Klacht: Leentoestel heel afgegeven en toch schermreparatie moeten betalen

op 01 februari 2014 over Vodafone in de categorie Mobiele Telefonie

In het najaar heb ik een leentoestel van vodafone gekregen. Mijn oude toestel had een probleem met opladen en moest gerepareerd worden. De service was te mooi om waard te zijn. Oude mobiel werd opgehaald en leentoestel werd gebracht. Ik kreeg een afschrift van het formulier van de koerier dat deze aflevering had plaatsgevonden. Een paar weken laten werd mijn mobiel keurig teruggegeven en gaf ik het geleende toestel ook weer keurig in goede staat terug aan de koerier. De koerier bekeek het toestel en of alle attributen (oplader) er bij zaten. Wederom het formulier van ontvangst van mijn eigen toestel en teruggave van het leentoestel getekend door de koerier. Vervolgens hoor ik niks en blijf ik blij met mijn eigen telefoon.

Tot december. 181,50. Op de rekening stond het woord leentoestel, een rare code en dat het bedrag binnen anderhalve week van me rekening zou worden afgeschreven. Ik dacht dat het lenen achteraf toch niet gratis was en belde dus op. De klantenservice kon mij melden dat het om schade ging. Wat voor schade en waarom die kosten enz ging ze navragen bij een afdeling, ik kreeg een nummer. Dat nummer had een wachttijd… daarin kan je rustig naar een warm land vliegen. Ik ging het dus eens via Facebook proberen. Daar duurde het meer dan twee weken aandringen tot ik inhoudelijk iets terug kreeg. In de tussentijd werd nog gedreigd met het blokkeren van mijn telefoon als ik niet zou betalen e.d. Ik had toen nog niet betaalt, vodafone kon namelijk niet eens aangeven wat er dan stuk was.

Na twee weken via fb de vraag of ik die twee formulieren eens kon insturen. Dat heb ik gedaan en de volgende dag kreeg ik terug: “Onze service afdeling heeft dit verder onderzocht. Op het formulier wordt enkel getekend voor ontvangst. Over de staat van de telefoon wordt niet gesproken. De kosten zijn terecht. Wij kunnen hierin niets voor je betekenen”.

Dit argument is niet logisch. Als het de procedure van vodafone is dat een koerier blijkbaar moet kijken naar het toestel en een ontvangstpapier moet tekenen als hij dat ding gezien heb. Wat is dan het verschil of de staat van het toestel er wel op staat of niet? Ja natuurlijk is dat een verschil, de koerier hoeft namelijk niks te bevestigen of ontkennen. Als vodafone dan een kapot toestel krijgt is de koeriersdienst of vodafone zijn ontvanger nooit aansprakelijk. Een hele slimme manier om je leentelefoon bestand op pijl te houden.

Ik geef na deze reactie op Facebook aan dat ik even met mijn rechtsbijstand wil overleggen en graag de datum hoor waarop mijn mobiel geblokkeerd wordt om te weten hoeveel tijd ik heb. De reactie is dat ik een nummer van een afdeling krijg (waar weer een menu zonder handige indeling en wachttijd.. nou je kent het wel) en die maar moet bellen. Via Facebook kunnen ze dit simpele vraagje dus niet meer beantwoorden, men is blijkbaar op de tenen getrapt?

Ik heb uiteindelijk de rekening onder protest (is aantekening van gemaakt) betaalt en vul nu dus ook een klacht in. De rechtsbijstand heeft dat ook geadviseerd. Helaas is 181 niet hoog genoeg om de rechtsbijstand echt zelf te laten helpen, daarvoor moeten de kosten boven de 200 euro zijn bij mijn polis (en wel meer verzekeringen kennen dat). Een leuk detail is dat de medewerker waarmee ik sprak om te vragen hoe ik mijn rekening alsnog moest voldoen in een bijzin zei dat de 181,50 een standaard bedrag is. EEN STANDAARD BEDRAG! Heel toevallig net onder die 200 euro die veel verzekerkingen hanteren, zal dat toeval zijn?

Nog een laatste detail. Bij het aangaan van een dergelijke transactie lijkt het me niet raar om een soort algemene voorwaarden overeenkomst aan te gaan? Echter toen mijn toestel kapot was ging ik naar mijn vaste vodafone winkel voor advies. In de winkel heb ik een nummer gebeld en in dat telefoontje ter plekke een afspraak gemaakt wanneer de koerier zou komen. Ik heb dus helemaal niks getekend. Aan de telefoon ook niks over voorwaarden of iets dergelijks. Met andere woorden. Waar staat dat ik uberhaupt aansprakelijk ben voor dat leentoestel en hoe deze transactie geregeld is? En waar staat dat ik daarmee akkoord ben gegaan?

Conclusie:
– Vodafone stuurt rekeningen waaraan niet is af te leiden waarom je iets moet betalen.
– Door de procedure met leentoestellen is het nooit mogelijk als consument je gelijk te halen als je een toestel helemaal keurig terug geeft.
– Als je via Facebook het woord rechtsbijstand laat vallen zal men je niet meer helpen.
– als je een leentoestel beschadigd dan moet je 181,50 betalen. Maakt niet uit wat je er mee doet blijkbaar.

- het voor andere mensen die in deze val kunnen trappen duidelijk maken van de risico van het standaard bedrag van 181,50 dat ze moeten betalen als ze een leentoestel ontvangen en dit heel terug geven.
- Mij bewijs sturen dat het toestel bij ontvangst echt stuk was
- Het geld terugstorten op mijn rekening

Alle klachten die gemeld zijn door Olij punt