Klacht: “Fraude” en boete, terwijl ik een premiumpas heb?

op 08 april 2019 over Basic Fit in de categorie Sportclub/-school

Ik heb een premiumpas waarmee mijn vriend en ik (we wonen samen, dus ook huisgenoten) samen gebruik van maken om te sporten bij Basic Fit. Met de premiumpas kun je met 2 personen sporten door de ander aan te melden. Hiervoor zou je een zogenoemde QR code ontvangen waarmee je binnenkomt. Ik heb meermaals deze pas aangevraagd, maar nooit een QR code ontvangen. In de mail die ik ontvang staat de volgende de tekst:

“VRIENDENPAS
Hi , leuk dat je komt sporten! Hierbij de vriendenpas waarmee je eenmalig toegang hebt tot een Basic-Fit club. Laat deze mail aan een medewerker zien zodat hijzij de toegangspoort naar een fitter leven voor jou kan openen!!”

De eerste keer dat we gingen sporten liet ik de tekst zien aan het personeel waardoor we samen door het poortje mochten gaan om te sporten (lees: samen door 1 poortje!) Hierdoor waren wij in de veronderstelling dat dit ook mocht, wanneer er geen personeel was om de vriendenpas-mail aan te laten zien.

De volgende keer dat we gingen sporten was er geen personeel aanwezig, dus besloten wij samen door het poortje te gaan om alsnog te sporten, want ik rijd niet voor niets 30 minuten naar een Basic Fit locatie met het recht om via onze pas waar we voor 2 personen betalen, mee te gaan sporten.

Vandaag krijg ik een mail over dat ik fraude zou hebben gepleegd met daarbij een boete van €8,99. Samen met een foto van hoe mijn vriend en ik samen door de poort gaan. Heh? Hoe bedoel je fraude? En boete? Ik betaal netjes voor een premiumpas, dus heb alle recht om met zn tweeën te sporten. Dat er geen medewerker aanwezig is, betekent toch niet dat ik geen gebruik kan maken van mijn pas? Net zoals het NIET versturen van een QR code, maar de bovenstaande tekst, waar ik blijkbaar niks aan heb als er geen personeel aanwezig is?

Mijn vriend heeft telefonisch contact gehad met een (sorry not sorry) onbeleefde medewerker die hem het gevoel gaf niet eens te luisteren naar zijn verhaal, met als enige oplossing: gewoon betalen die €8,99. Dit vind ik alles behalve klantvriendelijk. Wij zijn er niet van gediend om een bericht te ontvangen waarin staat dat we fraude plegen en een boete moeten betalen terwijl we, naar onze mening, niets strafbaars doen.

Een e-mail met daarin een uitleg hoe het wél moet als er geen personeel aanwezig is, was een stuk netter geweest, want de medewerker die ons deze mail met boete verstuurd kan ook vast wel zien wat voor e-mails wij verder ontvangen (vriendenpas zonder QR code) én dat we een premiumpas hebben, dus gewoon recht om met z’n tweeën te sporten.

Wanneer wij geen boete hoeven te betalen, aangezien we niks strafbaars doen.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Basic Fit over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Basic Fit in behandeling genomen

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Basic Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Basic Fit

Heeft op 10 april 2019 om 11:18 geantwoord

Beste Ikra,

Wat vervelend dat het niet goed is gegaan met de verstrekking van de QR-code.
Met goedkeuring van het personeel mag je inderdaad in een dergelijke situatie met z’n tweeën naar binnen. Wanneer er geen personeel in de buurt is, is het mogelijk om via de intercom te spreken met een medewerker welke toestemming kan geven voor de toegang.
Gezien de omstandigheden zal ik deze openstaande boete kwijtschelden.
Uiteraard hoop ik dat in het vervolg de QR code goed aankomt om zo herhaling te voorkomen.

Joy van Basic-Fit

Alle klachten die gemeld zijn door Ikra Kilic