Klacht: Geen saldering, geen opvolgen na bezwaar

op 04 oktober 2016 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Nuon lijkt haar administratie niet op orde te hebben.

1) Ik ben digitale klant, maar krijg per post aanbod voor nieuw contract.
2) Prijs oud contract klopt niet in MijnNuon, want welkoms premie is niet verrekend.
3) Nieuw aanbod is €300,- duurder dan concurrent, en wordt gedaan op het moment dat ik volgens Nuon niet kan overstappen i.v.m. contract termijn.
3a) Nuon belde er nog over, ik geef aan wat het verschil is met de concurent. Medewerker geloofd het niet, kijkt het zelf na, en constateerd dat ik gelijk heb. Ik vraag om een beter aanbod, tja, €2,- extra korting per jaar op stroom …
Ik verzoek hem dit voorbeeld verder richting Martijn te brengen, want dit is niet “blijven loont”. Hij beloofd dit en zal me nog terug bellen met een aanbod. Dat aanbod heb ik nooit gekregen.

Hierover weer contact gezocht, reactie?
Standaard uitdraai blijvenloont per mail.

Nog een mailtje naar Cindy er over, reactie? Geen.

4) Termijn advies kan niet worden gegeven, want ik lever terug met ferriet meter. – zelfs niet als mannetje belt.
5) Nuon accepteerd niet dat ik zeg zonnepanelen te hebben, ik krijg geen saldering als ik het niet meld aan de netbeheerder. Mijn eerdere leveranciers *GreenChoice en EnegrieDirect hadden daar geen problemen mee.
6) Nuon zegt 11 augustus 2016 dat ik per 1 juli 2016 hogere tarieven krijg, ik had een jaar contract met vaste prijs, maar blijkbaar is een jaar niet een jaar bij Nuon.
7) Nuon maakte jaarrekening op, die onduidelijk was, ik heb bezwaargemaakt, want het stroom tarief klopte niet, dat was verhoogt om de korting met “negatief verbruik” goed te laten lopen, maar dat stond niet uitgelegd. – Dit heb ik zelf moeten bedenken, en gek dat ze dit niet gewoon logisch op de factuur kunnen krijgen.
Bezwaar is nooit afgehandeld, ik heb verzocht de jaarrekening pas na de zomer op te maken i.v.m. zonnepanelen, daar is niets mee gedaan.
En ik maak bezwaar tegen de verhoging van de gasprijs.
7) Ongevraagd is mijn termijn bedrag verhoogd, toen ik dat merkte, heb ik het direct terug gewijzigd en de incasso datum verplaatst, 20 dagen later wil Nuon als nog het verkeerde termijnbedrag factureren.

Bezwaar gemaakt, telefonisch contact gehad, konden ze niet terug draaien, maar ik kon wel tegen houden bij de bank, gedaan, en hoppa, Nuon vind mij nu een wanbetaler, terwijl ze gewoon het afgesproken termijnbedrag konden incasseren op afgesproken datum. Dat zie ik niet ingeplant.

8) Inmiddels overgestapt, want waarom zou ik €300 per jaar meer betalen, voor zulke service?
9) Krijg ik een eindafrekening zit daar alleen Gas in, geen electra, weer geen uitleg waarom. Dus weer contact gezocht.
Geven ze aan dat ze de eindafrekening en de onder bezwaar liggende jaarafrekening niet tot 1 factuur kunnen maken. Gek, bij GreenChoice kan dat wel.
Geven ze aan dat ze niet willen salderen, totdat de netbeheerder weet dat ik panelen heb. Ook al weten zij het wel, ze gaan bij negatief gebruik niet salderen. En ze willen het helemaal niet verrekenen met het eerdere verbruik.. Eh.. die eerdere factuur hebben ze zelf eerder en tegen mijn wens opgesteld.

Nuon wil nog €103 van mij, terwijl ze voor Gas nog €66,- terug moeten geven en voor stroom om en nabij nog eens €42,-. Dus ik krijg geld van hen, in plaats van andersom.

9) Krijg ik vanavond na toch maar aanmelden bij net beheer een mail van Nuon, dat de nieuwe eindrekening klaar staat, ik was blij verrast, ik dacht eindelijk snelle verwerking… – maar nee, het was de oude van 5 dagen terug waar ze me nog een mailtje voor sturen.. Jep weer zonder uitleg waarom stroom er niet bij zit.

10) Nu net zat ik op MijnNuon, werd er via een lay over op het scherm Chat aan geboden, blijkbaar zat ik te lang op 1 scherm. Klik ik het aan, komt er in beeld dat er nu geen medewerker beschikbaar is voor chat.. Tja, GASTEN, hoe kun je klant verwachtingen keer op keer niet overtreffen.

Gewenste Oplossing:

Wat wil ik?

Geen incasso meer van Nuon.
Factuur zonder reken tructjes voor het interne SAP systeem.
(hoezo een gemiddelde belasting over de gebruiksperiode?)

En dikke excuses, want dit kost veel te veel energie.
Blijven loont niet, maar weggaan kost veel energie.

Vertel ook Martijn (die heeft mij overgehaald) mijn ervaring, ik baal.
En uiteraard mijn geld terug, graag met bonus, wat is dit een onzin. De binnenkomst ging verkeerd (ja, Nuon kant, mevrouw die vanmiddag aan de telefoon beweerde dat het de latende maatschappij was, nee, echt, de contracten klopte gewoon niet, verkeerde prijzen etc.)

Ik heb in al die dat ik energie afneem nog niet zo'n slechte ervaring gehad. Wat bij andere gewoon is, kan bij Nuon niet. En medewerkers blijven maar beweren dat dingen in de wet staan, die er niet in staan. Om moe van te worden.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

Bericht van Nuon

2 maanden geleden - Goedemiddag, Bedankt voor het melden van de klacht op deze website. Onze klantenservice helpt u graag verder met uw vraag over zonnepanelen. Het is belangrijk dat u zich, net zoals iedere andere zonnepaneel gebruiker in Nederland, aanmeldt bij www.energieleveren.nl. Zo brengt u uw netbeheerder op de hoogte van het feit dat u zonnepanelen heeft. Dat is erg belangrijk! Alleen dan mogen wij salderen ook. Wilt u dat doen? Dan komt het in orde. Fijne dag en bedankt. Groeten, Barry, Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht Stap niet over naar Nuon

2 maanden geleden - En de overige dingen? Stroomtarief op de factuur dat niet klopt? Gaat u uw communicatie met elkaar afstemmen? Want ondanks het vele contact werd ik gebeld met de vraag waarom ik weg ging. En dat wordt er alleen genoteerd: tarief en service. Ik heb niet de indruk dat dat de lading dekt. En als gevolg daarvan de communicatie met de klant wordt verbeterd. Gaan jullie e-mails over tarief wijziging 14 dagen voordat ze wijzigen sturen, het is immers kopen op afstand. En zeker niet ruim een maand later. Dat kan gewoon niet, toch? Heeft u punt 9 gelezen?

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Nuon

Heeft op 04 oktober 2016 om 13:37 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemiddag,

Bedoel je met de tarieven dat wat je bij punt 6 hebt aangehaald? De brief die we je in augustus hebben verzonden gaat over de wijziging van de variabele tarieven. We schrijven hierin: \"Heeft u de prijs van uw stroom of gas vastgezet? Dan veranderen uw variabele leveringskosten niet\". De desbetreffende wijziging van de tarieven, waren dus niet voor jouw contract van toepassing.

Qua communicatie kon dit inderdaad beter, excuses hiervoor.

Groeten, Nancy

Heeft op 04 oktober 2016 om 21:59 geantwoord

Nuon heeft
1) Wel geïncasseerd (tegen afspraak in)
2) Niet gesaldeerd, gevolg is:
Energiebelasting Stroom -175 kWh * € 0,108611 = - €19,01
Opslag duurzame energie Stroom -175 kWh * € 0,004773 = - €0,84
______________________________________________________+
- €19,85 te weinig terug betaald

Dus wederom niet gedaan wat de moet.

Graag wel salderen, en dus ook die laatste €20,- over maken.
En een zeer zwaar excus aanbieden, er is zo veel fout gegaan in dat ene jaartje dat ik klant was.

Dus ook hierboven; de belofte \\\"dan komt alles in orde\\\" is niet gehaald.
En Ja, Nancy, ik had 1 jaar vaste prijs, en Nuon heeft die vaste prijs niet een jaar geleverd, want bij Nuon is een jaar korter (zie eerdere communicatie begin van het contract). Maar goed, dat gaat om een paar cent. Alles wat fout kon gaan ging fout geloof ik.

Dus graag ook die €20,- over maken + excus (welicht een aardigheidje nog richten mij?)

Alle klachten die gemeld zijn door Stap niet over naar Nuon