Klacht: DHL reageert niet op GDPR verzoeken

kuret op 23 mei 2024 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik had een simpel ‘recht op rectificatie’ GDPR-verzoek.
De chat support kon mij niet helpen en kon me ook niet doorverwijzen.

Ik heb zelf de privacy portal moeten vinden, ookal zou het op welke manier dan ook kenbaar maken (dus via de initiele chat) voldoende moeten zijn voor de GDPR. Zolang ik het maar kenbaar heb gemaakt bij DHL.

Hier is niet op gereageerd binnen de wettelijke termijn van 30 dagen.

Ik heb daarna nog een privacy.policy email adres gevonden van DHL, en hiernaar een klacht gestuurd. Ik had de wettelijke termijn verkeerd dus ik kreeg heel verwaand een opmerking ‘het is trouwens 30 dagen’. Maar vervolgens daar zelf niet aan voldoen! Maak die opmerking dan niet.

Er is verder niet meer gereageerd.

Dit betekend ook dat het geen foutje meer is, aangezien DHL zelf aangeeft bewust te zijn van de termijn. Ik snap niet wat DHL denkt te bereiken hiermee? Dat de AP aan hun kant gaat staan? De wettelijke termijn is al verstreken en DHL geeft zelf aan zich bewust te zijn van deze termijn.

Ik snap er echt helemaal niks meer van. Het lijkt me toch voor beide partijen handiger dit onderling op te lossen dan te wachten tot de AP tijd heeft om DHL op te dragen dit alsnog te gaan doen?

Mijn GDPR-verzoek in behandeling nemen, excuses voor het (met voorbedachte rade) negeren van de termijn. Zorgen dat dit in de toekomst gewoon binnen de wettelijke termijn gebeurd. (Lijkt me ook handig voor DHL, als dit te vaak gebeurd komt de AP natuurlijk vanzelf een keer langs)

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

Bericht van DHL

3 weken geleden - Beste Kuret, Bedankt voor uw bericht. Bij welke tak van DHL heeft u dit verzoek ingediend? Was dit bij DHL eCommerce Nederland, DHL Express of een andere tak van DHL? U heeft momenteel contact met DHL eCommerce Nederland en via ons kunt u het namelijk indienen via de volgende link: https://www.dhlecommerce.nl/nl/verwerking-persoonsgegevens onder: Privacyverzoeken en vragen (AVG) Als wij problemen rond uw privacy of met betrekking tot de AVG niet oplossen, heeft u het recht om een klacht in te dienen bij uw plaatselijke gegevensbeschermingsautoriteit. Voor Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens via https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/ en voor België de Gegevensbeschermingsautoriteit via https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/startpagina Met vriendelijke groet, Yunus DHL eCommerce E-Care

Reactie van de melder van de klacht kuret

3 weken geleden - Hoi, Dat is inderdaad waar ik het verzoek heb ingediend waar niet binnen de wettige termijn van 30 dagen is gereageerd. Ik snap dat er bij DHL intern verschillen tussen takken zitten, maar je snapt ook wel een consument daar geen boodschap aan heeft en het allemaal 'DHL' is. Vind dat dan ook een beetje deflectie, toch even de consument het gevoel geven alsof hij/zij het zelf ook niet helemaal goed heeft gedaan. Ik heb al een klacht ingediend bij de AP, maar lijkt me voor DHL toch ook handiger dat samen op te lossen ipv. gedwongen door tussenkomst van een toezichthouder? Vooral omdat DHL zelf ook met de termijn komt dus kenbaar maakt dat ze zich daar wel bewust van zijn. Het dan vervolgens negeren is op z'n minst zwaar nalatig en op z'n ergst gewoon malafide.

DHL

Heeft op 23 mei 2024 om 08:59 geantwoord

Beste Rick Littel,

Hartelijk dank voor het melden van uw klacht.

Begrijpelijk dat dit een ontzettend vervelende situatie voor u is.

In uw klacht vind ik geen referentienummer terug waaruit ik u zou kunnen verder helpen. Voor vragen met betrekking tot AVG/GDPR wil ik u graag adviseren contact op te nemen met onze telefonische klantenservice via 088 34 54 399 (lokaal tarief). Mijn collega's van de telefonie pakken dit graag verder voor u op.

Indien u nog geen mail gestuurd heeft naar volgend e-mailadres [email protected], dan adviseer ik u ook naar dit e-mailadres een mail te sturen.

Mijn excuses voor het ongemak.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Senna
DHL eCommerce E-care

3 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat DHL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

kuret

Heeft op 27 mei 2024 om 11:56 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Vind het bizar slecht dat ik nu weer naar 2 andere addressen word verwezen, nadat ik al op meerdere punten deze melding heb gedaan en geen reactie heb gekregen.

Er is gewoon een 30-dagen termijn voor GDPR verzoeken en dit is gewoon een overtreding van die wetgeving. En dan is de reactie me VERDER van het kastje naar de muur te sturen?

Er loopt een melding bij de AP en ik kan me niet voorstellen dat deze manier van corresponderen de zaak in het voordeel van DHL bevorderd? Als ik online zoek heeft DHL al meerdere keren in de spotlight gestaan bij ACM/AP -achtige organisaties, dit is toch voor DHL en haar reputatie ook helemaal niet handig? Of is dit allemaal wel prima omdat ik als ontvanger toch geen keuze heb wie de pakketten bezorgd? Had ik als zakelijke klant wellicht allang geholpen geweest?

Het referentienummer is 97AH8N4MLZ, help me maar lekker hier. Ik heb hier al genoeg op genoeg manieren DHL proberen te benaderen.

Alle klachten die gemeld zijn door kuret