Klacht: Grensoverschrijdende praktijken rondom witgoedabonnement bij Coolblue

nrmhull op 22 maart 2024 over Coolblue in de categorie Internetshops - Elektronica

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Hierbij wil ik mijn ernstige bezorgdheid uiten over de recente gebeurtenissen met betrekking tot mijn abonnement en de koopoptie voor het witgoedproduct dat ik bij Coolblue heb afgenomen. Na zorgvuldige evaluatie van mijn abonnementsperiode en de overzicht betaalde facturen die ik heb ontvangen van Coolblue, wil ik het volgende probleem delen.

Gedurende mijn abonnementsperiode bij Coolblue voor mijn wasmachine, heb ik geen gebruik gemaakt van de extra diensten waarvoor ik betaald heb. Dit is een punt van zorg, aangezien ik heb geconstateerd dat ik in totaal een bedrag van €865,81 heb betaald over een periode van 3/4 jaar, terwijl het verkoopbedrag van de wasmachine slechts €499 bedraagt. Dit suggereert dat ik €366,81 extra heb betaald voor diensten waarvan ik geen gebruik heb gemaakt, wat onaanvaardbaar is.

Bovendien is mij tweemaal een foutief bedrag gecommuniceerd met betrekking tot de koopoptie, wat ikzelf heb moeten aankaarten, wat bijna tot aanzienlijke financiële kosten voor mij had geleid als ik de koopoptie had afgenomen. Ik praat over een koopoptiebedrag eerst genoemd van €304, daarna €180, en vervolgens €130. Ik ga hier niet mee akkoord, aangezien ik al €366,81 extra aan abonnementskosten heb betaald.

Het is mijn intentie om diverse platformen en middelen te gebruiken als mijn bezorgdheid niet op een bevredigende manier wordt aangepakt. De koopoptie, met inbegrip van de levensduur van het apparaat, lijkt naar mijn mening niets meer dan een misleidende praktijk om het abonnement te rechtvaardigen. Het lijkt ook niets meer dan een middel om mensen met een lager inkomen, die de koopoptie niet kunnen betalen, te binden aan het abonnement tot de zogenoemde levensduur van het apparaat is verlopen.

Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van Coolblue zijn mij drie opties voorgelegd: of ik blijf mijn abonnement betalen voor nog eens 15 maanden (dus €300), tot de koopoptie niet langer van toepassing is, of ik betaal de koopoptie, of zij halen mijn wasmachine op, waarbij zij deze nadien vernietigen of recyclen. Het kan toch niet gekker dan dit? Ter verduidelijking, ik heb al €366,81 extra betaald!

Het feit dat de medewerkers hun terechte zorgen uiten, maar verder niets voor mij kunnen betekenen, zegt iets over wat Coolblue in deze zogenoemde abonnement constructie verkeerd doet.

Gewenste Oplossing:

Ik hoop op een snelle en constructieve afhandeling van deze onredelijke en grensoverschrijdende kwestie, zodat verdere escalatie kan worden voorkomen. Laat het duidelijk zijn dat ik af wil van het abonnement en de wasmachine wil behouden. Wat mij betreft mag Coolblue het laatste koopoptiebedrag, wat zij mij proberen aan te smeren, aftrekken van de €366,81 die ik extra heb betaald aan abonnementskosten.

Bericht van Robin van Klacht.nl

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Coolblue over deze klacht.

Bericht van Coolblue

8 maanden geleden - Beste, Dit is natuurlijk niet verlopen hoe we het beiden willen. We zoeken het graag nog een beetje verder voor je uit. Wil je je ordernummer samen met deze review mailen naar [email protected]? Met vriendelijke groet, Coolblue

Reactie van de melder van de klacht nrmhull

8 maanden geleden - Goedenavond, Ik weet niet zeker of jullie afdeling mij verder kan helpen. Ik heb al zo'n 20 e-mails met jullie - coolblue - uitgewisseld. Op dit moment ben ik al in overleg met iemand van het Juridisch Loket. Ik zal jullie bij deze een laatste keer e-mailen. Het is namelijk erg vermoeiend. Het knaagt echt aan me dat ik niet verder kom met jullie. Met vriendelijke groet

Alle klachten die gemeld zijn door nrmhull