Klacht: Geen inzicht met Toon, stookt hele jaar door. Hoge energiekosten!

op 12 december 2017 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Vorig jaar klant geworden van Eneco (1jaar contract) waarvoor ik gemiddeld €50.- /maand heb moeten betalen (berekend met jaarnota). Wat overigens wel logisch is voor een 1persoons huishouden. Ben overigens ook heel weinig thuis vanwege werk en vriendin in het Buitenland.
In 2017 hebben ze Toon aangeboden met een 4 jarige contract en vaste lage tarieven. Dit zou naar hun zeggen de kosten meer onderdrukken en zou ik ook inzicht kunnen houden op mijn verbruik.
Uiteindelijk zijn ze Toon komen installeren, maar zonder apparatuur om de meters in de gaten te houden. Dit zouden ze een andere keer komen installeren. Aantal maanden verder merkte ik steeds vaker dat de radiatoren warm werden terwijl het huistempratuur al warm genoeg was, we zaten inmiddels al in april. Hiervoor een bericht gestuurd over de werking van Toon en de situatie met de radiatoren waarvoor ik een mail heb ontvangen met een hulpvideo om het zelf op te lossen.
Weer een tijd verder belt Eneco weer op, maar dan voor een ander aanbod waar ik niks van hebben wil en duidelijk aangeeft dat ik klachten hebt over Toon en dat ik mijn verbruik niet kan zien. Hiervan wordt een notitie gemaakt naar zijn zeggen.
Uiteindelijk zijn we aan het einde van het jaar en krijg ik mijn jaarnota binnen.. Gemiddeld € 127,- /maand verbruikt. (voornamelijk gas)

Gelijk gebeld met Eneco voor een uitleg over de hoge kosten. Afdeling Nota -en betalingen had geen logisch verklaring voor dit verschil met vorig jaar en maakte zelf als opmerking of ik een jacuzzi had aangeschaft om zoveel te stoken. Vervolgens naar afdeling Toon doorgeschakeld om daar uit te zoeken wat er mis is gegaan.
Bij afdeling Toon aangekomen wilden ze mijn verbruik aflezen, maar dat was natuurlijk niet mogelijk, omdat ze niks meer aan de installatie zijn komen doen. Dus weer aangegeven dat ik heel de jaar geen inzicht had op mijn verbruikt en er niks aan is gedaan. Waarom kom je er nu pas mee? Vraagt ze dan bijdehand.

Uiteindelijk sturen ze de onderdelen voor Toon op en vraagt ze of ze een opdracht moet geven voor slimme meters. Hadden jullie dat niet beter gelijk begin dit jaar kunnen doen?

Nu zit ik dus met extra hoge kosten waarvan ik niet weet hoe het zover is kunnen komen. Misschien door Toon, het slimme thermosstaat? Of had Toon dit kunnen voorkomen als het deed waarvoor die was? Dus inzicht in je verbruik geven.

Beste Eneco mijn vraag dan aan jullie is waarom dit alles niet gelijk is gedaan en geregeld. En hoe ik aan deze hoge kosten kom, waarvoor ik ook belde maar geen logisch verklaring voor heb kunnen ontvangen.
Ik heb tenslotte wel heel dit jaar voor Toon moeten betalen, dan zou het toch ook gewoon moeten werken? Dan hadden we dit alles voorkomen.

Wanneer alles geïnstalleerd word waarvoor ik betaal en zoals het moet om van alles optimaal gebruikt te kunnen maken. De kosten van dit jaar weer teruggetrokken worden nn wanneer ik weer betaal wat een 1persoon hoort te betalen met een minieme gebruik van energie.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 14 december 2017 om 09:03 geantwoord

Beste heer Kaplan,

Spijtig dat u een klacht heeft ingediend over Toon die niet naar behoren heeft gewerkt en de hoge jaarnota.
Als ik terug ga naar de installatie van Toon zie ik dat onze monteur een slimme meter heeft aangevraagd. Dat is toen als het goed is ook aangegeven en binnen gemiddeld 6 weken zou de slimme meter geplaatst worden door de netbeheerder. Helaas is het ergens stil blijven liggen, aangezien er tot op heden geen slimme meter is geplaatst. Jammer genoeg hebben we daar later ook niets meer voor geregeld, waardoor Toon nooit het verbruik heeft kunnen laten zien.
Afgelopen dinsdag heeft u contact gehad en zijn er sensoren opgestuurd. Deze kunt u bevestigen op Toon om na te gaan of het verbruik dan zichtbaar is. Anders vernemen we het graag en gaan we verder met de slimme meter, die de netbeheerder dan aanvraagt.
Wat betreft de jaarnota; vervelend dat het bij te betalen bedrag zo hoog is. Het gasverbruik is fors verhoogd t.o.v. vorig jaar. Daar is geen rekening mee gehouden in het termijnbedrag. Wat de reden is van het hogere gasverbruik kunnen wij niet zien. Kan het zijn dat Toon ingesteld stond op een programma en de verwarming aan ging terwijl u niet thuis was? Stond de temperatuur overdag en in de avond te hoog ingesteld (op bijvoorbeeld 18 graden) terwijl dat niet nodig was omdat u van huis was? Dat kan ermee te maken hebben dat het verbruik is verhoogd, alleen is het iets wat had kunnen wijzigen in de instelling. Daarnaast heeft u aangegeven dat er een nieuwe CV-ketel is geplaatst. Heeft u daar al onderzoek naar laten doen?
De jaarnota is gebaseerd op werkelijk verbruik en daarom ook terecht. Mocht ik een betalingsregeling voor u in orde kunnen maken van verneem ik het graag.

Danielle
Eneco Webcare

Bericht van Eneco

4 maanden geleden - Beste, Goed dat u een monteur hebt ingeschakeld om alles na te lopen. Toon werkt zo te vernemen naar behoren. Wat er gaande was in de zomer toen toch de radiatoren warm werden, kan met de ingestelde temperatuur te maken hebben die misschien hoger lag, of er is iets anders aan de hand geweest. Zo te vernemen heeft u dit probleem verder niet gehad. Toon zorgt dat de ingestelde temperatuur gehaald blijft, waardoor het vlammetje blijft staan en de ketel aan blijft staan op een laag pitje, om niet lager uit te komen dan de ingestelde temperatuur. Mocht u minder willen verbruiken dan kunt u de ingestelde temperatuur naar beneden aanpassen. Ik verwacht dat het afgelopen jaar de ingestelde temperatuur alsnog te hoog stond, waardoor de ketel aansloeg wat niet altijd nodig was. Zo heeft u meer verbruikt. U kunt de instellingen nagaan en er beter op letten, aangezien er verder geen verklaring te geven is vanuit onze kant. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Danielle Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door R Kaplan