Klacht: Vakantieveilingen arrangement: niet tot ontspanning toegekomen

op 13 oktober 2015 over Dunyahammam Rotterdam in de categorie Beauty & Wellness

Een vriendin van mij had via vakantieveilingen een bon bemachtigd voor deze veelbelovende hammam. Schoon ben ik zeker geworden, maar meer dan dat kan ik eigenlijk niet zeggen.

Allereerst de hygiëne.
De veelbelovende stoomcabine, wat uiteindelijk een erg klein kamertje bleek te zijn van ongeveer 4m2, had naast het hebben van geen stoom (de ruimte was slechts lichtelijk beslagen met wat druppeltjes op het plafond en de muren), zeker meerdere schimmelplekken. Er lag ook geen zeem om het zweet van de persoon voor je even weg te halen, noch heb ik de ruimte ook maar 1x gezeemd zien worden. Schimmel in een stoomcabine is natuurlijk zeer zorgwekkend en ongezond.

In het midden van de ruimte stond een marmeren behandeltafel. Hierop vonden de behandelingen plaats. De tafel werd slechts met wat water uit een douchekop weer schoongespoeld, wat ook niet geheel hygiënisch was. Nog regelmatig lagen er resten van producten (bijv. resten lichaamsmasker) op de tafel waar een ander persoon dan op plaats moest nemen.

Verder spotte ik hier en daar in de ruimte etensresten (sinaasappel/mandarijn), wat ook niet fris was voor een ontspanningsruimte, en wordt de kwast die gebruikt wordt voor het aanbrengen van maskers nooit gereinigd.

Ook waren er voor alle gasten maar 2 wc’s (waarvan 1 het niet deed, de ander niet op slot kon) en 2 douche’s. Dit is zeker te weinig voor het aantal gasten dat is toegestaan in de Hammam.

Ten tweede, de behandelingen en handelingen van het personeel. Mijn vriendin en ik hadden naast de lichaamsmasker, haarmasker en olijfzeepbehandeling die reeds in het arrangement zaten, een scrub bijbesteld. Deze moest overigens voor een meerprijs (€5,- extra) omdat we geen scrubhandschoen hadden en deze ter plekke aan moesten schaffen, echter kregen wij de handschoen aan het einde niet mee (wat de bedoeling was omdat we extra hadden betaald). Nu ben ik zeker gewend dat er goed, hard gescrubt wordt en ik was er tevreden over, maar mijn vriendin ging met schaafwonden naar huis. Een professional had de gevoeligheid van haar huid in moeten schatten, al helemaal na het ontstaan van de eerste schaafplek. Dat zij met schaafplekken naar huis is gegaan is onbehoorlijk.

Later werd haar door een van de twee personeelsleden die de behandelingen op zich namen ondervraagd of zij het wel fijn gevonden heeft. Op zich een goede, klantgerichte vraag, mits deze 1:1 werd gesteld. Alle bezoekers van de hammam zaten namelijk rond de marmeren tafel en konden natuurlijk allemaal meeluisteren. Ook vroeg zij op een verkeerde toon door. Mijn vriendin had aangegeven niet te willen antwoorden op dat moment (behalve dat de scrub niet prettig was), maar daarop werd gezegd ‘ja, maar dan kun je toch gewoon antwoord geven, is een hele normale vraag.’ Als een klant aangeeft zich niet prettig te voelen had zij moeten inzien dat ze op een ander moment, in persoonlijke sfeer, verder had kunnen vragen. Mijn vriendin voelde zich dan ook zeker voor het blok gezet, vooral toen zij kort daarna met haar collega fanatiek overging op het Turks en zij blikken kreeg toegeworpen.

De conversaties in Turks stoorden ons verder die dag ook. Het was onze eerste keer in een Hammam en wisten niet wat we konden verwachten, dus waren we afhankelijk van het personeel. Deze waren alleen altijd met elkaar in het Turks aan het praten, tot je hoorde ‘ja, u moet nu gaan douchen’ bijvoorbeeld. Ook bracht het tijdens de behandelingen geen fijne sfeer dat er geen contact werd gemaakt met jou, maar met diens collega. Tijdens het haarmasker merkte ik ook dat ze stopte met inmasseren op het moment dat ze wat wilde zeggen tegen wat andere Turkse gasten, waar ze vrolijk een gesprek mee hield. Klanten weten gewoon niet waar ze aan toe zijn en er is weinig aandacht voor ze. Ik weet dat een Hammam een sociale gelegnheid is en stoorde me dan ook niet aan het praten van andere gasten, maar dat het personeel totaal geen contact maakt met de persoon die behandeld werd is absurd.

Ten slotte de eet en drink voorzieningen. De hele dag door zouden we gratis echte marokkaanse muntthee krijgen. Die heb ik eerder gehad, maar dan met verse munt. Deze was gezet met wat leek op verbrande munt, waarbij thee werd gezet van de as. De bodem was geheel bedekt met deze as en de thee zelf rook naar een asbak, wat de thee voor mij niet te drinken maakte, ook na 2 klontjes suiker. Water was echter weer niet gratis, maar €2,- glas.

Ook wilden wij tussen de middag wat eten. We hadden nog geen pauze kunnen houden en rammelden van de honger. Er was een assortiments van verschillende broodjes, soepen en overige. Wij kozen beide voor een broodje, echter hoorden we na 20 minuten gewacht te hebben dat het brood op was en of we nu alvast het haarmasker konden doen, zodat ze brood konden halen. Nu kan het natuurlijk voorkomen dat het brood op is als het druk is, maar voor ons waren er al een tijdje geen gasten meer geweest om wat te eten. Dat wij dan ook nog een tijd moesten wachten om dan pas te horen dat het brood op was en we langer moesten wachten, was vervelend. Het broodje was verder goed.

Kortom, er schort te veel aan deze Hammam, waardoor ik zeker geen ontspannen dag heb gehad.

Geld terug of tegoedbon voor een andere wellness/hammam

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dunyahammam Rotterdam over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door NadineV