Klacht: Loze beloften m.b.t. terugbetalen (Wish.com)

op 21 september 2017 over Worldpay in de categorie Betalingsdiensten

Op 4 september 2017 wilde ik een fietscomputer houder a €24,15,– bestellen via Wish.com. Nadat ik het bestelformulier had ingevuld ging ik over tot betalen via IDeal. Het bedrag werd overgeschreven naar WorldPay Customer Payments (NL59 ABNA 0626226163). Kort daarop ontving ik een melding dat er iets fout was gegaan met mijn bestelling en deze zodoende om onverklaarbare redenen was geannuleerd. Ik ontving daarom geen bevestiging van de door mij geplaatste bestelling en werd automatisch weer doorverwezen naar de site van Wish.com. Het artikel bevond zich nog in mijn online winkelmandje. Ik ging er dus vanuit dat het bedrag om die reden niet was overgeboekt naar eerder genoemde tegenrekening. Een minuut later ontving ik echter de betalingsbevestiging via mijn bank (ING) en zag dat het bedrag dus was overgeboekt. Direct daarna heb ik via de helpdesk van Wish contact opgenomen (andere opties zijn niet mogelijk bij dit bedrijf) en heb ze de situatie uitgelegd. Omdat Google aangeeft dat het bedrijf zich in Amerika bevindt, heb ik dit dus in het Engels gedaan. Nog geen dag later ontving ik een reactie van een “medewerker” en wel in het Nederlands. Aan het taalgebruik te zien veronderstel ik dat hierbij een vertaalmachine gebruikt is. Deze medewerker gaf aan dat er: “(…) een technische storing bij IDeal is geweest en dat zij het geld niet ontvangen hebben. IDeal is in het bezit van het geld. IDeal heeft de betaling niet aan ons doorgekoppeld waardoor wij het betalingskenmerk niet aan je bestelling hebben kunnen koppelen (…)”. Verder: “Nadat ik contact met IDeal over deze situatie heb gehad, heb ik voor je geregeld dat je het geld binnen 5 tot uiterlijk 10 werkdagen terug ontvangt op je bankrekening (…)”.

Gisteren, na 12 werkdagen wachten, was het bedrag nog steeds niet teruggeboekt. Wederom een mail (in het Engels) gestuurd en wederom binnen een dag een reactie (in het Nederlands) terug: “Maak je geen zorgen, aangezien de bestelling niet betaald is, wordt deze niet doorgevoerd en verzonden. Zodoende is de bestelling dus reeds geannuleerd. Indien een afschrijving is gebeurd dan kan het tot maximaal 10 werkdagen in beslag nemen voor het terug op je rekening verschijnt (…)”.

Kortom, het bedrag is 13 werkdagen geleden afgeschreven en mij is beloofd dat het bedrag binnen 10 werkdagen zal worden teruggeboekt. Na deze laatste reactie waarin wederom staat dat het binnen uiterlijk 10 werkdagen zal worden teruggeboekt, vrees ik dat ik naar mijn centen kan fluiten.

Volledige bedrag terug voor een bestelling die om onverklaarbare redenen nooit is geplaatst, terwijl het bedrag wel is afgeschreven.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Worldpay

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Worldpay nog niet in behandeling is genomen.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Worldpay in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Worldpay een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Worldpay

Heeft op 26 september 2017 om 10:21 geantwoord

Dank u wel voor uw bericht.

Worldpay is een payment service provider die in opdracht van online bedrijven betalingen afhandelt. Worldpay is alleen verantwoordelijk voor het afhandelen van de betalingen aan de online bedrijven. Mocht u vragen hebben over uw individuele betaling en/of status van uw bestelling, adviseren wij u om rechtstreeks contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf of uw bank.

Worldpay

Alle klachten die gemeld zijn door DRaymond