Klacht: Jaarrekening

op 29 mei 2018 over Vattenfall in de categorie Energieleveranciers

Afgelopen zaterdag kreeg ik via een videobericht mijn jaarrekening toegestuurd. Leuk dat ze de boodschap in zo’n gelikt en waarschijnlijk heel duur filmpje willen verpakken, maar zorg dan wel dat de cijfers kloppen. Ik heb nu bijna een jaar zonnepanelen, ik houd elke week bij wat het stroom- en gasverbruik is, ik heb een slimme (?) meter die wekelijks de standen doorgeeft aan Nuon. Op de eindafrekening staat een verbruikscijfer dat vele malen hoger is dan de werkelijke stand. Er wordt gezegd dat ik bij moet betalen en dat mijn maandtarief voor volgend jaar hoger zou zijn dan die van dit jaar. De leverancier naar wie ik (goddank) overstap, heeft mijn maandbedrag ruim €50 lager geschat, gebaseerd op de hoeveelheid zonnepanelen. Nuon heeft zijn gegevens duidelijk niet op orde. Geen wonder dat de telefoonlijn drukker is dan normaal en dat de chat op dit moment ook niet beschikbaar is. De ict-afdeling geeft al geruime tijd aan dat er ‘gewerkt wordt aan de problemen’. Als Nuon niet met een bevredigend antwoord komt en mij gewoon voor de teruggeleverde energie, dien ik mijn klacht in bij de geschillencommissie.

De helpdeskmedewerkers zijn zeer vriendelijk en geduldig en hopen van harte dat de problemen snel zijn opgelost.
Jammer alleen dat we daar niets aan hebben.

2 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Vattenfall over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht grejo

2 jaren geleden - Ik vergat te vermelden dat een maand na het plaatsen van de zonnepanelen (juli 2017) er een maand lang een idioot hoog stroomgebruik (8x normaal) werd gemeten. Ik heb daar talloze malen met Nuon contact over gehad. Zij vonden dat verbruik ook vreemd, maar verwezen mij door naar Liander (om de 'slimme' meter te laten testen). Na een maand (Liander was nog niet geweest) leek de meter weer normaal te functioneren. Ik heb de metercontrole toen geannuleerd (die zou me nog eens €100 kosten als er niets aan de hand was). In de loop van het jaar werd in de grafieken van Nuon duidelijk dat het verwachte bedrag dat ik moest bijbetalen langzaam terugliep (logisch als je zonnepanelen hebt) en dat ik rond maart 2018 mijn stroomverbruik weer lager was dan het door Nuon ingeschatte verbruik. De laatste weken is het heel mooi weer geweest en hebben we dus veel stroom teruggeleverd. De gewenste oplossing is dat ik gecompenseerd word voor het onverklaarbare hoge stroomverbruik van augustus 2017: zoveel stroom kan ik nooit en te nimmer hebben gebruikt. Er moet ergens een (software?)storing geweest zijn. Ofwel bij Liander, ofwel bij Nuon, ofwel bij de zonnepanelenleverancier, installateur, of wie dan ook. Niemand neemt verantwoordelijkheid en iedereen stuurt me door in rondjes. Voorts wil ik dat Nuon zijn cijfers goed op orde heeft en mij gewoon betaalt voor de teruggeleverde stroom. Volgens mijn eigen berekening heb ik netto zo'n 1625 kWh verbruikt (het zal iets hoger zijn, omdat de zonnepanelen pas begin juli zijn geplaatst), terwijl Nuon in de 'persoonlijke video' aangeeft dat ik 4866 kWh heb verbruikt.

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Vattenfall in behandeling genomen

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vattenfall een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vattenfall

Heeft op 29 mei 2018 om 15:06 geantwoord

Hallo meneer Walter, vervelend om te lezen dat u deze ervaring met ons hebt. Ik zie dat u inmiddels contact gehad heeft met de klantenservice over deze zaak. Er is een nieuwe jaarafrekening opgesteld met de correcte meterstanden begrijp ik. Mocht er toch nog iets aan de hand zijn dan horen wij het graag. Groet, Jeppe

Heeft op 29 mei 2018 om 15:41 geantwoord

Ik heb dan wel een nieuwe berekening ontvangen van Nuon, maar die is gebaseerd op de meterstanden die ik heb opgegeven. Voor zover ik kan zien, is er geen oplossing geboden voor het probleem van de periode 19 september t/m 2 oktober. In deze periode geeft de grafiek aan dat ik dagelijks 5 tot 6x zoveel stroom hebt verbruikt als normaal (schermafbeeldingen van de grafieken heb ik opgestuurd aan [email protected]) en dat ik gedurende die twee weken geen stroom zou hebben teruggeleverd. Ook dat klopt niet, want de Solaredge app geeft aan dat ik wel degelijk stroom heb teruggeleverd (169,34 kWh om precies te zijn). Ik zou willen dat er op een of andere manier een verklaring wordt gegeven voor die vreemde tijdelijke, extreme stijging van het stroomverbruik. Ik weet namelijk voor 100% zeker dat ik die stroom niet heb gebruikt. Ik vermoed dat er een soort softwarestoring is geweest die 2 oktober is verholpen, waarna de metingen weer correct verliepen. Kortom, ik zou graag zien dat die bewuste periode op een of andere manier wordt verrekend in mijn jaarafrekening. In concreto betekent dat dus dat ik een hoger bedrag dan de €228,68 teruggestort zou willen zien. Ik heb in totaal 3000,60 kWh aan stroom teruggeleverd en ik heb in mijn optiek minder stroom verbruikt dan is gemeten door Nuon. Ik ben dus nog niet echt tevreden.

Reactie van de melder van de klacht grejo

2 jaren geleden - L.S. In vervolg op onze telefoongesprek van 31 mei jongstleden, waarin u mij verzocht de nieuwe jaarrekening af te wachten om een goed overzicht te krijgen van de energiekosten van het afgelopen jaar, klim ik wederom in de pen om een en ander met u te bespreken en aan te vechten. (klantnummer 20330023). Ik weet niet de naam van de vrouw (van de afdeling saldering)met met wie over de telefoon heb gesproken, maar als het goed is hebben jullie een dossier en een transcriptie van het gevoerde gesprek, dus ik neem aan dat iedereen kan op de hoogte zijn van deze kwestie. 1. Ik heb inmiddels de nieuwe jaarafrekening ontvangen en helemaal bekeken. En inderdaad: de berekeningen kloppen en het is dan ook heel logisch dat u zegt, dat u geen fouten ziet in de jaarafrekening. Alleen kloppen de cijfers niet. In het stroomverbruik (dal: 1937 en normaal: 1849) is nog altijd het extreem hoge verbruik van 19 september tm 2 oktober 2017 (waarmee deze hele kwestie begonnen is) meegenomen. U meldde mij in het telefoongesprek van 31 mei dat gedurende die periode er een storing was de grafieken die ik toen heb gezien (zie bijlage), niet klopten. Dat laatste was voor mij natuurlijk zo klaar als een klontje. Het is onmogelijk dat er in die twee weken dagelijks 5 to 6 keer zoveel stroom als normaal is gebruikt. Waar de fout is, laat ik in het midden. Blijft staan dat deze stroom gewoon in de jaarrekening is meegenomen en dat de teruggeleverde stroom in die periode niet is meegenomen. Dan kunnen de berekeningen wel kloppen, maar de cijfers kloppen niet! 2. Ik heb het afgelopen jaar €1840 betaald aan energiekosten (4 x €160 en 8 x €150). Wat ik volgens de jaarafrekening moet betalen is €1611,32. Ik zou dus €228,68 terugkrijgen. Ook deze berekening klopt, maar - nogmaals - de cijfers waarop deze berekening is gebaseerd, zijn niet correct. En dan (en hier zakt mijn broek werkelijk helemaal vanaf) wordt er door Nuon doodleuk om 4 juni een bedrag van €162 van mijn rekening afgehaald: de incasso voor juni. Het nieuwe termijnbedrag zou dus €162 worden. En dat terwijl ik sinds 31 mei geen klant meer bij jullie ben. Ik heb de incasso geblokkeerd, waarna ik een mailtje (zie bijlage 4) van namens mevrouw Cindy Kroon, waarin staat dat ik de €162 voor 11 juni moet betalen. Ik heb toen vanaf mijn vakantieadres gechat met een van jullie medewerkers (Demian?) en die stelt voor om het nieuwe maandbedrag te verrekenen met het bedrag dat ik terugkrijg. Ja, ammehoela, dat gaat dus niet gebeuren. Dezelfde Demian probeert het nog met de bewering dat maandbedragen altijd achteraf worden betaald. Nogmaals ammehoela, ik heb al meer betaald dat dat ik verschuldigd ben. Ik heb de indruk dat de verschillende afdelingen bij Nuon erg langs elkaar heen werken: een week voordat mijn contract afliep, kreeg ik een telefoontje van iemand van Nuon die het met me wilde hebben over het verlengen van mijn contract en over de hoogte van het nieuwe termijnbedrag. Ik had anderhalve maand daarvoor mijn contract al op laten zeggen. Het meisje aan de andere kant was erg verrast: Oh, dat is hier nog niet doorgekomen. Kortom: Ik zou heel graag willen dat de cijfers waarop de jaarafrekening is gebaseerd, worden bijgesteld. Het zal er dus op neerkomen dat ik meer terugkrijg omdat ik de berekende stroom van 19 september tm 2 oktober 2017 niet in rekening gebracht wil zien worden en omdat ik de teruggeleverde stroom van die periode wel wil terugzien in terug te krijgen bedrag, Ten tweede pieker ik er niet over om de €162 voor juni 2018 alsnog te betalen. Ik heb al een keer gemeld dat ik overweeg deze hele kwestie bij de geschillencommissie energie ga aankaarten. Dat moment is heel dichtbij gekomen. Ik zou u dringend willen verzoeken om deze nare zaak voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen door het bieden van een passende financiële compensatie. Doet u een voorstel, dan kan ik overwegen of ik daarin mee kan gaan. Met vriendelijke groet, Joost Walter 0573- 45 01 54

Alle klachten die gemeld zijn door grejo