Klacht: Gasverbrui

op 12 oktober 2017 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

3 jaar geleden ben ik begonnen na te vragen hoe het kon dat mijn gasverbruik tov van mijn buren, die in hetzelfde appartement wonen, ruim 300 m3 hoger lag.
Ik ben alleen, heb een douche en werk 3 dagen per week. Mijn buren zijn samen, gepensioneerd en hebben een bad.
Daarbij heb ik gevraagd of mijn gasmeter kon worden nagekeken. Dit werd mij door Eneco sterk afgeraden omdat een gasmeter nooit kapot gaat en controle hele hoge kosten met zich meebrengt. Uiteindelijk heb ik besloten zelf een slimme meter aan te schaffen. Deze werd in april geplaatst en gelijk was in september mijn verbruik ruim 100 m3 gedaald. Na een volledig jaar was de daling ruim 300 m3. Duidelijk dat de gasmeter niet goed was, maar Eneco weigert mij enige vergoeding te geven. Michiel Heida kapt alles af met de mededeling dat de opgegeven meterstanden kloppen met de factuur. Wel kon ik nog meer besparen door een Toon aan te schaffen. Na diverse mailwisselingen drong het tot hem door dat het om de meter ging en niet om de standen. Toen moest ik de klacht indienen bij Stedin, maar Stedin verwees mij weer terug naar Eneco omdat zij dit met Stedin dienen op te nemen. Meneer Heida weigert dit bot, en hij weigerde mij ook aan een meerdere door te verbinden.
Ik ben 62 jaar en vanaf mijn 19e al klant bij Eneco. Dat zij niet openstaan voor mijn klacht verbaast mij en is voor mij een reden om over te stappen. Ik heb hier nooit het nut van ingezien, maar wenst niet langer met dit bedrijf zaken te doen.

Als Eneco mijn argumenten accepteerd en een vergoeding geeft voor het hoge verbruik van de afgelopen jaren.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 12 oktober 2017 om 10:45 geantwoord

Beste mevrouw Overschie,

Spijtig dat u een klacht heeft over het verbruik van uw gasmeter.
Om voor mezelf het e.e.a. duidelijk te krijgen heb ik het verbruik van de oude gasmeter jaarlijks bekeken. Op de jaarnota's van 2013, 2014 en 2015 zat u op zo'n 1250 m3 verbruik. Op de nota van afgelopen jaar die u vorige maand heeft gekregen, is het verbruik op de oude meter van 27-08-2015 t/m 20-04-2016 880 m3. Daar zit merendeel van de wintermaanden in en tot aan september op de nieuwe meter is er nog 35 m3 bij gekomen.
Heeft u het verbruik maandelijks of per kwartaal bijgehouden de afgelopen jaren? Dan kunnen we vergelijken waar het mis is gegaan. Mogelijk was de meter defect, maar het meerverbruik van 300 m3 is niet onwaarschijnlijk en vandaar dat wij geen correctienota kunnen aanmaken, omdat er eerst door Stedin een verbruikscorrectie dient te komen als daar aanleiding toe is.
Voor nu maak ik er een melding van richting Stedin zodat ik fungeer als tussenpersoon. Via de e-mail stel ik u verder op de hoogte van het vervolg, aangezien het wel even kan duren en ik om die reden deze klacht sluit en intern er verder mee ga.
Wie weet wat de uitkomst is, alleen kan ik niets beloven dat het gecorrigeerd wordt aangezien dit werkelijke standen zijn geweest en het niet onwaarschijnlijk is, maar we wachten het af.

Ik wens u een fijne dag verder en zodra ik nieuws heb van Stedin, laat ik het u per e-mail weten.

Danielle
Eneco Webcare

Heeft op 12 oktober 2017 om 17:03 geantwoord

Ik word in de wacht gezet met de hoop dat i’ het vergeet.
Een mindering van het verbuik met 25% zou normaal kunnen zijn? Wel heel raar als de woonsituatie niet veranderd. Helaas ben ik gezwicht voor het dreigement anders had Eneco de kosten voor de ijking alsmede 6 jaar teveel betaald voor zijn kiezen gekregen
Maar oplossend denken kunnen ze niet.

Bericht van Eneco

2 maanden geleden - Beste mevrouw Overschie, Een stijging in het verbruik wil niet altijd zeggen dat het aan de meter ligt. Mogelijk heeft u de laatste jaren de verwarming wat hoger of langer aan gehad of is het de ketel die wat meer verbruikt. Zo maar wat voorbeelden. In ieder geval ligt het verzoek om een verbruikscorrectie te maken bij de netbeheerder. Het is nog even afwachten wat er uit komt. Prettig weekend alvast. Met vriendelijke groet, Danielle Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Mevr. Overschie