 1-11-13 ook nog eens zelf de standen handmatig opgenomen en doorgegeven, maar Nuon geeft vreemd genoeg de voorkeur aan het doen van een bijzonder hoge schatting, zodat er nog even een dikke factuur verstuurd kan worden.

Direct na het ontvangen van de factuur heb ik in december contact gezocht met Nuon, nadat ik minimaal een half uur aan de lijn hing kreeg ik een mevrouw aan de telefoon die aangaf dat de standen gecorrigeerd zouden worden en dat ik de factuur als niet verzonden kon beschouwen en dat er een correctie via de post mijn kant op zou komen.

Eind december wordt door Nuon toch via automatische incasso de foutieve factuur afgeschreven, dit was niet de afspraak en dus laat ik deze terugboeken. De beloofde correctie wordt door mij nooit ontvangen. Ik besluit begin januari opnieuw contact te zoeken met Nuon, van een medewerker krijg ik te horen dat de eerste lijn klantenservice dit niet kan oplossen, ik zal doorgeschakeld. Na inmiddels bijna een uur aan de lijn te hebben gehangen wordt de verbinding verbroken.

Op 6-1-14 vul ik een klacht in via de website, omdat het probleem niet opgelost lijkt te zijn. Enkele dagen later wordt ik door Nuon gebeld. Opnieuw een eerste lijn klantenservice medewerker, welke aangeeft dat zij het probleem niet kan oplossen en beloofd mij terug te laten bellen door iemand die dat wel kan.

Op 13-1-14 vul ik opnieuw een klacht in via de website, omdat ik niets meer van Nuon vernomen heb. Op 15-1-14 word ik gebeld door Matthijs van Staalduine van Nuon, hij geeft aan dat de fout minder dan 1000 kW bevat en dat er dus geen correctie kan plaatsvinden in hun systeem. Wat medewerkers eerder hebben beloofd kan hij wel terugvinden in het systeem, maar hij geeft aan dat deze afspraken niet nagekomen kunnen worden. Hij geeft tevens aan dat de foutieve standen ook door Nuon zijn doorgegeven aan mijn nieuwe leverancier en dat ik maar gewoon dien te betalen.
Als tegemoetkoming biedt hij aan om 25 euro aan tegoed in het Nuon systeem te zetten voor de gemaakte belkosten.
Hij geeft aan dat wanneer ik deze verreken met de openstaande factuur, het hiermee afgedaan is.

Ondanks het feit dat ik dit geen goede en eerlijke oplossing vind, besluit ik diezelfde dag nog om de foutieve factuur minus 25 euro maar gewoon te betalen om van het gezeur van Nuon af te zijn.

Voor de zekerheid informeer ik diezelfde dag ook nog even bij mijn nieuwe energie leverancier en StedIn of de foute standen die Nuon hanteerde nu ook daadwerkelijk bij hun bekend zijn als begin standen voor de nieuwe leverancier.
Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik na al deze ellende straks ook nog dubbel moet gaan betalen voor een deel van mijn energie. De standen die Nuon hanteert zijn echter niet bekend, het kost mij in totaal nog eens 2 uur om uiteindelijk te zorgen dat StedIn en mijn nieuwe leverancier de foutieve standen van Nuon gaan gebruiken als begin standen. Daarnaast geven zowel StedIn als mij nieuwe leverancier aan dat Nuon wettelijk gezien gewoon verplicht is om de juiste standen te gebruiken en dus een correctie uit te voeren. Het hele verhaal dat dit onder de 1000 kW niet hoeft is volgens hun een kei harde leugen van Nuon!

Al met al een hoop ellende, maar ik dacht dat ik overal nu vanaf was. Tot mijn grote verbazing ontvang ik op 23-1-14 echter van Nuon een incasso, er zou nog 25 euro openstaan van de eerdere factuur en deze is inmiddels verhoogd met 10 euro incasso kosten. Totaal door mij te voldoen: 35 euro.
Belachelijk natuurlijk, Nuon houdt zich aan geen enkele afspraak en stuurt vreemde onlogische eindrekeningen om zo
nog even van oud klanten een flink bedrag te kunnen incasseren.

Vandaag opnieuw geprobeerd telefonisch contact te krijgen, na 35 minuten in de wacht heb ik echter afgehaakt aangezien Nuon een 0900 nummer gebruikt. Opnieuw heb ik dan ook vandaag een klacht ingediend via de website en besluit ik nu ook mijn ervaring hier op het internet te delen.
Mensen pas op met Nuon, ze sturen foutieve facturen, beloven van alles, maar komen uiteindelijk hun afspraken meerdere malen niet na! Met als gevolg dat je als welwillende burger die netjes voor zijn energie wil betalen achterna gezeten wordt door een incasso bureau.

Per direct de incasso laten vervallen, de openstaande factuur zou immers met het credit verrekend moeten worden zoals afgesproken is op 15-1-13.
Tevens wil ik opnieuw van Nuon een tegemoetkoming ontvangen voor de gemaakte belkosten en de tijd die ik kwijt ben om hun belachelijke fouten te verhelpen.

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Nuon

Heeft op 27 januari 2014 om 15:21 geantwoord

Wij hebben uw klacht opgelost. Namens Nuon bied ik u verontschuldigingen aan voor het ontstane ongemak.
Joeri
Nuon webcare

Alle klachten die gemeld zijn door TheRepoMan