Mijn Klacht:
Sinds juli 2017 huur ik een appartement via MVGM, en ruim drie jaar bezig om hier een oplossing voor te vinden. Niet alleen ik, maar zo ook mijn medebewoners van dit complex. Niemand komen een steek verder.
Met MVGM, heb ik sinds 2018 geenszins dichterbij kunnen komen aan een eerlijke acceptabele oplossing hiervoor. Er wordt iedere keer alleen maar simpelweg er omheen gezeild en ik ben er financieel de dupe van gebleven, het gaat maar van kwaad tot erger.
In 2018 kosten voor het verwarmen van mijn 62m2 appartement €1643,51, in 2019 is het gestegen naar €1720,08 terwijl mijn verbruik met ruim 379 eenheden omlaag is gekomen. In 2019-2020 is mijn verbruik in eenheden nog verder omlaaggegaan naar 1862 eenheden. Dat is een verschil van 748 eenheden minder dan de 2610 eenheden van 2018. En toch is mijn voorschot met een verdere €240 per jaar verhoogd.
Volgens de NIBUD is het gemiddelde verbruik voor een 2,2 persoons huishouden lager dan mijn verbruik in eenheden. Terwijl ik alleenstaand ben en een gezinssamenstelling van 1 persoon heb. Verbruik bijna met de helft verminderd, maar kosten is alleen maar omhooggegaan.
Ik heb MVGM herhaaldelijk hierover benaderd en er is over dit periode helemaal niets gedaan om de zaak te verbeteren. Meerdere keren zijn er een hele verzameling van technici (volgens mij minder bekwaam) bij mij over de vloer geweest, waarvan niet één van ze het probleem heb kunnen oplossen. Knoppen zijn twee keer vervangen, kranen, kleppen zijn vervangen, pijpen zijn gevroren en steeds is het probleem niet een stukje beter geworden. Ik vraag me af hoeveel onnodige kosten lopen hier nu al op door dit situatie, Ik wat duizenden Euro’s kwijt ben aan ongewenste en on – beheerbare warmte in mijn woning en betalingen aan monteurs en onderdelen die gewoon geen effect had.
Volgens mijn ISTA-web portaal cijfers, heb ik sinds 01/07/2020 alweer ruim 64 warmte-eenheden verbruikt. Een overzicht van de dag en nacht temperaturen in Juli en Augustus, Bussum zoals gemeten door het RIVM-weerstation de Bilt. Hierop is het duidelijk te zien dat er helemaal geen noodzakelijkheid was om te stoken in de woning. Er was zelfs een hittegolf met temperaturen wisselend tussen 28 en 34 graden!! Iemand die in deze temperaturen gaat stoken, zult niet goed bij de hoofd zijn!! En ja, voor de duidelijkheid de knoppen zaten bij mij ook uiteraard dicht! En toch …tik de warmtemeters van ISTA vrolijk door, en ik moet hier de rekening voor betalen.
Alles omtrent dit verhaal klopt niet. Ik ben het nu totaal zat om als kleine consument door grote bedrijven zoals MVGM ge-bullied en belazerd te worden, en mijn zwaar verdiende centen zo in het water te zien gaan.
Ik ben een alleenstaand ZZP’er , zwaar getroffen door de corona crisis. MVGM zijn alleen maar effectief en komen snel genoeg in de benen als het gaat om het doorgeven en opleggen van jaarlijkse huurverhogingen , die ik trouwens wel ruim op tijd ontvang iedere jaar.
De ketelhuis en verwarmingssysteem , leidingen, kranen , kleppen ALLES! in dit gebouw komt al uit de jaren zestig. Het is zo ontzettend hard toe aan vervanging, onderhoud en /of vernieuwing, maar omdat wij als huurder gewoon maar de hoge stookkosten moeten betalen, doen MVGM hier helemaal niet aan. Ook voor het milieu en bezuiniging is het heel slecht om te zien dat er onwillens, onwetend gestookt wordt tijdens een Hittegolf!! en wij daar ook nog voor onze zwaar verdiend centen voor moeten opdokken!
Niet alleen heb ik er financieel last van, maar ook fysiek en lichamelijk. Voor de afgelopen 2 a 3 weken staat bij mij 24uur , ten spijten van de warme temperaturen buiten, de verwarming permanent aan, al zijn alle knoppen dicht gedraaid. Dag en nacht, winter en zomer heb ik last van bovenste luchtweg klachten vanwege de droge lucht. Ik heb permanent twee luchtbevochtigers lopen . Tech krijg ik regelmatig last van ontstoken en geïrriteerde bijholtes, droge keel, droge huid, droge haar. De ramen en deuren kunnen nachts niet dicht omdat het anders zo benauwd en warm wordt dat ik er niet van kan slapen.
Ook van de andere bewoners van dit complex zijn er schokerende verhalen van alleenstaand moeders die dan in eens weer honderden euros m moeten ophoesten om bij te betalen aan de veel hoger dan normale energie rekening. HELP!! we worden belazerd.
Gewenste Oplossing:
Ik zal het heel fijn vind als ik mijn energiekosten zelf in hand had. Als ik me voel alsof ik bij wijze van spreken zelf de knop in hand heb , maar we hebben geen controle over die temperaturen in onze woningen en vervolgens ook geen controle over de hoge kosten wat hierdoor ontstaat. Ook maak ik mij ontzettend zorgen over de onnodige warmte die zo maar het atmosfeer in stroomt, niet wij als consumenten of het reeds overbelaste milieu kunnen het erbij gebruiken!!!