Klacht: Onterecht jaargeld afgeschreven en onterecht doorlopen van abonnement

deKok555 op 15 juni 2015 over Basic Fit in de categorie Sportclub/-school

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

In oktober 2015 zou mijn sportschoolabonnement aflopen. Mij was het jaar ervoor verteld dat ik voor één jaar een abonnement zou afsluiten en dat dat daarna af zou lopen.
Wat schetste mijn verbazing? Het abonnementsgeld voor opnieuw een heel jaar was afgeschreven! Dat was een fout aan de zijde van Basic Fit. Stilzwijgende verlenging van een abonnement mag niet zomaar.

Ik liet die afschrijving ongedaan maken, omdat ik immers maar voor één jaar daar zou sporten en dat jaar was al voorbij. Ik dacht dat het toen wel goed zat.
Maar blijkbaar was mijn abonnement tóch stilzwijgend verlengd en hebben ze mij zonder mijn medeweten op maandelingse betalingen gezet. Toen kreeg ik brieven van incassobureaus dat ik voor nog een paar maanden moest betalen. Zeer onprettig, Ik heb het maar gedaan, maar ik was het niet eens met de manier waarop ik ben behandeld en dat ik geld heb moeten betalen voor niets!

Gewenste Oplossing:

Ik wil het geld terug dat ik teveel heb betaald. €50,58

Bericht van Robin van Klacht.nl

9 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Basic Fit over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

9 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Basic Fit in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

9 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Basic Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Basic Fit

Heeft op 15 juni 2015 om 12:25 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Natasja,

Jij had een lidmaatschap bij Basic-Fit met een minimale looptijd van 1 jaar. Indien jij deze niet opgezegd, loopt deze gewoon door. Wel kan je het dan maandelijks opzeggen.
Jouw lidmaatschap is niet veranderd in een maandelijkse incasso, aangezien het jaarbedrag er wel in 1x af werd geschreven. Vervolgens heb jij een opzegging ingediend op 13-11-2014 en werd deze per 13-12-2014 beëindigd. Dit met inachtneming van het opzegtermijn van 30 dagen. Voor de periode oktober tot 13-12-2014 diende jij dan ook het bedrag van €50.58 te voldoen.
Aangezien jij hiervoor tot 1-10-2014 hebt betaald, diende je nog voor de maanden oktober, november en gedeeltelijk december te betalen. Jij geeft aan brieven te hebben gehad van het incassobureau, dit kan ik helaas niet herleiden uit jouw lidmaatschap. Tevens was deze ook niet noodzakelijk.
Indien er nog onduidelijkheden zijn verwijs ik je ook door naar onze algemene voorwaarden http://www.basic-fit.nl/algemene-voorwaarden.

Met vriendelijke groet,
Nathalie van Basic-Fit

Bericht van Robin van Klacht.nl

9 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Basic Fit beoordeeld.

deKok555

Heeft op 17 juni 2015 om 12:45 geantwoord

Eigenlijk is er geen oplossing gekomen, want ik heb mijn geld niet teruggekregen.

Dat ik mijn geld terug liet storten na de stilzwijgende verlenging, zag ik als opzegging van het abonnement. Had misschien wat duidelijker gemogen van mijn kant, maar het was toch een duidelijk teken dat ik (voorlopig) geen gebruik meer wenste te maken van de sportschool. Vooral ook omdat ik bij het sluiten van het jaarcontract heb aangegeven dat ik maar één jaar wou sporten.

Ik ben u ter wille en ik ben bereid het te accepteren dat ik voor één maand na het aflopen van het jaar dat ik bij u heb gesport, betaal. Dat vind ik redelijk. Want ik heb blijkbaar niet duidelijk genoeg opgezegd. Het resterende bedrag zou ik graag terug willen ontvangen.

Hieronder nog enkele juridische overwegingen:

Volgens art 5 sub f van de algemene voorwaarden van basic-fit mag er in één keer een jaarbedrag worden afgeschreven van de klant, maar wettelijk gezien mag dat volgens mij niet. Want ik ben een consument. En de wet is belangrijker dan eenzijdig opgestelde algemene voorwaarden. Het zou daarom kunnen dat art 5 sub f vernietigbaar is.

Tekst van het Juridisch Loket: "Na de eerste contractperiode (bijvoorbeeld een jaarabonnement bij de sportschool) is stilzwijgende verlenging van abonnementen voor bepaalde tijd niet meer toegestaan. Na de verlenging van het abonnement kunt u na een opzegtermijn van één maand opzeggen. U zit dus bijvoorbeeld niet meer automatisch 'vast' aan het tweede jaarabonnement bij de sportschool bij stilzwijgende verlenging."

Eén en ander op grond van de Wet van Dam (2011), art 6:236 en art 6:237 BW jo art 6:233 sub a BW.

Het zou dus fijn zijn als u alsnog een deel (buiten de maand die ik bereid ben om te betalen, dat vind ik redelijk) mijn geld terug zou storten, als teken van goede wil van uw kant. Als teken van klantvriendelijkheid. Ik heb het altijd fijn geworden om bij u te sporten en ik overweeg zelfs om wederom lid te worden in het najaar. Als er geen teken van goede wil van uw kant komt, gaan ik en mijn vrienden, ook zij die op dit moment lid zijn, misschien helaas wel een andere sportschool zoeken. Dat willen we natuurlijk ook liever niet, want we zijn altijd tevreden geweest over Basic-Fit.

Alle klachten die gemeld zijn door