Klacht: veel te hoge inschatting electriciteitsverbruik

Vewa op 14 maart 2016 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Essent has resolved this complaint
Klacht opgelost op 22 maart 2016
Reactie van het bedrijf:

Beste Vewa, Op 29 februari 2016 heeft u via www.klacht.nl uw onvrede kenbaar gemaakt. Allereerst wil ik u bedanken dat u deze moeite heeft genomen. Uw klacht is in behandeling genomen en op 21 maart 2016 heeft u telefonisch contact...

Bedrijf Essent
Status Opgelost
Datum 14 maart 2016

Een klant van Essent ontdekte in oktober 2015 dat zijn elektriciteitsmeter een defect had en meldde dit, waarna de meter werd vervangen. In december ontving hij echter een rekening van meer dan € 1750 voor een geschat verbruik van 8000 kWh over 10 maanden, wat hij als onjuist beschouwde op basis van zijn gemiddelde verbruik in voorgaande jaren. Zowel Essent als Liander verwezen elkaar door, waardoor de klant geen duidelijke oplossing kreeg voor zijn klacht.

Mijn Klacht:

In oktober 2015 ontdekte ik bij het opnemen van de stand van onze elektriciteitsmeter dat het verbruik slechts een fractie hoger was dan bij de voorgaande opname. Ik heb de leverancier hiervan direct op de hoogte gebracht en de kapotte meter werd vervangen.

In december ontvingen wij een nota van ruim € 1750,00 voor een geschat verbruik van ruim 8000 Kwh. Deze inschatting betrof een periode van amper 10 maanden. In onze optiek een volstrekt onjuiste inschatting gezien ons gemiddelde jaarverbruik over de voorgaande jaren. Toen wij hierover uitleg vroegen bij Essent werden wij verzocht onze vraag bij Liander, de netbeheerder neer te leggen omdat dit bedrijf kennelijk verantwoordelijk is voor het geschatte verbruik. Vervolgens stuurde Liander ons weer terug naar Essent omdat consumenten niet geacht worden rechtstreeks contact met de netbeheerder op te nemen.

Essent weigerde vervolgens zich te baseren op ons gemiddelde verbruik in de voorgaande jaren zoals wij voorstelden. Men gaf ons de opdracht een foto maken van de meterstanden met een krant of kassabon erbij voor de datum. Dit in de periode van eind december tot januari. Een periode waarin fors meer electra verbruikt wordt dan in de zomerperiode en die hierdoor volgens ons niet een representief beeld geeft van het gemiddelde jaarverbruik. Op onze emails hierover werd niet inhoudelijk gereageerd, men bleef vasthouden aan de toezending van een foto van de meterstanden in de donkere periode van het jaar.

Na het indienen van een klacht bij Essent en veelvuldig mailverkeer om Essent hun foutieve standpunt in te laten zien, en een juiste correctie op ons elektriciteitsverbruik te doen, zijn we nog geen stap verder gekomen. Essent weigert ten enen male de schatting te herzien en is ongevoelig voor onze steekhoudende argumenten. Sterker nog, er wordt niet eens op onze argumenten ingegaan. Er wordt gedreigd met afsluiting, een verhoging van de nota met aanmaningskosten en er wordt ons gewezen op het bestaan van schuldhulpverlening! Voor de goede orde: we betalen keurig onze maandelijkse nota’s.

Verder wordt er doorlopend gewezen naar Liander als “kwade genius” achter het geschatte verbruik. Blijkbaar is Essent niet in staat, c.q. niet van plan, om op grond van argumenten Liander op hun fout te wijzen.

Wij komen op dit moment niet verder en lopen tegen een muur van onwil op.

Gewenste Oplossing:

Wij zijn tevreden wanneer er een uitleg komt over de wijze waarop de schatting tot stand is gekomen, wanneer Essent/Liander hun fout toegeeft en wanneer er een realistische inschatting van het verbruik over de betreffende periode (19/12/2014 tot en met 15/10/2016) wordt gemaakt.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 22 maart 2016 om 09:45 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Vewa,
Op 29 februari 2016 heeft u via www.klacht.nl uw onvrede kenbaar gemaakt. Allereerst wil ik u bedanken dat u deze moeite heeft genomen.
Uw klacht is in behandeling genomen en op 21 maart 2016 heeft u telefonisch contact gehad met mijn collega. U heeft samen afspraken gemaakt omtrent uw klacht.
Wij hebben uw netbeheerder verzocht hun herberekening te herzien op basis van het verbruik van een heel jaar. Er is hier een correctienota voor gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie