Klacht: Jaarnota

op 21 november 2016 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

In April moesten wij onze meterstanden doorgeven. Op dat moment kwamen wij er achter dat onze meter het helemaal niet deed. Er is direct gebeld naar Eneco maar die verwezen ons door naar Stedin. Dus met Stedin gebeld en er is een nieuwe meter bij ons geplaatst. In Mei van dit jaar kregen wij de jaarnota en bleek dat ik heel veel terug kreeg op mijn energie meter. Nu dacht ik dat dit wel goed zou zijn maar een maandnota van 9 euro vertrouwde ik toch niet helemaal. Ik heb daarom meerder malen via de site van Eneco mijn termijnbedrag te verhogen maar kreeg steeds de melding ” oeps eneco heeft even wind tegen” Nou dan maar bellen met eneco en mijn termijnbedrag verhogen dit ging zonder problemen. Na twee weken kreeg ik een brief dat ik 1425,- euro moest terug betalen omdat eneco een 0 jaarnota had binnen gekregen. Weer gebeld met de klantenservice gesproken met een medewerker van de klantenservice en het hele verhaal uitgelegd. Met haar samen een betalingsregeling getroffen op 6 september 2016 en mij daar ook aan gehouden. Ik zou 950,- euro gelijk overmaken 800 euro voor de betalingsregeling en 150,- euro voor het maandelijkse termijnbedrag. Tevens heb ik meerdere malen aangegeven dat ik mijn rekening altijd betaal rond de 24 of 26ste van de maand omdat dan mijn salaris er weer op staat. Ik doe dit al jaren zo bij Eneco maar ineens kon dat niet meer. Ik moest vanwege de betalingsregeling over naar automatische incasso en zij bepaalde wanneer het termijnbedrag wordt afgeschreven samen met het bedrag wat ik verschuldigd ben. Ik was het daar niet mee eens, ik heb die 0 jaarnota niet gemaakt en toch moet ik concessies. Na heel veel mail wisseling krijg ik uiteindelijk een mail waar in staat dat het geregeld is en dat ik het termijnbedrag onder vermelding van mijn klantnummer eind van de maand mag overmaken en het notabedrag (betalingsregeling) kan overmaken onder vermelding van een ander kenmerknummer. In die mail staat letterlijk,

”Voor de maand oktober mag u aan het eind van de maand een overschrijving doen van 150,00 euro onder vermelding van uw klantnummer 25139246-2 en het notanummer 610270673. Als u in november 2016 nog geen bericht heeft gekregen over hoe u de betaling kunt doen dan krijgt u aan het begin van de maand een acceptgiro met een bedrag van 202,09 euro. U mag deze acceptgiro dan voldoen op de manier zoals u gewend bent. ”

Medewerker Klantenservice

Eindelijk dacht ik het is geregeld. Maar helaas niets is minder waar, afgelopen week kreeg ik een aanmaning over het totaal openstaande bedrag. Ik heb weer gebeld gesproken met Marianne Vervoort en weer het gehele verhaal uitgelegd. Zij kon niet veel beteken behalve dat ze de aanmaning zou storneren. Nou dat is gelukkig al wat maar verder willen ze gelijk van mij het verschuldigde bedrag ontvangen terwijl dit geregeld was. Ik ben toen wel boos geworden moet ik eerlijk bekennen want het gaat nergens over. Marianne Vervoort moest het overleggen en zou dan nog laten weten wat er uit kwam. Niets meer van haar gehoord. Maar kreeg wel weer een mail

“Betalingsregeling
Via deze e-mail wil ik u informeren, dat we helaas geen nieuwe betalingsregeling met u afspreken. Medewerker heeft u op 11 oktober 2016 per e-mail bevestigd dat u uw betalingsregeling tussen de 24ste en de 26ste betaald mogen worden, maar uw termijnbedragen dienen voor de vervaltdatum betaald te zijn. Helaas hebben we geen termijnbedrag van november ontvangen. Graag adviseer ik u om het openstaande bedrag van 670.86 euro over te maken op rekeningnummer NL10ABNA0120240000, onder vermelding van uw klantnummer 25139246. Met vriendelijke groet,

Mohammed Akrom
Medewerker Klantenservice”

Nu gooit Eneco het weer op de vervaldatum dat weet ik maar ik had toch een regeling getroffen met mederwerker en zij geeft aan in haar mail dat ik voor de maand November een acceptgiro zou krijgen met daarin het bedrag van 202,09 wat ik dan mocht betalen op de manier zoals ik gewend ben. U begrijpt dat ik hier heel erg boos over ben nu en dat ik mijn uiterste best heb gedaan om alles te regelen maar het lukt schijnbaar niet. Daarbij is er inmiddels al twee keer een bedrag van 52,09 overgemaakt naar Eneco met het kenmerk notanummer 610270673. Eerlijk gezegd ben ik wel helemaal klaar mee nu en ga niet meer zelf bellen of mailen. Ik heb dat al zo vaak gedaan en dan alle mailwisselingen meegestuurd maar er wordt niet goed gelezen of gewoon genegeerd. Ik ben instaat om dit alles bij mijn rechtsbijstand neer te leggen en ga dit ook doen wanneer er geen oplossing komt.

Ik wil duidelijke afspraken en ga niet akkoord met automatische incasso. Daarbij zou ik wel uit coulance een soort van vergoeding willen voor deze onprofessionele afhandeling. Ik werk zelf in een schadeteam van een verzekeringsmaatschappij en ik kan u verzekeren dat wanneer klanten bij ons zo worden behandeld je loopbaan binnen ons bedrijf niet van lange duur zal zijn. Ik vindt dit dus van Eneco en zijn klantenservice medewerkers heel slecht en getuigt van niet lezen en niet luisteren naar de klant.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 22 november 2016 om 15:44 geantwoord

Beste mevrouw,

Graag reageer ik op uw klacht van 21 november 2016.

Ik begrijp dat u baalt van de situatie die is ontstaan nadat u een aanvullende nota van ons hebt ontvangen en dat u nu een oplossing van ons verwacht.

In uw bericht geeft u aan dat u de termijnbedragen altijd aan het eind van de maand aan ons betaalt. Dat is inderdaad het geval, maar dit zorgt er wel voor dat de bedragen pas na de vervaldatum worden verwerkt. In het geval van een betalingsregeling heeft dit als resultaat dat de regeling automatisch wordt afgebroken, dit is iets wat wij niet kunnen voorkomen. Natuurlijk komen we graag samen met u tot een passende oplossing, daarom bied ik u het volgende aan:

We treffen nog éénmaal een regeling met u over het totale openstaande bedrag van € 670,86, hierin is het termijnbedrag van november ook meegenomen. Hopelijk geeft dit u de ruimte om de bedragen voortaan voor de vervaldatum aan ons te voldoen. Het is niet verplicht om per automatische incasso aan ons te betalen, maar het is wel van belang dat de bedragen op tijd bij ons binnen zijn. U ontvangt spoedig een bevestiging van de nieuwe regeling, hierin vermelden wij de vervaldatum van de termijnen. De termijnbedragen moeten voor elke 16e van de maand bij ons binnen zijn.

Ik hoop dat u tevreden bent met deze oplossing. Als u nog vragen heeft, verneem ik dat graag.

Vriendelijke groet,

Eva
Eneco Webcare

Heeft op 22 november 2016 om 21:47 geantwoord

Ik ben het niet eens met de oplossing. Ik had graag gezien dat ze de regeling die ik al had getroffen betreffende het ontvangen van een acceptgiro van € 202.09 zoals vermeld in de mail van medewerker. Nu lijkt het of ik hier de schuldige ben van alles. Maar Eneco heeft in eerste instantie al fouten gemaakt met de 0 jaarnota. Dan regel ik samen met medewerker een prima oplossing en dan komt Eneco deze niet na. En dan wordt er nu ook nog aangeven \\\" wij treffen nog eenmaal een betalingsregeling met u !\\\" Ik weet niet hoor maar ik ben zelf de gene die aan de bel heeft getrokken anders had Eneco tot op de dag van vandaag nog niets door gehad. Daarbij mis ik de excuses van de fouten die zijn gemaakt. Ik heb de mail wisseling voorgelegd aan mijn Rechtsbijstand en ook zij geven aan dat Eneco er een zooitje van maakt en dat de klantenservice afspraken maakt en ze niet nakomt. Ook nu blijkt weer dat de klacht niet goed gelezen is anders hadden ze de afspraak tussen medewerker wel zien staan betreffende de acceptgiro van € 202,09 en de melding daarbij dat ik die dan kan betalen zoals ik gewend ben (aldus mijn Rechtsbijstand) Er is dus volgens mijn Rechtsbijstand voldoende aanwijzing om hier een vordering op in te dienen. Ik overweeg dit ten zeerste, ook gezien het feit dat ik hier als de crimineel wordt behandeld. Ik ga er dan ook vanuit dat ik in December 2016 een termijnnota krijg van 202,09 zoals afgesproken. Dat zou voor de maand November al het geval zijn maar is ook niet gebeurd. Nota November zal ik direct weer voldoen tussen 24 en 26 november zoals altijd!

A.B.E. Ton

Bericht van Eneco

2 dagen geleden - Beste mevrouw, Bedankt voor uw reactie van 22 november 2016. Ik vind het erg jammer om te vernemen dat u het niet eens bent met deze oplossing. Volgens mijn gegevens heeft u ondertussen opnieuw contact gehad met onze klantenservice en hebben we via deze weg uitgelegd dat we helaas niet aan uw verzoek kunnen voldoen. Het is voor ons niet mogelijk om de oude regeling te hervatten, tevens kunnen we de vervaldatum van de nota's niet voor u aanpassen. We wijzen u absoluut niet aan als schuldige, of crimineel. Het spijt ons als we u dit gevoel hebben gegeven. Het is natuurlijk erg vervelend dat u niet direct een juiste nota vans ons heeft ontvangen. Omdat we dit begrijpen, hebben we u dan ook een ruime regeling aangeboden. Hopelijk is alles zo duidelijk. Vriendelijke groet, Eva Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Mevrouw A.B.E. Ton