Klacht: Refund toegezegd en vervolgens terugtrekken

op 19 september 2014 over GSMWIJZER.NL in de categorie Internetshops - Elektronica

Op 10-sep heb ik een iPhone 6 (16 GB) besteld bij GSMwijzer voor 849,- euro. Kort daarna doken de eerste geruchten op over de adviesprijs, maar deze waren nog niet bevestigd. Ik heb n.a.v. hiervan contact opgenomen met GSMwijzer. De medewerker die ik sprak gaf aan dat ik de prijs die ik had betaald (849,- euro), mocht beschouwen als indicatieprijs die zij hadden ingesteld op basis van wat de concurrentie op dat moment deed, omdat er op dat moment nog geen adviesprijzen bekend waren. Er is mij toegezegd dat ik het teveel betaalde bedrag “uiteraard” terug zou krijgen zodra de officiële adviesprijzen bekend zouden worden, want “GSMwijzer is er uiteraard niet op uit om haar klanten op te bedonderen”.

De adviesprijzen werden kort daarna bekend: 699,- euro voor de iPhone 6 (16GB). GSMwijzer een e-mail gestuurd waarin ik de toezegging citeerde en hen informeerde dat de adviesprijzen inmiddels bekend waren en ik graag van hen zou horen. Enkele dagen later krijg ik een reactie op mijn e-mail waarin niet wordt ingegaan op de toezegging die GSMwijzer mij heeft gedaan en werd ik geadviseerd om de bestelling te annuleren want: “De prijs op onze website is afhankelijk van de inkoopsprijs. Deze prijs kan dus afwijken van andere websites of aanbieders. Het zou dus goed zo kunnen zijn dat ons toestel in losse aanschaf duurder is dan bij Apple”.

Dit vond ik een zeer onbegrijpelijke reactie, daarom op 17-sep wederom telefonisch contact opgenomen met GSMwijzer. Dit keer gesproken met een andere collega, de collega die de toezegging had gedaan was niet aanwezig. Situatie aan deze medewerker uitgelegd. Deze medewerker was wat terughoudender dan zijn collega, maar gaf wel aan dat GSMwijzer nog steeds wacht op wat de definitieve prijs zal worden (a.d.h.v. wat de concurrentie zou doen).

Nu is in de nacht van gister op vandaag bij alle grote providers én retailers de preorder LIVE gegaan. Vrijwel alle retailers gaan de telefoon voor de adviesprijs verkopen (o.a. Dixons, BCC, Coolblue, PhoneHouse, Typhone).

Naar aanleiding hiervan heb ik weer contact opgenomen met GSMwijzer, want ja, het zou nu inmiddels allemaal bekend moeten zijn. Wederom gesproken met een andere medewerker. Deze medewerker gaf aan dat deze toezegging nooit is gedaan, en ook niet mogelijk is. “Want je hebt ‘em voor 849,- euro gekocht”. Het doen van een refund achteraf is ook niet mogelijk. De medewerker gaf aan dat GSMwijzer besloten heeft om bewust niet de adviesprijzen te volgen. Dat betekent dus dat klanten bij hun 150,- euro meer betalen voor de 16 GB variant dan bij alle retailers. Let wel: voor 50 euro MINDER, heb je bij alle andere retailers de 64 GB variant!

Kortom: eerst wordt aan gegeven dat ze de adviesprijzen zullen aanhouden, en wordt mij de toezegging gedaan dat ik teveel betaald bedrag terug zal krijgen zodra de adviesprijzen bekend zijn. Vervolgens nemen ze het besluit om niet de adviesprijzen te hanteren. Ondanks het feit dat dit besluit genomen is nadat zij mij al een toezegging hebben gedaan, geeft GSMwijzer aan dat zij de toezegging niet na willen komen.
Je doet als bedrijf een toezegging, veranderd vervolgens je beleid, en de klant is daar de dupe van! Ik vind dit echt onbegrijpelijk. Als je een toezegging doet moet je die gewoon waarmaken, beleidswijziging of geen beleidswijziging. Maar GSMwijzer kiest er klaarblijkelijk voor om hun klanten voor te liegen en te bedonderen.

Ik heb inmiddels de bestelling bij GSMwijzer geannuleerd en krijg mijn geld “begin volgende week” terug. Als ik dit had geweten, had ik NOOIT bij GSMwijzer besteld, of had ik mijn bestelling gelijk al tijdens het eerste telefonische contact geannuleerd. Dan had ik mijn bestelling vannacht nog bij een ander bedrijf kunnen plaatsen dat wél normale prijzen vraagt en niet hun klanten voorliegt en bedriegt. GSMwijzer vind het kennelijk belangrijker om eenmalig extra geld af te troggelen van mensen die in hun enthousiastme een vroege bestelling bij ze plaatsen, dan om ethisch te handelen.

Ik raad dan ook iedereen aan om GÉÉN zaken te doen met GSMwijzer. GSMwijzer hecht meer waarde aan het verdienen van een quick buck, dan aan het eerlijk en integer te werk gaan. Ik hoop dat ik middels dit verhaal andere consumenten kan waarschuwen voor dit oplichtersbedrijf.

Als ik het toestel alsnog op tijd voor de adviesprijs ontvang, zoals mij door hen is toegezegd.

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over GSMWIJZER.NL

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over GSMWIJZER.NL nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door AlexC89