Klacht: eindafrekening Nuon

op 22 maart 2013 over Vattenfall in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik ben op 10 februari 2013 overgestapt van Nuon naar Energiedirect v.w.b. de levering van electriciteit. Reden hiervoor was dat Nuon niet reageerde op mijn mails om de maandtermijn aan te passen en het mij maar niet lukte om dit zelf te doen;

Aan Energiedirect heb ik aan verbruik opgegeven 1244 Kwh. Ik ben alleenstaande en woon in een 2-kamerwoning (nieuwbouw en ik ben de eerste bewoner) van ongeveer 40m2. Ik heb ook overal spaarlampen hangen en kook maar een paar keer per week. Mijn verbruik op jaarbasis schat ik dan ook tussen de 1300 en 1400 Kwh;

In de meterkast is slechts 1 electriciteitsmeter geplaatst. Het nummer daarvan is K86L004693564309.

Vanochtend stond online mijn electriciteit eindafrekening over de periode 1.5.2012 tot en met 10 februari 2013, waar ik echt niet vrolijk van werd. Ik dien de lieve som van 475,76 te betalen. Ik zal hieronder aangeven hoe zij die berekend hebben:

Electriciteit:
K86L004693568709 254 1 mei 2012 276 5 juni 2012 22 kwh
Electriciteti laag:
PRSE000000013812 0 6 juni 2012 0 9 febr 2013 0 kwh
Electriciteit hoog:
PRSE000000013812 29 6 juni 2012 2127 10 febr 2013 2098

Bij elkaar een geschat verbruik van 2.120 kwh. Waarom Nuon de meterstanden heeft geschat terwijl ik bij de overstap naar Energiedirect de meterstand duidelijk door heb gegeven is mij een raadsel.

Vervolgens laten ze daar een berekening op los en komen zij uit op een bedrag van 398,70 (incl.btw). Alsof dit niet genoeg is brengen zij mij nog de navolgende bedragen in rekening:
juni t/m juli 19,78-, aug t/m sept 14,32-, okt t/m nov 14,32-, dec t/m jan 14,32-, feb t/m mrt 14,32, bij elkaar een bedrag van 77,06, waardoor het totaal van de eindafrekening komt te staan op 475,76.

Dit reeds kan niet juist zijn. Deze termijnen zitten namelijk al in het totaal verbruik verdisconteerd en kan je die mij niet nog een keer in rekening brengen.

Daarnaast is er slechts 1 electriciteitsmeter in de kast geplaatst, waarvan ik het nummer al heb vermeld. De in de eindafrekening vermelde meters c.q. nummers (3 in totaal)heb ik niet in de kast aangetroffen. De eindafrekening klopt dus niet. Ik zal Nuon vandaag nog een aangetekend brief sturen en daarin o.m. mijn beklag doen. Zo zal ik daarin vorderen dat het bedrag van 475,76 op 2 april a.s. NIET van mijn rekening wordt afgeschreven, bij gebreke waarvan ik tot stornering zal overgaan.

Ik zal op basis van het werkelijk verbruik zelf uitrekenen wat ik ze verschuldigd ben en dit ook in de brief aangeven. Ik kom uit op een totaal verbuik van 990 kwh, dat ik als volgt heb uitgerekend:
beginstand per 1 mei 2012 = 254 kwh
eindstand per 10.02.2013 = 1244 kwh
Werkelijk verbruik over deze periode: 1244 – 254 = 990 kwh.

Ik heb slechts een aow-uitkering. Ik ga heel bewust en dus zuinig om met energie. Ik houd mijn verbuik maandelijks in de gaten en vermeld dit ook in mijn account in Mijn Nuon. Nuon heeft dus zicht op mijn verbruik en toch proberen zij mij een poot uit te draaien. Ik vind de gang van zaken ronduit schandalig en druk ik mij nog heel voorzichtig uit.

Gewenste Oplossing:

1) Dat er nu eindelijk iemand (Liander) thuis bij mij langs komt om de meter te controleren;
2. Dat de eindafrekening wordt aangepast op basis van een verbruik van 990 kwh, dat ik hierna als volgt wil specificeren:
stand per 1 mei 2012 = 254 kwh
stand per 10 februari 3013 = 1244 kwh.
Werkelijk verbuik over de periode 1.5.2012 t/m 10.02.2013 = 990 kwh.
3. een verbod tot afschrijving van een bedrag van 475,76.
4. Een vergoeding van de door mij gemaakte kosten, waaronder de kosten voor het aangeteked versturen van de brief.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Vattenfall over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Vattenfall in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vattenfall een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vattenfall

Heeft op 22 maart 2013 om 11:02 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Theo65,

Op deze website lezen wij uw klacht over de eindmeterstand van uw contract. Deze meterstand is geschat. Graag laat ik u het volgende weten.

Volgens de afspraken in de Energiemarkt zorgt de nieuwe leverancier van de klant ervoor dat zij de meterstanden doorgeven aan de oude leverancier. In uw geval is Nuon de oude leverancier. Wij moeten dezelfde meterstand gebruiken op eindafrekening als waarmee de nieuwe leverancier u inschrijft. U geeft aan dat u de juiste elektriciteitsmeterstand aan ons heeft doorgegeven. Wij kunnen echter niets voor u doen op dit moment. De eindmeterstand waardoor de hoge afrekening is ontstaan, hebben wij doorgekregen van de nieuwe leverancier.

U kunt dit snel en eenvoudig oplossen door direct contact op te nemen met uw huidige leverancier. Als u aan hen de juiste meterstand doorgeeft, dan nemen zij contact met ons op. Wij passen dan ook zo snel mogelijk de eindafrekening aan. Op die manier gebruikt zowel de nieuwe leverancier als wij dezelfde elektriciteitsmeterstand.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wachten het hopelijk spoedige bericht van uw nieuwe leverancier af.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

Reactie van de melder van de klacht Theo65

7 jaren geleden - De meterstand die bij de overstap naar Energiedirect is doorgegeven, is door hen aan mij bevestigd. Die opgegeven meterstand was 1244 Kwh. Ik zit nu in het buitenland en kan dus niet adequaat reageren. Ik verbied Nuon nogmaals om het bedrag van de eindbedrag van mijn rekening af te halen. Ik heb Nuon in een aangetekend schrijven van een paar dagen terug berekend wat ik aan electriuciteit verschuldigd ben. Dat is een bedrag van rond de 116,95 euro, gebaseerd op een verbruik van 990 kwh. Dit bedrag mag u van mijn rekening afhalen. Haalt u toch het oude fakebedrag van mijn rekening af, dan zal ik de bank vragen om dat bedrag te storneren.Kunt u hier bevestigen dat u van mij een aangetekende brief van 20 maart j.l. heeft ontvangen? Kunt u tevens bevestigen dat ik daarin onder meer mijn verbruik heb uitgerekend en dat de uitkomst daarvan 116.95 euro is?Ik heb mijn verplichtingen naar jullie toe altijd correct nagekomen. Nooit een keer achter geweest met de betaling van enig termijn. Ik ben overgestapt naar een ander leverancier vanwege het niet reageren op mijn mails. Ook jullie besteden veel aandacht aan het werven van nieuwe klanten, maar als ze eenmaal binnen zijn gehaald, dan maken jullie daar een vrolijk potje van. Het is dat jullie monopolist zijn voor de levering van stadswarmte in het stadsdeel waar ik woon, anders was ik voor die levering ook overgestapt naar een ander.En als mocht blijken dat Energiedirect - de nieuwe uitknijper - heeft verzaakt om jullie de exacte meterstanden door te geven, dan zal ik het contract bij hen niet verlengen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Vattenfall beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door Theo65