Klacht: Contract zonder overleg verlengd

op 02 augustus 2020 over Basic Fit in de categorie Sportclub/-school

Ik had een contract bij Basic Fit afgesloten op 17 augustus 2019, dat in ging op 26 oktober 2019. Dit contract spande over 52 weken en zou dus op 24 oktober 2020 ten einde horen te komen, wat ook was bevestigd door basic fit.
Ik ben op het moment niet meer tevreden met de services die Basic Fit verleend en dus wilde ik mijn lidmaatschap opzeggen. Maar toen ik mijn lidmaatschap ging opzeggen, zag ik opeens dat mijn contract, achter mijn rug om, is verlengd tot 26 november 2020. Basic Fit heeft mij hier nooit van op de hoogte gesteld. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de corona-maatregelen, maar hier is nooit een woord over gezegd door Basic Fit naar mij toe.
Nu wil ik mijn lidmaatschap opzeggen, wat zou betekenen dat ik nog voor 2 periodes moet betalen (september oktober), maar nu dus blijkbaar ook voor november.

Als mijn contract, dat dus nu naar mijn mening onrechtvaardig loopt tot 26 november, loopt tot 24 oktober.

4 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar Basic Fit over deze klacht.

2 dagen geleden - Deze klacht is zojuist door Basic Fit in behandeling genomen

2 dagen geleden - We hebben bericht ontvangen dat Basic Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Basic Fit

Heeft op 04 augustus 2020 om 09:17 geantwoord

Beste Stijn,

Wat vervelend om te vernemen dat er onduidelijkheid is ontstaan over jouw contract!

Jouw lidmaatschap is inderdaad met 2 maanden opgeschoven. Bij inschrijving ben je akkoord gegaan met een lidmaatschap op basis van 52 betalende weken. Gezien wij per 1 mei zijn gestopt met incasseren is het lidmaatschap vanaf dan tot 1 juli bevroren geweest. De periode dat je lidmaatschap is bevroren, vanaf sluiting club tot we weer open zijn, wordt aan het einde van je lidmaatschap toegevoegd.

Onze excuses voor de onduidelijkheid.

Het Social Team van Basic-Fit

Heeft op 04 augustus 2020 om 12:52 geantwoord

Beste meneer/mevrouw,

waar kan ik mijn contract vinden? Want u zegt nu wel dat ik bij inschrijving voor 52 'betalende' weken akkoord ben gegaan, maar dat wordt nergens duidelijk gemaakt bij de inschrijving, die ik zojuist heb doorlopen om dit te controleren. Daarnaast staat hier ook niks over in de algemene voorwaarden op uw website. Er staat in Artikel 6E van uw algemene voorwaarden dat \"Indien je kiest voor betaling per 4 weken bij een overeenkomst voor een jaar (of voor een overeenkomst die flexibel opzegbaar is, dan vindt de eerste betaling bij inschrijving plaats door een online betaling of kaartbetaling aan de kiosk en de volgende betalingen vooruit per 4 weken via SEPA automatische incasso en tegen de daarvoor vastgestelde tarieven per 4 weken.)\"
Deze eerste zin was het enige wat ik kon vinden over deze specifieke situatie, maar ik zie nergens in de algemene voorwaarden iets over een 'betalend' jaar. Daarom zou ik graag mijn contract in willen zien.
Daarnaast vind ik het enigszins onacceptabel dat mijn contract is verlengd, zonder mij hierover in te lichten. Een contract is een overeenkomst tussen 2 partijen, dan kan niet 1 partij (Basic Fit) dit contract aanpassen zonder dit te melden aan de andere partij (Ik).

Stijn Helmer

Alle klachten die gemeld zijn door Stijn Helmer