Klacht: ingeluisd!

op 18 juni 2016 over Basic Fit in de categorie Sportclub/-school

Hieronder beschrijf ik mijn problemen met Basic-fit. Ik besef dat ik mijn hoop moet laten varen.. Dat ik gewoon moet gaan betalen, want dat het anders erger wordt. Maar toch zou ik graag mijn verhaal doen. Er zijn zoveel studenten die bij Basic-fit gaan sporten omwille van het goedkope tarief.. Als al gewoon 1 persoon minder in het zak gezet werd, was ik al blij..

“Nu bij Basic-fit sport je tot het einde van het jaar gratis!”: dit was de slagzin van Basic-fit die elke dag via mijn Spotify-account tot mij kwam. Ook wandelde ik elke dag in Leuven langs deze club naar school waar dit in het groot op het raam stond. Ik vroeg uitleg en het bleek dat wanneer ik voor de maand januari betaalde, ik tot het einde van het jaar (van oktober tot december) gratis mocht sporten. Je kon zelfs een drankje kopen dat Yanga heet, als ik het betaalde voor januari voor slechts 3,99 euro meer, dan had ik ook dit drankje voor de komende drie maanden gratis. Ik betaalde 40 euro inschrijvingskosten (die dubbel zo hoog waren als wanneer ik een jaarabonnement nam) + 23 euro voor de maand januari + 4 euro voor dat speciale Yanga water.
Ik ben er enkele keren geweest, maar toch was ik al snel zeker dat ik dit niet ging verlengen. Fitnessen was niet aan mij besteed. Telkens wanneer ik langs de club naar school liep dacht ik: “toch goed dat ik dit gedaan heb. Ik weet nu dat het niets voor mij is en toch heb ik voor mijn geld voldoende gesport”.

Tot ik 3 juni een Franstalige brief van Basic-fit bij mijn ouders in de brievenbus vond… “Le montant dû s’élève a €129,42”.
Ik schrok me onnozel en besefte dat ik nog zo’n brief had ontvangen met iets van €90 euro op, waarbij ik dacht dat ze me een aanbieding wilden doen: voor 90 euro een jaar sporten..
Maar dus.. Ik belde naar de klantendienst om alles uit te klaren. Ze waren ongelofelijk onvriendelijk.
Zij: “Nee mevrouw, ik begrijp uw kant van het verhaal niet. Ik raad u aan zo snel mogelijk te betalen!”
Ik: “maar ik heb maar voor 1 maand gekocht.. Niemand zei me iets…”
Zij: “ik zie hier dat u meermaals sinds oktober bent geweest. U hebt dus meer dan een maand gesport”
Ik: “Ja dit was een actie.. U kunt dus zien dat ik er in oktober geweest ben. U weet dus ook dat ik er na januari nooit meer gekomen ben.. Als ik geen gebruik maakte van uw faciliteiten, waarom moet ik dan betalen? Kunt u me niet een beetje ontzien?”
Zij: “U bent 24 jaar zie ik hier, dus ik neem aan dat u ook de kleine letters kunt lezen. We hebben u ook meermaals e-mails gestuurd.”
Ze konden mijn abonnement wel afzeggen nu. Het was nu 6 juni dus… eind augustus konden ze mijn abonnement pas annuleren! 3 maanden moest ik dus nog betalen..

Ik ging zoeken in mijn mails, want ik had echt niets gehad van basic-fit bij mijn weten. Plots vond ik mails van “Gestion.debiteurs” met als onderwerp: “Notification de paiement” en “Rappel” in mijn spammail. Natuurlijk zou ik deze mails ook niet opendoen, een mail waar niet eens basic fit in de afzender of onderwerp staat, in het Frans, waarop staat dat ik moet betalen… Dan ben ik bang voor virussen!
In deze mails stond ook het volgende: “L’accès de nos clubs vous sera refusé jusqu’à la r&#233gularisation du paiement, conformément a nos conditions générales”. Ik mocht de club dus niet meer binnen, toch bleven ze me maandelijk 27 euro aanrekenen. Ondertussen moet ik bijna 200 euro betalen (129 + nog eens 3 maanden abonnement). Ik heb uiteindelijk dus meer schulden dan een jaarabonnement bij hen kost, terwijl ik er niet eens binnen mag & niet eens wist dat ik lid was.

Ik ben radeloos: Ik weet dat het opgezet spel is.. dat dit systeem gemaakt is om mensen erin te luizen: waarom anders Franstalige mails in mijn spambox? Waarom moet je een maand fitnessen 2 maanden op voorhand opzeggen? Waarom blijven ze me aanrekenen terwijl ze me toegang tot de club weigeren? Waarom houden ze keihard voet bij stuk terwijl ze weten dat ik hun faciliteiten niet meer gebruikte?

Is nu echt de enige optie die ik heb om alles braafjes te betalen? Want ook al heb ik niets ondertekend.. de betaling van die ene maand betekent blijkbaar hetzelfde: ik ben akkoord met hun voorwaarden.. Ik ben akkoord met “de kleine letters” die ik volgens de mevrouw van de klantenservice maar had moeten lezen… Ik kan niets doen, buiten braafjes betalen. Want zij waren me te slim af, zij hebben mij erbij gelapt..

Zoals ik al zei: Er zijn zoveel mensen die bij Basic-fit gaan sporten omwille van het goedkope tarief.. Als al gewoon 1 persoon minder in het zak gezet wordt, ben ik al blij.. Gisteren nog hoorde ik via spotify: Sport tot het einde van de zomer gratis! Ook op hun raam vind je deze misleidende reclame weer.. en nu, nu maak ik zelfs omweg om naar school te gaan, omdat dit zien mijn dag een klein beetje slechter maakt..

indien ik minder zou moeten betalen.. voor iets dat ik in de eerste plaats niet gebruikte

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Basic Fit over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Basic Fit in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Basic Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Basic Fit

Heeft op 20 juni 2016 om 12:54 geantwoord

Beste Ellen,

Bedankt voor je bericht.

Jij hebt je op 15-10-2015 ingeschreven op de kiosk op de club voor een Flex lidmaatschap. Ik begrijp dat je een paar keer bent gaan sporten maar niet meer verder wou. Dat is natuurlijk geen probleem want jij kan je lidmaatschap maandelijks stop zetten. Dit moet je echter wel zelf doen. Je lidmaatschap stop niet automatisch. Dit heb jij pas gedaan op 6-6-2016 waardoor jouw einddatum 1-8-2016 is. Tot die tijd moet de contributie betaald worden.

Mijn excuses dat de aanmaningen in het Frans waren. Dit komt omdat jouw home club in een Frans gedeelte van België ligt.

Dustin van Basic-Fit

Heeft op 21 juni 2016 om 10:01 geantwoord

1) Mijn club ligt helemaal niet in het Franse gedeelte van België.
2) Niemand vertelde me wat over het moeten stopzetten. Ze lieten me 1 maand betalen MET het Yanga-water. want dan had ik dit ook de maanden ervoor. ik liet duidelijk weten dat ik maar 1 maand wou komen, dan hadden ze me dit meteen moeten stopzetten!
3) Ik ben niet eens meer bij jullie geweest en jullie weten dit. Toch moet ik tot augustus betalen (terwijl jullie me zelfs toegang ontzeggen, ik kan nu zelfs niet meer binnen staat in jullie franse brief)
4) Je kan je lidmaatschap niet maandelijks opzeggen, je moet minstens 2 maanden op voorhand opzeggen. 1 maand kunnen fitnessen is dus zever.

Alle klachten die gemeld zijn door EHou