Klacht: Vroegtijdig beeindigen studie

op 15 januari 2019 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Mijn dochter heeft conform de eisen van de voorwaarden een 4-jarige HBO studie (Sociaal Juridische Hulpverlening, bachelor opleiding)in het derde jaar opgezegd. Opzegging heeft ruim 3 maanden voor beëindiging van het derde jaar plaatsgevonden. LOI heeft aangegeven dat het driejarige studie betreft. Echter zij verwarren dit met de betalingstermijn van 36 maanden. Conform de voorwaarden zou ik dus recht op een half schooljaar restitutie hebben. Ik heb ze daar vanaf begin december al drie keer over gemaild en nu krijg ik telefonisch in een keer te horen dat mijn dochter mij eerst moet machtigen. Ik heb het gevoel gewoon aan het lijntje gehouden te worden.

Bij betaling van de restitutie.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 16 januari 2019 om 15:11 geantwoord

Beste heermevrouw Voerman,

Bedankt voor je bericht!

In het bericht geef je aan dat je dochter een verzoek tot voortijdig beëindiging van de opleiding heeft ingediend en dit niet juist is verwerkt. Wegens de AVG-wetgeving is het helaas niet mogelijk dat ik je via deze weg verder help. Je dochter dient hierover zelf contact met ons op te nemen. Zij kan hiervoor een bericht sturen aan webcare@loi.nl. Dan pak ik het verder op.

Sharon, LOI Webcare

Bericht van LOI

4 maanden geleden - Beste heermevrouw Voerman,Bedankt voor je reactie!Het was mij helaas niet duidelijk dat er al een machtiging was opgestuurd. Ik heb de e-mail kunnen terugvinden en ben de situatie nogmaals nagegaan.De opleiding waarvoor je dochter ingeschreven staat heeft een nominale studieduur van 36 maanden (drie jaar). Als je een opleiding voortijdig wenst te beëindigen dient dit twee maanden voor het einde van het lopende studiejaar aangegeven te worden. Je dochter is de opleiding op 07-03-2016 begonnen dit betekent dat de laatste stopmogelijkheid 07-03-2018 was. Wij hadden dan vóór 07-01-2018 het stopverzoek moeten ontvangen. Het stopverzoek hebben wij op 29-11-2018 ontvangen. Op deze datum bevond je dochter zich al in het laatste jaar van de opleiding en was voortijdig beëindigen niet meer mogelijk. Dat betekent dat de opleiding volledig betaald dient te worden. De beëindigingsvoorwaarden kan je nalezen via de volgende link, artikel 12: https:www.loi.nlvoorwaarden.Ik vermoed dat de verwarring is ontstaan over de studieduur van de opleiding. Uit je bericht begrijp ik dat jullie in de veronderstelling zijn dat de opleiding 48 maanden (vier jaar) duurt. Het betreft echter een opleiding van 36 maanden (drie jaar). Dit kan je dochter ook terugvinden op de bevestigingsbrief welke zij in 2016 aan de start van de opleiding per post heeft ontvangen.Het is derhalve dan ook niet mogelijk om nog een deel van het lesgeld te restitueren daar de opleiding is stopgezet volgens onze voorwaarden.Ik ga ervan uit je zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om deze te stellen.Met vriendelijke groet,Sharon, LOI Webcare

Heeft op 24 januari 2019 om 20:07 geantwoord

Beste Sharon,

Ik ben het nog steeds niet eens met je antwoord . Je spreekt over een nominale tijd van 36 maanden. Op jullie site lees ik bij dezelfde opleiding op dit moment onderstaand:

Studieduur en vrijstelling

Een opleiding van LOI Hogeschool is prima te combineren met een (fulltime) baan en andere bezigheden. De nominale studieduur bedraagt vier jaar, op basis van 240 studiepunten (EC) en een studielast van 60 studiepunten per jaar. Bij LOI Hogeschool studeer je echter in je eigen tempo. Afhankelijk van werkervaring, eerder behaalde diploma’s, de huidige werkplek en de tijd die je in de opleiding steekt, kan deze opleiding sneller worden afgerond. Dit geldt bij een thuisstudie voor de volledige opleiding, bij een klassikale opleiding voor de afstudeerfase.

Hierin wordt dus wel degelijk gesproken over een nominale tijd van 4 jaar.

Ik blijf dus bij mijn standpunt van restitutie.

Met groet,
Wilko Voerman

Alle klachten die gemeld zijn door Voerman