Klacht: onjuiste bijbetaling

op 18 september 2018 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Op 5augustus contact gehad met uw klantenservice na aanleiding van het bij te betalen bedrag van 759euro.

Deze mevrouw vroeg mij naar de actuele standen van de meterkast, deze door gegeven aan mevrouw.

Waarop al snel de fout aan het ligt kwam.

Mevrouw vertelde dat de standen die op dit moment bekend waren bij eneco geschatte standen waren.

Mevrouw verzekerde mij dat ik stukken minder hoefde bij te betalen. Ze zag een duidelijk verschil tussen de geschatte standen en actuele standen.

Dat verzekerde mijn onderbouwing, aangezien wij Toon hebben, en hier regelmatig naar kijken.

Kwamen wij zelf uit op een bij te betalen bedrag van 214euro.

Wij hadden namelijk voor 1699euro verbruikt. En 1485euro betaald het afgelopen jaar.

Mevrouw zou een herberekening laten maken, en dit zouden wij binnen twee weken horen.

Na 2,5e week niks gehoord te hebben, dus zelf contact gezocht.

Hierbij werd gemeld, dat de standen klopten (de geschatte standen, en de actuele standen)

En dat er dus geen herberekening opgemaakt hoeft te worden..

Ergens gaat er dus iets mis.

Ik heb 6 verschillende mensen gesproken, alle 6 de mensen hadden hierover een theorie, en alle 6 waren deze anders.

Toon werkt niet, u heeft een nieuw apparaat in uw woning, toon staat niet goed ingesteld, u heeft geen slimme meter, het uitlezen gaat niet goed, mijn collega heeft zich vergist, software is oud, enzovoort.. enzovoort..

De toon is uitgelezen, en heeft geen storingen gekend het afgelopen jaar.

Ook de oude software kon niks te maken hebben met het afgelezen verbruik volgens weer een andere medewerker.

Hier kan het dus niet aan liggen.

U begrijpt dat op deze manier schulden in de schoot worden geholpen.

U adverteert met toon, om het verbruik inzichtelijk te maken, en het maandbedrag daarop aan te passen.

Ik heb deze kans niet gehad. Ik heb op dit moment door jullie nu een schuld.

Begin November verwachten wij een tweede kindje, onze kosten gaan daarom al flink omhoog.

Maar dankzij dit word het er voor ons niet beter op.

Ik heb uit woede het abbonnement direct opgezegd bij toon, tot mijn grote verbazing moest ik nog wel de 4,50euro betalen van aankomende maand.

Dat is prima, maar verwacht ik ook voor die laatste maand service, en wil ik een monteur die uit komt zoeken waar de fout zit.

Die krijg ik dus ook niet.

Verder stond bij ons een aantal maanden geleden een medewerker van jullie bij ons voor de deur.

Deze had nog de oude gegevens van onze vorige bewoners dat wij geen klant meer waren.

Ze deed ons een fantastische aanbieding.

Nadat ik vertelde dat ik al klant was schaamde ze zich, ze gaf me de tip op de klantenservice te bellen en te zeggen dat Essent me een fantastische aanbieding had gedaan, en zo kon ik de kosten laten drukken bij Eneco.

Ik ben pas sinds 1,5 jaar klant bij jullie.

Maar voel me als klant geen koning bij jullie.

Ik steek niet zo in elkaar dat ik bedrijven uit wil spelen voor de beste prijs.

Ik verwacht een eerlijke en transparante behandeling, zoals iedereen hoort te krijgen.

Ik hoop dat dit netjes opgelost gaat worden.

Mocht dat niet gebeuren, ben ik genoodzaakt over te stappen naar een leverancier met een goede service.

davy dubbelman
Weegschaal 111
3328PC
te dordrecht

als betaling juist verwerkt word naar 214euro.
Dit is geen reclame!

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 19 september 2018 om 11:15 geantwoord

Beste meneer Dubbelman,

Bedankt voor uw bericht!

Wat een spannend periode met een kleintje op komst!
Juist nu is het dan mooi om de woning en de kosten voor energie goed op orde te hebben.

Wat jammer om te lezen dat het allemaal zo lang heeft moeten duren om tot een goede uitleg te komen. Mijn excuses hier voor!

Ik heb al uw gegevens bekeken en nagegaan wat er precies aan de hand is geweest.

Heel goed dat U gebruik maakt van de Toon, niet alleen een mooie thermostaat maar zeker ook handig om tot meer inzicht te komen wat betreft het energie verbruik.
De Toon geeft een indicatie van wat U kunt verwachten. De jaarnota rekent precies wat U verbruikt heeft en wat Eneco in rekening heeft gebracht.

De software op uw Toon is tot op heden sterk verouderd. Er zijn tal van updates en vernieuwingen beschikbaar die er voor zorgen dat uw Toon naar behoren werkt. Ik raad U dan ook aan de Toon van de laatste software te voorzien.

Op uw jaarnota kunt U goed zien dat de standen niet geschat zijn. Dat is in het verleden wel het geval geweest, maar op deze nota is daar geen sprake van.
De jaarnota bevat de beginstanden (13-08-2017) en de eindstanden (05-08-2018) zoals deze door U zijn aangeleverd.
Voor nu kan ik alleen aannemen dat deze standen kloppen. Wilt U voor de zekerheid de huidige standen controleren? Zo kunnen we nagaan of dit ook daadwerkelijk zo is.

Helaas heeft een collega een verkeerde inschatting gemaakt wat betreft deze standen en aangegeven dat een correctie op zijn plaats was. Maar dat blijkt helemaal niet nodig te zijn geweest.

Als U het Toon Abonnement opzegt dan is er sprake van een maand opzegtermijn. Hierdoor betaalt U inderdaad nog eenmalig de kosten die hierbij horen. Deze opzegging staat ook te boek per 24-09-2018.

Ik hoop U zo toch goed te hebben ingelicht en hoop nog op een reactie met uw meterstanden om zeker te weten dat een correctie uitgesloten kan worden.

Vincent
Eneco Webcare