Klacht: Boete

Meijer1982 op 18 mei 2017 over Essent in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Essent has resolved this complaint
Klacht opgelost op 18 mei 2017
Reactie van het bedrijf:

Beste Meijer1982, Jammer om te horen dat u niet tevreden bent met de geboden oplossing. U heeft destijds de bewuste keuze gemaakt om over te stappen terwijl u nog een vast contract had lopen met ons. Wij willen deze opzegvergoeding...

Klanttevredenheid: 1.0/10 ★☆☆☆☆
Bedrijf Essent
Status Opgelost
Datum 18 mei 2017

Een klant van Essent heeft een boete van 100 euro ontvangen vanwege een vroegtijdige beëindiging van zijn contract na een verhuizing. Hij moest overstappen naar Nuon voor stadswarmte en besloot ook zijn elektra bij Greenchoice onder te brengen. Essent biedt alleen aan de boete te laten vervallen als de klant opnieuw een driejarig contract afsluit.

Mijn Klacht:

Wegens mijn verhuizing in februari moest ik overstappen van Essent naar Nuon omdat enkel Nuon stadswarmte levert op mijn nieuwe adres.
Nu ik toch over moest stappen heb ik gelijk gebruik gemaakt om tarieven van elektra te vergelijken. Dit resulteerde in een aanmelsing voor elektra naar Green choice en voor stadswarmte ( verplicht) naar Nuon.
Wat blijkt nu, er liep een 3 jarig contract bij Essent. Om die reden werd ik geconfronteerd met een boete van maarliegst 100,-.
Na overleg met Nuon (wil de boete niet betalen/overnemen) en met Greenchoice (is bereid cobtract te ontbinden zo der kosten zodat ik mij weer kan aanmelden bij Essent voor elektra)

Essent gesproken en verhaal uitgelegd, ze zijn enkel bereid om de boete te laten vervallen als ik nu weer een contract afsluit voor 3 jaar!

Gewenste Oplossing:

Ik ben tevreden als Essent de boete laat vervallen op het monent dat weer terug kom als klant. (Datkan per direct)
Eisen dat ik weer een contract van 3 jaar afsluit vind ik niet klantvriendelijk.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Essent over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Essent in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Essent een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Essent

Heeft op 18 mei 2017 om 12:12 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Meijer1982,

Jammer om te horen dat u niet tevreden bent met de geboden oplossing.
U heeft destijds de bewuste keuze gemaakt om over te stappen terwijl u nog een vast contract had lopen met ons. Wij willen deze opzegvergoeding wel vergoeden aan u, maar daar zitten wel voorwaarden aan.

Wij eisen niet dat u een contract voor 3 jaar afsluit, u bent namelijk niets verplicht. Het vergoeden van een opzegvergoeding doen wij echter alleen bij meerjarige overeenkomsten, vandaar dat u de keuze voor 3 jaar gekregen heeft.

Met vriendelijke groet,

Ron
Essent

Meijer1982

Heeft op 18 mei 2017 om 12:33 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Beste Essent,

Op het moment dat jullie aanbieder waren geweest van stadswarmte op ijburg dan was ik gewoon gebleven waar ik zat. Ik kon niet anders dan overstappen naar Nuon. Wat ik niet goed en op tijd heb beseft heb is dat ik voor een deel van het contract (elektra) wel had kunnen blijven bij essent. Op het moment dat mij dat duidelijk werd en ik geconfronteerd werd met de boete van essent heb ik direct contact opgenomen met greenchoice. Zijn zijn bereid mij te laten gaan zonder boete zodat ik mij weer kan aanmelden bij Essent. Dit wil ik dus alsnog doen.
Ik herstel mijn opzegging bij essent hiermee en wordt dus gewoon weer betalende klant zoals ik bij a 3 jaar bij jullie ben geweest. Nu geeft u een boete van 100,- en zegt deze enkel te kunnen annuleren als ik wederom voor 3 jaar een contract afsluit. Waarom?
Heeft u kosten gemaakt dat u perse een nieuw contract voor 3 jaar met mij wenst? of dus 100,- van mij vraagt. Waar is deze 100,- voor? Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik voel mij op deze manier absoluut niet welkom als klant. Een contract van 1 jaar, daar kan ik mee akkoord gaan. Wellicht blijf ik dan alsnog langer klant omdat u de service geeft, waar een klant blij van wordt

Ik hoor

Bericht van Essent

8 jaren geleden - Beste Meijer1982, Ten tijde van de verhuizing hadden wij het contract mee kunnen verhuizen met u. Omdat Nuon de stadsverwarming regelt, konden wij stroom leveren. Destijds heeft u gekozen om bij Greenchoice een aanmelding voor stroom te maken omdat dat goedkoper zou zijn. Onze overeenkomst liep echter tot en met juni 2017, deze overeenkomst is op 6 februari door u stopgezet. Een opzegvergoeding wordt dan terecht in rekening gebracht. Wij hadden immers verwacht u nog te mogen leveren, onafgebroken, tot en met juni 2017. Op basis van die overeenkomst hebben wij namelijk energie ingekocht bij de netbeheerder. Wij begrijpen dat klanten achteraf spijt kunnen hebben van een gemaakte keuze. Daarom bieden wij aan om een opzegvergoeding te annuleren of te vergoeden indien er voor een meerjarige overeenkomst gekozen wordt. Ons aanbod blijft staan. Met vriendelijke groet, Ron Essent

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie