Klacht: Nieuw contract met Eneco aangegaan op basis van onjuiste informatie over tarieven en maandbedragen

op 08 september 2018 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Ik had al een contract met Eneco (omdat mijn energieleverancier E-on, waar ik mijn energie betrok, onlangs is overgenomen door Eneco).
Op 19 juni dit jaar heeft Eneco bij een huis aan huis bezoek via energieadviseur Giovanni B. (nr. 4676) mij het aanbod gedaan om via een nieuw contract met Eneco mijn maandbedrag en energietarieven met minimaal 20% te laten dalen (en dat wel drie jaar lang).
Een aanbod dat ik als Eneco-klant natuurlijk niet kon weigeren en waar ik dus ook op in ben gegaan.
Nadat onlangs door Eneco mij als klant werd gevraagd om via internet mijn ervaringen met Eneco te delen ben ik gaan uitzoeken wat de maandbedragen en tarieven waar ik de beschikking van het oude en nieuwe contract zijn. Die tarieven blijkt sinds de overstap naar mijn nieuwe contract tot mijn stomme verbazing niet verlaagd, maar sterk verhoogd (stroomtarief zowel hoog als laag grofweg verdubbeld en gas met circa 50% verhoogd). Ook mijn mijn maandelijkse termijnbedrag blijkt niet 20% te zijn verlaagd, maar met ruim 10% te zijn verhoogd: van € 95,- naar €107,- per maand. Toen ik dit zag heb ik op 25 augustus per e-mail aan de klantenservice@eneco.com verzocht om mijn huidige contract dat per 19 juni dit jaar is ingegaan met terugwerkende kracht te ontbinden en heb ik het verzoek gedaan om het eerdere contract met de bijbehorende tarieven weer in werking te stellen. Daarbij heb ik ook aangegeven dat als hier niet binnen twee weken op zou worden gereageerd ik verdere stappen zou ondernemen. Op deze en ook op vervolgmails met dit verzoek aan die mailadres is tot op heden helaas niet door Eneco gereageerd, vandaar het verzoek langs deze weg om mijn klacht opgelost te krijgen. Op basis van goed vertrouwen en op basis van totaal onjuiste informatie van Eneco ben ik dit nieuwe contract aangegaan. .

Het energiecontract met Eneco, zoals dit voor 19 juni 2018 gold, met terugwerkende kracht weer in werking laten treden, waarbij dit nieuwe contract dus nooit is aangegaan. De €100,- welkomstpremie bij dit nieuwe contract kunt u uiteraard bij mij in rekening brengen. Op basis van juiste informatie was ik nooit op dit nieuwe, voor mij veel slechtere contract, ingegaan.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 10 september 2018 om 08:48 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Allereerst stel ik voorop dat we een eerlijke en transparante wervingsactie belangrijk vinden. We hebben inderdaad energieleverancier E.ON overgenomen, maar vinden het belangrijk om gemaakte afspraken na te komen. We betreuren het feit dat je contracten niet voordeliger uitvallen zoals beloofd door de colporteur. Ik adviseer u daarom contact op te nemen met Eneco Zuid Nederland. U bereikt hen via Facebook Eneco Zuid Nederland of u kunt contact met hen opnemen via het telefoonnummer 0900-0601.

Ik vertrouw erop dat we u een passende oplossing kunnen bieden.

Audrey
Eneco Webcare

Heeft op 10 september 2018 om 11:34 geantwoord

Ik heb dit nummer gebeld. Eneco Zuid Nederland blijkt helaas mijn klacht niet op te kunnen lossen en heeft mijn klacht intern doorgestuurd. Ik ben dus verkeerd doorverwezen Als het goed is ontvang ik binnen 5 werkdagen een reactie van de afdeling die wel iets met mijn klacht kan doen. Dit proces waarin ik nu zit heeft voor mij een hoog kastje naar de muur gehalte. Op e-mail naar eneco@klantenservice.nl van 25 augustus is nooit gereageerd en nu krijg ik ook nog een verkeerd nummer door. Wellicht is het aardig om de laatste tarieven die ik kan raadplegen te vermelden (op E-on kan ik niet meer inloggen), zoals ik die bij E-on bij het jaaroverzicht in 2017 had en zoals ik die nu volgens de meest recente berichten met mijn nieuwe contract heb:

Tarieven
E-on versus Eneco
Maandbedrag E-on 95,- versus Eneco nu 107,-
Stroom dal E-on 2017 0,02887 versus Eneco nu 0,06132
Stroom normaal E-on 2017 0,03838 versus Eneco nu 0,08353
Gas E-on 2017 0,17898 versus Eneco nu 0,34882
Dit is nu niet bepaald de voorgespiegelde 20% prijsdaling, maar een stevige prijsverhoging (ook met het sinds kort in rekening brengen van de BTW).
Het enige dat ik vraag is ontbinding van mijn nieuwe vaste driejarige contract bij Eneco, omdat ik hier op vals voorwendselen op ben ingegaan, en een terugval op mijn contract zoals ik dit bij Eneco had voor 19 juni dit jaar.

Bericht van Eneco

3 maanden geleden - Beste heer, mevrouw, Bedankt voor je snelle reactie. Heb je ook via Facebook contact opgenomen met Eneco Zuid Nederland? Met vriendelijke groet, Audrey Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door brouwsel29