Mijn Klacht:
Via Expedia heb ik met Garuda een reis geboekt van Amsterdam, via Jakarta en Ambon naar Langgur. Vervolgens krijg ik een bericht van Expedia dat de vlucht tussen Ambon en Langgur met 3 dagen wordt verzet van 1 okt naar 4 okt. Hierdoor heb ik contact gelegd met zowel Garuda als Expedia, helaas konden zij niks voor mij betekenen in het vinden van een oplossing. Ik kon de reis tussen Ambon en Langgur annuleren, wat betekent dat ik ook de terugreis van Langgur naar Ambon moet annuleren. Garuda kon mij geen alternatieve oplossing aanbieden, dus ik kon zelf alle problemen oplossen die Garuda mij heeft bezorgd.
Na drie weken bellen en e-mailen met zowel Garuda en Expedia heb ik moeten besluiten om de gehele reis te annuleren omdat alternatieven niet meer te boeken waren. De annuleringsverzekering was inmiddels niet meer opzegbaar, daarin konden zowel Expedia als Garuda niks voor me betekenen. Erg klantonvriendelijk dat Garuda me hierin totaal niet tegemoet komt!
De enige oplossing om de reisverzekering te gebruiken was een nieuwe reis via Expedia met Garuda boeken. Ook hierin kon ik het allemaal zelf uitzoeken en heb ik geen enkele hulp van Garuda gekregen.
Vervolgens heb ik een nieuwe reis via Expedia met Garuda geboekt, maar liefst anderhalve maand later dan gepland, wat natuurlijk hele vervelende gevolgen had zoals vakantiewijzigingen op werk, hotels en trips annuleren, afspraken met mensen op de vakantiebestemmingen afzeggen etc.
Dan denk je uiteindelijk zeker te zijn van de reis, dan lees je het volgende op internet en word je nog niet eens persoonlijk op de hoogte gesteld door Garuda enof Expedia. “Garuda Indonesia vliegt met ingang van 1 oktober niet meer vanaf Schiphol naar Jakarta.” https:www.luchtvaartnieuws.nlnieuwscategorie2airlinesgaruda-vanaf-schiphol-naar-sumatra-en-bali-geen-jakarta-meer
Als ik zelf contact leg met Expedia dan word mij verteld dat zij een alternatief moeten opvragen bij Garuda aangezien de reis tussen Amsterdam en Jakarta is te komen vervallen. Het beste alternatief dat Garuda mij via Expedia weet aan te bieden is een reis van Amsterdam naar Medan, waar ik vervolgens 6 uur moet wachten, waarnaar ik door kan vliegen naar Jakarta, om daar maar liefst 10 uur te mogen wachten op mijn vlucht naar Ambon. Letterlijk 2 dagen verder op Ambon mag ik nog eens 10 uur wachten om mijn ‘zelfgeregelde vlucht’ met Wings Air naar Langgur te nemen. Omdat ik er twee keer zo lang over moet doen dan eerst de bedoeling was, moet ik nu één dag eerder vertrekken op vrijdag in plaats van zaterdag, waardoor ik ook nog een extra dag verlof moet opnemen. Dit vind ik natuurlijk onacceptabel want ik moet nu nog langer wachten dan ik aanvankelijk zou reizen, aangezien de reis van Amsterdam via Jakarta naar Ambon een totale duur had van 18 uur en 50 min.
Kortom ik ben tot twee keer toe bedrogen door Garuda en ik word totaal niet tegemoet gekomen en ik kan zelf overal achter aan gaan en alternatieve oplossingen voor zoeken. Daarom dien ik deze klacht in en ik wil een gepaste oplossing voor de reis tussen Amsterdam via Ambon naar Langgur!
Gewenste Oplossing:
Ik vraag Garuda om een gepaste oplossing voor mijn reis van Amsterdam naar Ambon. De reis tussen Ambon en Langgur heb ik zelf moeten regelen door toedoen van Garuda, dus ik vind het niet meer dan normaal dat zij de kosten van de retourvlucht van Ambon naar Langgur (via Wings Air) ook vergoeden. Vooral omdat Garuda mij tot twee keer toe in de problemen heeft gebracht door de geboekte vluchten naar Jakarta en Langgur te schrappen en dat Garuda geen gepaste alternatieven en geen tegemoetkoming heeft aangeboden.