Klacht: niet terugstorten energiebelasting postcoderoosregeling

GigiNL op 15 februari 2021 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Ik doe mee met een postcoderoosregeling, waarbij Eneco heeft aangegeven dat zij automatisch de energiebelasting die je hebt betaald zal terugstorten. Dit is het belangrijkste rendement van mijn investering in 3000 euro aan zonnepanelen. De panelen leveren sinds dec 2018 stroom, maar ik heb nog niets ontvangen. Sinds mei 2020 probeer ik de energiebelasting terug te krijgen omdat dat niet gebeurd is op de jaarafrekening van 2019. Inmiddels heb ik al diverse keren gebeld naar klantenservice. De reden die in september 2020 gegeven is, is dat de IT-systemen nog niet ingericht waren om energiebelasting terug te storten aan zakelijke gebruikers. Begin december heb ik het advies gekregen om een formele klacht in te dienen omdat de servicemedewerkers daar er ook niet doorkwamen en het nakomen van de afspraken wel erg lang duurt. De klacht leverde een reactie op van een Eneco-medewerker die ermee aan de gang ging. Daarna werd het weer stil. Bewuste medewerker blijkt er niet meer te werken.. Ik word vandaag opnieuw van kastje naar muur gestuurd. Ik vind het een veeg teken dat een grote energieleverancier niet in staat is, zijn energiesystemen aan te passen of als dat niet lukt een simpele creditnota te maken. Ondertussen gaan de maandelijkse voorschotnota’s gewoon door.

Als ik het rendement op mijn zonnepanelen voor 2019 en 2020.z.s.m. (in ieder geval voor eind maart 2021) op mijn rekening ontvang, met een passend excuus. En voor de komende jaren ook zodra de jaarafrekening wordt opgemaakt.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

Bericht van Eneco

1 jaar geleden - Goedemiddag, Ik heb uw klacht doorgezet naar de juiste afdeling. Er wordt zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen. Met vriendelijk groet, Liesbeth Eneco Webcare

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 23 februari 2021 om 17:01 geantwoord

Goedemiddag mevrouw van Rhee,

Ik heb uw vraag doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling over de postcoderoosregeling waarbij Eneco heeft aangegeven dat zij automatisch de energiebelasting die je hebt betaald zal terugstorten Dit is het belangrijkste rendement van mijn investering in 3000 euro aan zonnepanelen. De panelen leveren sinds dec 2018 stroom, maar ik heb nog niets ontvangen. Sinds mei 2020 probeer ik de energiebelasting terug te krijgen omdat dat niet gebeurd is op de jaarafrekening van 2019. Inmiddels heb ik al diverse keren gebeld naar klantenservice. De reden die in september 2020 gegeven is, is dat de IT-systemen nog niet ingericht waren om energiebelasting terug te storten aan zakelijke gebruikers. Begin december heb ik het advies gekregen om een formele klacht in te dienen omdat de servicemedewerkers daar er ook niet doorkwamen en het nakomen van de afspraken wel erg lang duurt. De klacht leverde een reactie op van een Eneco-medewerker die ermee aan de gang ging. Daarna werd het weer stil. Bewuste medewerker blijkt er niet meer te werken.. Ik word vandaag opnieuw van kastje naar muur gestuurd. Ik vind het een veeg teken dat een grote energieleverancier niet in staat is, zijn energiesystemen aan te passen of als dat niet lukt een simpele creditnota te maken. Ondertussen gaan de maandelijkse voorschotnota's gewoon door.

Gewenste Oplossing

Met vriendelijk groet,
Liesbeth
Eneco Webcare

GigiNL

Heeft op 23 februari 2021 om 18:51 geantwoord

Het punt is dat Eneco niet automatisch terugstort. Dat had voor 2019 al bij mijn jaarafrekening begin 2020 moeten zijn gebeurd. Het antwoord dat ik vandaag n.b. ontving via klantenservice is:\"Spijtig genoeg bent u eerder verkeerd ingelicht\" (= dat eneco terugstort/creditnota stuurt). \"Eneco is niet de partij waarbij u de kosten kan terug halen. Dit dient u toch echt bij de belastingdienst te doen, gezien zij over de teruggave van belastingen gaan.\"
Een flutvertoning dus en nog steeds geen oplossing.

Alle klachten die gemeld zijn door GigiNL