Klacht: Hypotheekadvies Abn-Amro veroorzaakt € 2000,- schade

op 15 juli 2012 over ABN Amro in de categorie Banken

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik plaats dit bericht hier als waarschuwing voor andere Abn-Amro klanten. Laat elk advies van de Abn-Amro schriftelijk vastleggen en laat dit advies controleren door een andere (hypotheek)-adviseur. Ik ging er vanuit dat advies van de Abn-Amro bank over hun eigen hypotheek producten wel zou kloppen. Niet dus. Zij hebben foutieve berekeningen gemaakt en wijzen nu elke verantwoordelijkheid van de hand.

Wat is het geval. Ik had mijn huis verkocht en had nog geen uitzicht wanneer ik weer een huis ging kopen. Twee keer ben ik naar de Abn-Amro geweest voor een uitgebreid hypotheek gesprek. Het advies was de hypotheek stoppen en de Kapitaal verzekering Eigen Woning ook stoppen. Er is nauwelijks gesproken over de looptijd van de KEW en de bedragen die ik extra zou moeten opgeven aan de belasting waren niet al te hoog (+/- € 1700,- bijtelling).

Helaas pindakaas. “De bank” is vergeten het eerste deel van de KEW mee te rekenen en kwam daarom slechts aan 10 jaar looptijd voor de vrijstelling en kwam zo dus ook uit op bovengenoemde veel lagere bijtelling. Na 5 jaar heb ik deze Abn-Amro spaarhypotheek namelijk om laten zetten naar een Abn-Amro Meegroeihypotheek (waarin ik alleen heb gespaard en niet heb belegd). De KEW is blijkbaar gewoon door blijven lopen en is nu dus op advies van de Abn Amro 2 maanden voor die 15 jaar gestopt. Resultaat is ongeveer € 5500,- extra bijtelling (i.p.v. € 1700,-) en daardoor € 2200,- onnodige kosten.

Reactie bank; “u heeft een verklaring ondertekend voor de gevolgen” en iets in de trant van “u had dit zelf kunnen weten”. In de door mij ondertekende algemene verklaring staan echter geen bedragen of de extreme nabijheid (2 maanden!) van de vrijstelling vermeld. De Abn-Amro ziet deze verklaring blijkbaar als een totale vrijbrief voor onzinnig en niet kloppend advies. Dat ze hun eigen adviseurs niet erg hoog hebben zitten blijkt ook uit hun tweede reden tot afwijzing van mijn klacht. Als consument behoor je blijkbaar evenveel kennis van Abn-Amro produkten te hebben als hun eigen adviseurs.

“De bank” heeft overigens geen antwoord op mijn vraag wat ik voor reden zou kunnen hebben om de KEW 2 maanden voor de vrijstelling te beëindigen. Alsof een goed geïnformeerde consument er bewust voor zou kiezen om € 2000,- meer belasting te betalen.

De klacht ligt inmiddels bij het KIFID.

Gewenste Oplossing:

Vergoeding van de schade.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 16 juli 2012 om 11:58 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte heer/mevrouw Kivits,

Uit uw klacht op deze website maak ik op dat u eerder een klacht bij ons heeft ingediend en dat deze is afgewezen. Daarnaast begrijp ik dat u uw klacht nu bij het KiFiD hebt ingediend. Voor een klacht bij het KifiD is het doorlopen van de interne klachtenprocedure bij ABN AMRO noodzakelijk. Zie: http://www.kifid.nl/consumenten/wie-behandelt-mijn-klacht

Er bestaat een goede kans dat KiFiD uw klacht afwijst als u nog niet in beroep bent gegaan bij ABN AMRO Klachtenmanagement. Hoe u dit doet leest u op (onder 'verwachtte u een andere oplossing'): https://www.abnamro.nl/nl/prive/overabnamro/klachtenregeling/index.html?pos=vku_kl

Ik verneem graag van u als de situatie anders is dan ik heb begrepen. De status van uw klacht op klacht.nl staat nu op opgelost. Ik begrijp dat uw eigenlijke klacht niet is opgelost maar verdere behandeling via deze website is niet mogelijk vanwege de procedures van KiFiD en onze interne klachtenprocdure. Wel zijn wij u hier graag van dienst. Als u aanvullende vragen of opmerkingen hebt vernemen wij dat graag. Ook als u ondersteuning wil bij de verschillende procedures help ik u graag. Dit kan via de reacties bij deze klacht.

Met vriendelijke groet,

R. Turner
ABN AMRO Webcare

Reactie van de melder van de klacht rk

5 jaren geleden - Het webcare team maakt er zich met een "jantje-van-leiden" vanaf. Ze hebben niet eens gezien dat ik hun interne klachtenprocedure al heb afgemaakt en verschuilen zich verder achter het KIFID. De procedure bij het KIFID is natuurlijk geen reden om geen oplossing te bieden. Die procedure wordt gestopt als het al is opgelost. Bij "klacht.nl" kan een bedrijf een klacht op "opgelost" zetten zonder enige overleg als het bedrijf een abonnement heeft bij "klacht.nl". Die opgelost status kun je zelf niet meer terugzetten. Dus in feite betaald de Abn-Amro hier voor een reeks Smiley's op het web.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van ABN Amro beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door rk