Klacht: Kortsluiting vervanging zekeringkast Ford Focus 2014

op 16 maart 2019 over Ford in de categorie Automerken

Op 9 februari 2019 is er vanwege accuproblemen bij onderzoek door mijn vaste Ford garage een defect aan mijn Ford Focus station (bouwjaar 2014) geconstateerd. Te weten kortsluiting in de zekeringkast en meerdere weggesmolten delen van stekkers in de bedrading van de kabelboom. De oorzaak hiervan bleek een lekkage in het reservoir voor de ruitenwisservloeistof, dat is gaan lekken in de ruitenwisserpomp eronder en via de bekabeling de auto in is gekomen.Door deze kortsluiting maakte de auto continue elektronisch contact en zorgde dit voor het leeglopen van de accu, alsmede diverse storingsmeldingen in de boordcomputer. Reparatie zou inhouden dat de zekeringkast, ruitensproeier en complete kabelboom vervangen zouden moeten worden waarbij een deel van de auto gedemonteerd zou moeten worden, inclusief manuren.
Totale kostenschatting circa 3000 euro.

Omdat er geen andere mogelijkheid was voor vervangen van mijn auto (de dagwaarde van 9.500 euro was door dit mankement 3.000 euro lager) en vanwege de jonge leeftijd van de auto (bouwjaar 2014), besloten deze reparatie uit te laten voeren.
Deze reparatie is pas 3 weken later gestart, vanwege nalevering van een nieuwe kabelboom, de auto was pas vanaf 9 maart weer op te halen.
Volgens de Ford-garage viel dit defect en de benodigde reparatie buiten de officiële fabrieks- en aanvullende garanties, waardoor de kosten hiervoor volledig op rekening van de bestuurder zouden komen. De garage heeft wel een vervangende auto voor het weekend aangeboden (2 weekenden gebruik van gemaakt), doordeweeks zou zelf het dagtarief betaald moeten worden (niet gebruik van gemaakt).
Uiteindelijk hebben wij hierdoor een maand lang zonder eigen auto gezeten en flinke kosten moeten maken om onze auto weer normaal werkend te krijgen.

Bij ons speelt de vraag hoe het mogelijk is dat een ruitenwisservloeistofreservoir binnen 5 jaar een dergelijke lekkage krijgt? En met name hoe vloeistof die zich reeds onder de motorkap bevindt (niet eens van buiten de auto) de mogelijkheid heeft om via de bekabeling de zekeringkast te bereiken en dergelijke technische problemen te veroorzaken?

Los van de reeds verstreken garantie, had dit defect gezien de leeftijd van de auto niet mogen plaatsvinden. De auto heeft immers alle normale onderhoudsbeurten bij een officiële Ford-garage gekregen. Uiteindelijk hebben wij 2.513,31 euro aan reparatiekosten moeten maken, om de auto weer gewoon te kunnen gebruiken.

Graag zou ik de mening van Ford Nederland willen krijgen met betrekking tot deze problemen die mijns inziens zijn ontstaan door een fabricagefout en (deels) gecompenseerd willen worden voor de gemaakte reparatiekosten.

3 dagen geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Ford

1 dag geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Ford nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door hmelsen