Klacht: Loi doet aan misleiding qua examenkosten

op 03 september 2012 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Ben afgelopen half jaar bezig geweest om fondsen etc. aan te schrijven om een opleiding HBO-rechten te gaan doen.
Ben een alleenstaande volledig afgekeurde ouder, volledig afgekeurd in de bijstand, waardoor ik al 12 jaar bezig ben om een re-integratie te mogen doen d.m.v. een opleiding, zodat ik ondanks mijn handicapt toch een goede baan kan krijgen. Nu mag ik wel studeren, maar moet de kosten volledig zelf bij elkaar zien te krijgen. Krijg geen ondersteuning vanuit de UWV hierbij.

Hartstikke blij dat uiteindelijk na zolang bezig geweest te zijn ,de mijn gewenste opleiding te kunnen doen. Heb meerdere malen contact gehad met de Loi, situatie uitgelegd, ze hebben me prijsopgaven gestuurd van de gehele opleiding, inclusief de te verwachten kosten voor alle examens. Elke keer weer werden de volgende bedragen genoemd (en zo staat ze ook op de website van de LOI) ongeveer €450,00 voor de propedeuse periode, € 1300,00 voor de hoofdfase en € 350,00 voor de afstudeerfase.

Uiteindelijk veel voor elkaar gekregen, collegegeld word door een fonds betaald. Heb een laptop met spraakherkenning beschikbaar gesteld gekregen en voor de 2100 euro heb ik afspraken gemaakt met iemand en krijg daar eventueel een renteloze lening voor. Vol goede moed het toelatingsexamen gedaan (a 75 euro) hiervoor glansrijk geslaagd. En me aangemeld…
Ik kon al op de campus, dus kon al beginnen met de eerste opdrachten waar je geen lesmateriaal voor nodig had. Vandaag zou mijn eerste officiële dag zijn. Vrijdag het lespakket gekregen en dit weekend al de eerste module bijna volledig afgerond.

En in deze module, studievaardigheden, staat dat je je jaar het beste kan inplannen qua examens , studie uren enz. Daar mee bezig, wat bleek, moet voor 1 november al 3 examens boeken en betalen. Deze examens kosten samen al € 516,00 !!! Terwijl de loi continu zei dat alle examens die je moet doen om de propedeuse te halen tezamen ongeveer € 450,00 zouden kosten, ben verder gaan kijken.. en wat blijkt…

het eerste jaar,propedeuse, ben ik minstens € 1089,00 euro kwijt aan examens ! Van een examen staat nog geen prijs op mijn examenplanning.
Voor de hoofdfase, ipv de €1300,00 die ze steeds gezegd hebben en vermelden op de site, betaal je € 2205,00 minimaal !Dit is al meer dan de loi zegt dat je kwijt bent aan examens voor de gehele opleiding !

Voor de afstudeerfase kan je geen prijsopgaven vinden…

Ik ben hier nu al achter gekomen,terwijl de meeste mensen er w.s. pas achter komen na het eerste lespakket, dus na 4 maanden. Want in het eerste lespakket zitten alleen inzend opdrachten waarmee je je punten binnenhaalt.

Nu zit ik, super gemotiveerd om mijn opleiding te doen, alleen maar te piekeren over de kosten. Heb de loi erop aangesproken, alle telefoongesprekken opgenomen, ze hadden beloofd vandaag met reactie te komen maar kwamen dat natuurlijk niet. Toen weer gebeld en werd me verteld dat ik minstens 20 werkdagen moest rekenen voor mijn vraag/klacht zou worden beantwoord !!!

Een maand, kostbare studietijd…
bovendien geeft het zo ontzettend veel stress, dat je niet weet of je de opleiding uberhaupt kan afmaken, puur doordat de Loi continu over de kosten gelogen heeft… merendeel (ik dacht zo uit mijn hoofd 25 examens) van de examens worden door de Loi zelf afgenomen… deze examens kosten bijna allemaal € 110,00… de afstudeerfase ook door Loi maar daarvan staan nergens prijzen vermeld nog… en een examen in leiderdorp bij het loi staat ook geen prijs van bij… Maar alleen al die examens zijn veel hoger dan het totaal bedrag wat de Loi van te voren continu richting potentiële cursisten noemt… naar mijn idee dus pure misleiding…
Het stomme is, ze zetten je helemaal klem, opzeggen kan niet meer, pas na een jaar, kosten blijken meer dan het dubbele te zijn dan van te voren gezegd… en als je teveel problemen maakt moet je maar hopen dat je examens goed beoordeeld worden, want voor elk herexamen betaal je ook eenzelfde bedrag en voor inzage vragen ze zelfs geld wat ik begrepen heb… dus als je wilt controleren of je antwoorden wel goed nagekeken zijn kost je dat nog geld ook.

Ben bang met veel klagen op een zwarte lijst te komen, maar hebben hier nou echt niet meer mensen over geklaagd ?

er word in mijn module studievaardigheden gezegd dat je stress etc in je leven moet voorkomen omdat een HBO opleiding veel energie vergt… nou Loi… dankzij jullie lig ik al stil op de eerste dag !!!
Terwijl ik 2 modules al bijna af had..

gewoon leveren voor de prijs die ze van te voren zeggen. Ongeveer houdt niet in dat ze ipv €2100,00 meer dan € 3600,00 kunnen vragen. Helemaal niet omdat deze kosten allang bij ze bekend zijn !

Ze moeten een oplossing bedenken zodat ik toch mijn opleiding met goed gevolg zal kunnen volgen. Heb alle mail wisselingen bewaard, waarop duidelijk prijzen staan. Vanmorgen is er door een medewerkster verteld dat de afdeling service het vandaag zou oplossen , dit is opgenomen (heb het keurig gelijk begin van het gesprek vermeld dat het gesprek opgenomen werd) alle gesprekken zijn opgenomen. Nu kunnen ze niet laten afweten met 20 werkdagen....

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door Lousje04