Klacht: NUON en afpersing

op 13 juli 2016 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Nuon heeft bij zeer veel klanten de begindatum en einddatum door elkaar gegooid of zelfs nooit gemeld binnen het onderlinge register. Ik heb mij 8 mei 2015 bij Nuon aangemeld via gaslicht.com. Mijn contract zou ingaan na het andere contract zou verlopen via Energiedirect. Dat zou 6 augustus 2015 zijn.

Op die datum is het contract ook overgenomen. Eerst krijg ik bericht dat mijn contract zal lopen tot 1 juni 2016. Ik weet dat ik een bonus van 160 euro krijg als ik 1 jaar contract uit zit. En op 1 juni 2015 is dat nog niet het geval. Mij wordt echter schriftelijk bevestigd dat ik recht houd op de bonus ondanks dat het contract eerder afloopt. Dan is dat verder goed wat mij betreft. Al voelde ik al dat het toch niet goed zou gaan bij die moloch.

Dan heeft Nuon het een en ander niet goed geregistreerd, want mijn volgende/huidige leverancier Eneco heeft het contract overgenomen op 8 mei 2016 ipv 1 juni 2016 of 6 augustus 2016 (wat eigenlijk de bedoeling was).

En jawel, ik krijg dan dus op 9 mei 2016 een brief van Nuon dat ik me niet aan het contract heb gehouden, het voortijdig heb opgezegd, zij mij nu 100 euro opzegkosten in rekening gaan brengen, ik de welkomstbonus van 160 euro niet ontvang en ik ook nog eens 99,99 euro moet betalen omdat zij dit zouden hebben betaald aan Energiedirect, de leverancier daarvoor, omdat het contract eerder is overgenomen. Doordat ik contractbreuk zou hebben gepleegd moet ik nu dus 360 euro inleveren!

En heel veel klanten hebben hetzelfde liedje gehoord van Nuon zegt Gaslicht.com. En heel veel mensen die het niet gaan uitzoeken, het heeft mij ook al weken gekost aan tijd en moeite en ellende… en daar wordt Nuon uiteraard slapende rijk van. En als er echt fout op fout wordt gestapeld en er ook gewoon bedragen worden verzonnen, dat kan namelijk niet anders! Dan ga je toch een beetje twijfelen aan de integriteit van dit bedrijf.

En indien het gewoon onwil is, of dat ze het een vervelend gedoe vinden dat mensen vanwege die bonussen komen en gaan, kan ik me ook iets bij voorstellen, maar doe dan gewoon niet mee!

Dat bedrag betaald aan de vorige leverancier zuigt men gewoon uit de duim, men komt op een bedrag van 99,99 euro dat ik hun ook nog moet gaan betalen. Dat kan niet kloppen omdat Energiedirect meldt dat ik gewoon op de juiste datum ben overgestapt en zij geen boete-geld hebben gevraagd of gekregen van Nuon. 99,99 is ook niet te delen door 2 trouwens. Dus dat is al raar.

Gelukkig kon ik de eindatum en gegevens van Enegiedirect overleggen, ik kon de email overleggen waarin men stelt dat ik gewoon de bonus van 160 zou krijgen en ik heb daarna te horen gekregen dat Eneco mij op 8 mei 2016 heeft overgenomen en dat dat mij niet te verwijten viel. Nuon had het een en ander verkeerd in het register gezet. Nou, mede dankzij mijn uitgebreid gedocumenteerde uitzoekerij en administratie kon men zien waar nou precies alle fouten waren begaan.

En ik kreeg dus wel die 160 euro, en hoefde niet die 100 en 99,99 euro te betalen. Men heeft toen een eindnota opgesteld die echter afweek van mijn eigen berekening. Het bleek dat ik toch net nog niet diep genoeg de kleine lettertjes in was gedoken: Gaslicht heeft het over een All-in tarief voor gas van € 0,5743 per m³ in de overeenkomst, en daaronder staat dan nog eens extra, tot maar liefst 4 maal toe:

1-All-in tarief is € 0,3341 levering + € 0,2312 energiebelasting + € 0,0090 ODE = € 0,5743 per m³
2-Extra tariefinfo: Vaste tarieven tot 31-5-2016
3-Tarieven zijn incl. btw, energiebelasting en regiotoeslag gas.
4-Tarieven staan vast gedurende de looptijd (12 maanden).

MAAAAAR daaronder staat dan inderdaad: De energiekosten bestaan uit leveringskosten, energiebelasting en netbeheerkosten. Deze opgave gaat uit van de actuele tariefsituatie. Op de uiteindelijke jaarrekening zullen verbruik en kosten afwijken. Dit komt mede doordat de netwerktarieven en de belastingen jaarlijks kunnen worden aangepast, terwijl de jaarrekening doorgaans niet gelijk oploopt met een kalenderjaar.

Ok denk ik, goed en wel, aar nu gaan we het ook tot de laatste cent uitrekenen, dus als in januari de belasting en nog zo wat verandert, dan heb ik dus het verbruik nodig tot 1 januari en vanaf 1 januari. Klinkt logisch, maar toch wilt of kan men dit niet snappen en men komt elke keer terug met: “Onze berekening klopt” en “Helaas is het niet mogelijk om een gesplitste energienota te maken. Wij hebben u eerder uitgelegd dat de energienota gebaseerd is op gemiddelde tarieven. Wij blijven bij ons standpunt dat wij een correcte energienota hebben gemaakt.”

Dat zou best kunnen, maar ik kan niet terugberekenen hoe zij tot een bepaald gemiddeld belastingtarief komen voor al mijn gebruikte gas en licht. Ik heb daarvoor juist die splitsing nodig, althans ik moet gewoon weten wat ik heb gebruikt tot 1 januari en vanaf 1 januari aangezien op 1 januari de belasting en andere zaken zijn gewijzigd. Zo vreselijk moeilijk te begrijpen is dit toch niet?

Maar nee, ze blijven er gewoon bij en gooien er nu een schepje bovenop, ik krijg dinsdagavond 28 juni een herinnering om te betalen, vandaag een brief dat zij simpel stellen dat zij een correcte energienota hebben gemaakt. En vanaf vrijdag krijg ik dus te maken met extra kosten, incassokosten en -bureaus. En dat zijn hele vervelende toestanden als je eenmaal bij die bureaus belandt!

Want dan is het echt gokken op wel betalen voor de zekerheid of zo zeker van je gelijk zijn en afwachten wat de rechter er van gaat zeggen. En dat ligt dan heel zwaar op de maag van een doorsnee burger, die incassokosten kunnen oplopen tot absurde bedragen weet ik. Sterker, ze kunnen straffeloos gewoon elke burger de stuipen op het lijf jagen met gigantische bedragen. En daar is maar 1 woord voor: afpersing

een gesplitste rekening met gas en licht tot 1 januari en vanaf, heel simpel en makkelijk en logisch toch? Waar snap ik iets niet of wilt men hier gewoon expres iets niet snappen?

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

Bericht van Nuon

1 jaar geleden - Goedemiddag heer van Dam, Ik kwam uw klacht hier tegen en wilde deze inkijken. Met de gegevens die u nu meestuurt, kan ik niets in onze administratie vinden. U geeft aan dat u meerdere berichten van ons heeft ontvangen. Mogen wij van u het klantnummer dat met die berichten mee wordt gestuurd? Dan kijken wij uw klacht in. Alvast bedankt, Met vriendelijke groet, Eugene Nuon Webcare

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Nuon

Heeft op 26 juli 2016 om 14:40 geantwoord

Geachte heer Van Dam,

Helaas heeft u geen gehoor meer gegeven aan ons laatste bericht. Zonder meer informatie van uw kant, zoals het klantnummer, kunnen wij u langs deze weg niet helpen. Daarom veranderen we de status van deze klacht op deze website naar opgelost. We willen u uiteraard nog steeds helpen met uw klacht, maar stuur ons dan nog even een e-mail naar webcare@nuon.com. U ontvangt dan zo snel mogelijk reactie. Mogelijk is de klacht inmiddels al opgelost? Dat zou fijn zijn, anders horen we het graag.

Hartelijke groet,
Barry, Nuon Webcare