Klacht: Eneco – te veel ontvangen na plaatsen slimme meter

op 12 juli 2017 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Sinds juni 2015 een energie contract via eneco en altijd op tijd betaald. / geïncasseerd. Termijn bedrag is t/m mei 2017 altijd zelfde geweest. Ik heb NOOIT kaarten of bericht gekregen om meterstanden door te geven. 13 januari 2017 wordt slimme meter geplaatst. In Mei 2017 krijg ik jaarnota met een 5 X zo hoog bedrag dan al de jaren. Dit heeft volgens eneco medewerker te maken met het feit dat de slimme meter de juiste meterstanden doorgeeft. Op tros Radar is bekend dat Slimme meters verkeerde standen doorgeven. https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/slimme-meter-is-onbetrouwbaar/

Om te laten hereiken kost het 400 – 800 euro en dat mag de consument betalen.

24 mei bel ik eneco voor uitleg en betalingsregeling. Een betalingsregeling afgesproken, Eneco medewerker zou de betalingsregeling in gang zetten, ik verwachtte dat dit gebeurd was, 1 ste van de nieuwe maand krijg ik een bericht dat Eneco het volledige bedrag niet geïncasseerd kan worden. Waar is mijn betalingsregeling gebleven? Ik bel de eneco medewerker en die wist mij te vertellen dat er over de betalingsregeling niets terug te vinden is. Ik heb meer notitie gemaakt dan de medewerker zelf.

1.Waarom heb ik nooit een kaart of bericht ontvangen voor het opgeven van meterstanden? Overige bedrijven doen het wel.
2. Waar bleef mijn betalingsregeling?
3.Waar bleef mijn verzoek van de betalingsregeling? En / of is dit de manier van in behandeling nemen?

op klacht.nl zijn meerdere klachten hierover. Vraag mij af of dit de normale gang van zaken zijn en de consument gewoon dom weg dit moet gaan betalen?

Waar is de verantwoordelijkheid voor het doorgeven van meterstanden in verhouding met meterstanden kaarten van Eneco?

Niet eens met de te betalen bedrag

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 12 juli 2017 om 15:22 geantwoord

Beste,

Erg spijtig om te vernemen dat de jaarnota onverwachts hoog is uitgevallen! Klopt het dat het gaat om de Polslandstraat 170A? Via deze weg heb je het andere adres opgegeven met een foutje in eht huisnummer, want dat moet 200 zijn toch i.p.v. 210? Op basis van jou e-mailadres heb ik de juiste gegevens erbij gezocht en ik neem aan dat ik bij de juiste gegevens ben uitgekomen.
Het termijnbedrag vorig jaar van mei 2015 tot aan de jaarnota van 2016 was €64. Per e-mail sturen we al een tijd de verzoeken voor de meterstanden, waardoor de kans er is dat je die hebt gemist. Maar ook sturen we de jaarnota en daar kon je ook de meterstanden en verbruiken op controleren.
Nu op de jaarnota van 2017 blijkt dat pas dat het eerder niet goed is gegaan en dat het termijnbedrag veel te laag is geweest in vergelijking met jouw verbruik. Ik kan mij voorstellen dat je denkt aan een ijking van de meter omdat daar een fout in zit, maar slimme meters worden geijkt opgehangen en worden gecontroleerd, waardoor daar naar ons weten niets mis mee is. Als je eraan twijfelt dan kun je netbeheerder Stedin benaderen.
In dit geval gaat het om een te laag termijnbedrag en een hoog verbruik. Dit verbruik op deze jaarnota komt overeen met het verbruik op het andere adres. Mogelijk is dat geen goede vergelijking, maar wie weet is het voor jou dan ook meer verklaarbaar.
Er is wel een correctienota opgemaakt wat een klein beetje scheelde in de uitkomst. Maar nadat die opgemaakt is, is er geen gesprek terug te vinden voor het in orde maken van een betalingsregeling. Ik verwacht dat het gesprek niet goed is afgesloten, waardoor er niets van terug te zien is en waardoor er helaas niets verwerkt is.
Wel zie ik dat er vandaag alsnog telefonisch contact is geweest en er een regeling is getroffen voor 5 termijnen.
Wat is er op dit moment wat ik voor je kan doen?

Danielle
Eneco Webcare

Reactie van de melder van de klacht jeethendra

3 maanden geleden - Beste Danielle, Het gaat om polslandstraat 170 A en niet west sidelinge 200 (Het is geen 210 maar 200) . west sidelinge 200 is een tweede aansluiten wat op mijn naam staat. Is daar of in combinatie van west sidelinge en polslandstraat iets mis gegaan? Ik kan je vertellen dat ik geen mail heb gemist voor het doorgeven van meterstanden. Die heb ik nooit gekregen.

Bericht van Eneco

3 maanden geleden - Beste, De gegevens heb ik uiteraard gecontroleerd voor de Polstraat, aangezien daar de hoge nota op staat. Er is zo te zien niets mis gegaan met de 2 adressen. Ook op de nota kun je zien dat het om het juiste adres gaat en de juiste meterstanden van dat adres. Mocht je nog vragen hebben dan verneem ik het graag. Met vriendelijke groet, Danielle Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door jeethendra