Klacht: DSG Klacht

op 05 september 2016 over Pon in de categorie Autodealers

Geachte Audi Pon Dealer,

Begin Juli heb ik een klacht ingediend over onze Audi A3 Sportback 1.6. Deze Audi is op 20-08-2008 aangekocht bij Henk Scholten in Arnhem.

Gezien de vele problemen en klachten met de olie en/of de oliefilter in combinatie met de “DSG” versnellingsbak, heeft “Audi Nederland” in 2008/2009 besloten om (kosteloos) herstelreparaties uit te doen voeren inzake Audi’s met dergelijke problemen.

Bij “Dago Doetinchem” zijn de noodzakelijke aanpassingen destijds uitgevoerd. Vervolgens is de Audi bij dit bedrijf in onderhoud gebleven. Op 7 oktober 2014 en bij een kilometerstand van 36.596, heeft er nog een grote onderhoudsbeurt plaatsgevonden waarbij onder andere filters en vloeistoffen zijn vervangen.

Op 11 februari 2016 en na slechts 8000 kilometer na de grote onderhoudsbeurt, begon de Audi plotseling een vreemd, schrapend geluid te maken. Met “Dago Doetinchem” heb ik terstond contact opgenomen en zij deelde mee, dat ik de Audi kon laten verslepen naar hun werkplaats en dat zij dan zouden beoordelen wat het probleem precies is. Daarbij werd eveneens kenbaar gemaakt dat er op niet direct tijd voor was, de garantie al verlopen was en dat eventuele werkzaamheden voor eigen rekening zouden zijn.

Op basis van deze informatie ben ik naar de dichtstbijzijnde garage gegaan en daar het verhaal van “Dago Doetinchem” tot vraagtekens leidde, hebben ook zij telefonisch navraag gedaan. Ook toen werd door “Dago Doetinchem” verkondigd dat er geen garantie meer van toepassing was en er op korte termijn geen tijd was het probleem na te kijken.

Aangezien ik de Auto voor het woon- en werkverkeer nodig heb en door de mededeling dat de garantie al verlopen was, had ik geen andere keuze dan de Audi bij deze garage te laten staan.

Tijdens het stellen van de diagnose is er telefonisch contact geweest met “Dago Doetinchem” en tijdens dat gesprek werd aangegeven, dat zij bekend zijn met het “schrapende geluid”. Dit kwam volgens hun wel vaker voor bij dit merk en type en het zou een mankement zijn met betrekking tot de koppeling.

Nadat de koppeling vervangen was, bleef het geluid alsmaar hoorbaar en de versnellingsbak moest opnieuw gedemonteerd worden en hierbij kwamen wij tot de ontdekking dat één van de lagers scheef in de bak gemonteerd zat. Door dit probleem waren de lagers compleet ingesleten en het slijpsel onderin de bak, was terecht gekomen in de olie en tussen de lagers met als bijkomend resultaat dat de lagers en de versnellingsbak(DSG) kapot waren gedraaid.

Gezien de kilometerstand , de historie en het onderhoud zijn wij van mening, dat de defecten een oorzaak zijn van mankementen vanuit de fabriek of door slecht uitgevoerd onderhoud van “Dago Doetinchem”.
Mede gelet op het feit dat het om een Audi gaat van amper 8 jaar oud met 41.000 kilometers op de teller en altijd onderhouden is bij een erkende Audi dealer, mogen zulke mankementen mijns inziens niet voorkomen.

Door de hele gang van zaken ben ik zeer ernstig teleurgesteld in Audi en “Dago Doetinchem” en ik doe een dringend beroep op u om alle geleden schade te vergoeden.

M.v.g.,
D.Steur

Vergoeding van de gemaakte kosten.

Alle klachten die gemeld zijn door Es.D.