Klacht: Verkeerde voorlichting en afspraken niet nakomen.

Dhr. van Emden op 07 april 2015 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Essent has resolved this complaint
Klacht opgelost op 7 april 2015
Reactie van het bedrijf:

Geachte heer Van Emden. Op 6 april 2015 heeft u via www.klacht.nl uw onvrede kenbaar gemaakt omtrent uw aanmelding in de MediaMarkt. Wij hebben u meerdere malen proberen te bereiken op het door u doorgegeven telefoonnummer. Helaas hebben wij u...

Bedrijf Essent
Status Opgelost
Datum 7 april 2015

Een klant van Essent heeft een klacht ingediend over onjuiste voorlichting en het niet nakomen van afspraken tijdens een overstapactie in de Mediamarkt. De klant werd onder druk gezet om over te stappen en kreeg onjuiste informatie over kosten en teruggaaf, terwijl hij duidelijk had aangegeven eerst thuis te willen overleggen voordat hij een beslissing nam. De klacht is inmiddels opgelost.

Mijn Klacht:

Op 10 maart 2015, werd ik de Mediamarkt aangesproken door een medewerkster van Essent over een Essent overstap actie. Na enig aandringen, ik wilde eigenlijk niet, rekende de Essent medewerkster snel uit dat een oeverstap van NUON naar Essent ons een voordeel van zo’n 5 euro per maand tov onze huidige energie kosten zou opleveren, dat een overstap ons geen cent zou kosten en dat er een teruggaaf zou zijn van 175 euro op de zojuist gedane aankoop. Ik ben doorgaans redelijk voorzichtig, maar wilde er wel over nadenken, maar niets tekenen en zeker ook geen spam etc ontvangen. Ik heb alleen mijn adres gegevens en naam gegeven en heel duidelijk afgesproken met de dame in kwestie dat ik eerst thuis nog even er over na zou nakijken en dan pas een beslissing wilde maken.
Geen probleem zei ze: “Ik doe een voorlopige aanmelding en als u het wil meldt u zich binnen twee weken hier persoonlijk bij mij en dan maken we het in orde, doet u niets dan is er ook helemaal niets aan de hand en geen sprake van een contract. U krijgt geen spam hoor u krijgt alleen een voorlopige bevestiging aanmelding, dat wordt automatisch aangemaakt” . Twee weken later belde een medewerker van Essent, zij wilde een paar vragen stellen over de procedure in de MediaMarkt, ik vertelde dat ik geen overstap naar Essent wilde, omdat ik inmiddels meer wist oa vage zaken over 1 of meerjarige contracten etc. Ik vertelde ook, nav de vragen die zij stelde, dat er niets verteld is over de voorwaarde etc. De telefonisch medewerker heeft mij verder niet gewaarschuwd.
Op 2 april werd er aangebeld door een pakket bezorger. Ik kreeg een anoniem aan mij geadresseerd pakje. Toen ik het openmaakte zaten er twee tegoedbonnen van samen 175,- voor de Mediamarkt in en een briefje van Essent. Dat vond ik vreemd, heb meteen Essent gebeld en vertelde de medewerker die ik aan de lijn kreeg dat ik een contract met Essent had dat op 10 april ingaat. Ik ontplofte echt en werd heel erg boos toen de medewerker weigerde de zaak te regelen en mij vertelde dat zij niets kon doen, behalve een klacht indienen die over drie weken behandeld zou worden. Ik was woest en ben direct naar de mediamarkt gegaan, daar was dezelfde medewerkster aanwezig waar ik de mondelinge afspraken mee gemaakt had. Ik spraak haar aan en ze ging bellen. Ze vroeg of tijdens dat gesprek of ik een mailtje had ontvangen zoals haar collega aan de telefoon zei. Ik zei dat ik dacht dat ik idd in mijn spam bak een mailtje had gekregen, dat had ik ook tegen de medewerker aan de telefoon gezegd. Toen zei ze dat het bevestigen van het mailtje aan haar en de telefoonmedewerker van Essent betekent dat je een contract hebt…stijgende verbazing. Ik herhaalde mijn gemaakt afspraak met de Essent verkoopster en zei dat als zei de boel niet terstond zou regelen ik direct naar een juridisch hulpverlener zou stappen. Toen zei ze dat het dan haar woord tegen het mijne was. Een half uur later zat ik zoals aangekondigd bij de juridisch hulpverlener. Als mijn zaak “normaal” handelen is dan kan je elk willekeurige naam en adres een mailtje sturen en na een paar weken roepen dat er sprake is van een overeenkomst, dit kan echt niet. Het betreffende mailtje heb ik thuis uit mijn spambak gevist en dat bleek niets anders dan een algemeen mailtje waarop stond “bevestiging aanmelding”.

Gewenste Oplossing:

Essent moet de zaak volledig in zijn geheel zowel bij Essent zelf als wel bij de NUON en zonodig Netbeheerder Liander terugdraaien en regelen en met volledige tot op de cent vergoeding van alle financiële onkosten die ik inmiddels gemaakt heb. En alles dat zij ondernemen wil ik schriftelijk hebben, want ik vertrouw ze echt voor geen cent meer.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Essent beoordeeld.

Essent

Heeft op 07 april 2015 om 17:57 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte heer Van Emden.
Op 6 april 2015 heeft u via www.klacht.nl uw onvrede kenbaar gemaakt omtrent uw aanmelding in de MediaMarkt. Wij hebben u meerdere malen proberen te bereiken op het door u doorgegeven telefoonnummer. Helaas hebben wij u niet bereikt. In uw klacht geeft u aan dat u bij de stand van de MediaMarkt gesproken heeft over een aanmelding. U heeft uw gegevens, zoals uw naam, uw adres, uw telefoonnummer en uw e-mailadres doorgegeven. U bent aangemeld met een bedenktijd van veertien kalenderdagen. Dit hebben wij u ook bevestigd in de aanmeldbevestiging die wij naar uw e-mailadres hebben verstuurd. Daar staat in:

U kunt uw overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst van deze e-mail telefonisch annuleren via onze Klantenservice op 0800 02445 56 (gratis) of schriftelijk annuleren. Stuur uw annulering binnen 14 dagen naar Essent.

Wij hebben van u geen annulering ontvangen. Derhalve is de overeenkomst rechtsgeldig en bindend. Indien u nog verdere vragen hebt kunt u een e-mail sturen naar [email protected] met een kopie van uw klacht en uw gegevens. Wij gaan dan graag verder in gesprek met u.

Met vriendelijke groet, Dave. Essent Webcare

Dhr. van Emden

Heeft op 07 april 2015 om 19:19 geantwoord

De klacht is niet opgelost, Essent medewerker Dave van Essent Webcare (hoezo care?) werkt slechts hetzelfde riedeltje af wat de mevrouw die ik afgelopen donderdag 2 april aan de telefoon kreeg nadat ik de twee tegoedbonnen had ontvangen en Essent belde. Medewerker dave heeft schijnbaar niet eens de moeite genomen mij klacht goed te lezen. Ik ben niet aangemeld met een bedenktijd van 14 dagen (zie klacht), ik ben niet meerdere malen gebeld door Essent, slechts een maal en dat was voor 2 april (zie klacht) en in dat telefoontje heb ik al heel goed duidelijk gemaakt dat ik in de Mediamarkt totaal niet ben voorgelicht over de voorwaarde op welke manier dan ook en de afsprak met de Essent medewerkster in de Mediamarkt was heel duidelijk (zie klacht). In de email die ik van Essent heb ontvangen staat niets over een telefonische of schriftelijke annulering, maar indien zo dan had de medewerker van Essent die mij voor 2 april belde, mij moeten doorverbinden met de juiste afdeling, omdat ik in dat telefoontje heel duidelijk ben geweest dat ik geen overstap naar Essent wenste en dat ik niet was voorgelicht over de voorwaarden van een overstap op welke manier dan ook. De arrogantie van Essent en de medewerkers is echt stuitend, hoe durft een bedrijf zich zo op te stellen.

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie