Klacht: Contract verlengd i.v.m. Corona

ANG ANG op 06 januari 2021 over Basic Fit in de categorie Sportclub/-school

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Basic Fit has resolved this complaint
Klacht opgelost op 7 januari 2021
Reactie van het bedrijf:

Hi Angela, Bedankt voor het kenbaar maken van jouw klacht. Dit waarderen wij enorm! Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan, omtrent de einddatum van jouw overeenkomst. Ik heb direct het één en ander voor je nagekeken. Bij de inschrijving heb...

Bedrijf Basic Fit
Categorie Sportclub/-school
Status Opgelost
Datum 6 januari 2021

Een klant van Basic Fit heeft een contract van 52 weken afgesloten en probeerde dit meer dan een maand voor de einddatum op te zeggen. Ondanks de opzegging ontving de klant een bericht dat het contract was verlengd tot 15 juni 2021, wat leidde tot onduidelijkheid over de betalingsverplichtingen tijdens de coronaperiode. De klant vroeg om verduidelijking, maar ontving een summiere reactie van het bedrijf.

Mijn Klacht:

Vorige jaar (20-02-2020) heb ik een contract van 52 weken afgesloten bij Basic Fit, met de informatie dat je een maand voor het eind van de 52 weken kon afzeggen. Ik heb op 04-01-2021, (ruim een maand van tevoren) een mail gestuurd om af te zeggen. Gedurende de corona tijd, moest ik elke maand betalen.

Nu dat ik me heb afgezegd, krijg ik een mail dat de einddatum van mijn contract (op grond van mijn lidmaatschapsovereenkomst en de algemene voorwaarden) tot 15-06-2021 is verlengd.

Op hun mail heb ik gereageerd dat ik niet begrijp waarom mijn contract is verlengd, en gevraagd of mij duidelijk te maken of ik voor deze extra maanden moet betalen, want financieel is dit op dit moment moeilijk voor mij.

Hun droge reactie was:
Bij het afsluiten van het lidmaatschap ben je er bewust van geweest dat je een jaarcontract bent aangegaan. Ik snap dat dit een vervelende situatie is, maar het is voor ons helaas niet mogelijk om het contract eerder stop te zetten. Het lidmaatschap zal eindigen op 15-6-2021 en er zullen daarom tot die tijd nog incasso’s plaatsvinden.

Dit kan toch niet.. ik betaal de maanden die ze dicht zijn, en kan niet gaan fitnessen. zij verlengen stilzwijgend onder de mom van corona.. en dan moet ik nog bij betalen…

Gewenste Oplossing:

Dat ik de extra maanden die ze mijn contract hebben verlengd niet hoeft te betalen.. nu dwingen ze mensen om weer te betalen terwijl je weer geen gebruik kan maken van de faciliteiten.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Basic Fit over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Basic Fit in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Basic Fit een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Basic Fit

Heeft op 07 januari 2021 om 13:56 geantwoord

Geboden Oplossing:

Hi Angela,

Bedankt voor het kenbaar maken van jouw klacht. Dit waarderen wij enorm!

Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan, omtrent de einddatum van jouw overeenkomst. Ik heb direct het één en ander voor je nagekeken.

Bij de inschrijving heb je gekozen voor een jaarovereenkomst. Een jaarovereenkomst bestaat uit minimaal 52 betalende weken.

Bij de inschrijving heb je gebruik gemaakt van de actie “8 weken gratis sporten. De gratis periode die vooraf gaat aan de jaarovereenkomst wordt hier niet van afgetrokken. Jouw jaarlidmaatschap is per 16-04-2020 van start gegaan. De gratis periode is een cadeautje van ons en dus geen korting op de duur van het lidmaatschap.

Vanwege de situatie omtrent Corona, hebben wij verschillende compensatie opties geboden. Aangezien jij hier zelf geen keuze in had gemaakt is er automatisch gekozen voor de optie gespreide compensatie. Dit houdt in dat het bedrag dat betaald is gedurende de periode dat de clubs gesloten waren van 16 maart tot 1 mei, gespreid over 6 betaalperiodes wordt terugbetaald door middel van een korting op het lidmaatschapsgeld. Over de periode van 1 mei tot 1 juli dat wij gesloten waren zijn alle lidmaatschapskosten bevroren geweest voor alle leden van Basic Fit.

De periode waarin de clubs waren gesloten waren en jij geen lidmaatschapsgeld hebt betaald, is daarom toegevoegd aan de overeenkomst. Hierdoor wordt de einddatum conform jouw overeenkomst opgeschoven, zodat de overeenkomst alsnog uit minimaal 52 betalende weken bestaat.

De eerst mogelijke einddatum komt hiermee uit op: 15-06-2021. Het is niet mogelijk om het lidmaatschap voortijdig te beëindigen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog andere vragen hebben, dan hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groet,

Team Social Basic-Fit

ANG ANG

Heeft op 07 januari 2021 om 22:53 geantwoord

Beste,

Ik ben niet eens met de \"oplossing\" die wordt aangeboden.
Want wat er wordt aangegeven door Basic Fit klopt niet.

Volgens hun reactie, heb ik 8 weken gratis gekregen. echter op 20-02-2020 (inschrijfdatum) moest ik al € 19.99 betalen..
Als ik 8 weken gratis zou hebben gekregen zou ik pas eind April moeten betalen..

Na die eerste betaling, is er daarna 16-04-2020 geld afgeschreven, dus ik heb naar mijn rekening ca. 5 weken gratis gekregen.
14-05-2020 is er € 12.85 geint, om diezelfde datum weer € 7.14 van de rekening af te schrijven,
11-06-2020 is er € 14.28 afgeschreven;
01-07-2020 is er € 22.13 afgeschreven;
13-07-2020 is er weer € 14.63 afgeschreven;
02-09-2020 is er € 14.27 afgeschreven, om 08-09-2020 weer te storten op mijn rekening.
om die 11-09-2020 weer af te schrijven.
30-09-2020 is er €18.20 afgeschreven;
28-10-2020 is er €18.20 afgeschreven;
25-11-2020 is er weer €18.20 afgeschreven;
daarna is er op 01-01-2020 € 19.99 overgemaakt voor de kosten van December.

Hoe kunnen ze dan in hun \"oplossing\" zeggen dat:
\"Over de periode van 1 mei tot 1 juli dat wij gesloten waren zijn alle lidmaatschapskosten bevroren geweest voor alle leden van Basic Fit\" ?

Ik heb bewijs (bankafschriften) waar ik kan aantonen dat ik wel degelijk heb betaald voor die maanden die ze zogenaamd \"alle lidmaatschapskosten bevroren\" waren.

Doordat ik wel degelijk lidmaatschapskosten heb betaalt voor de maanden die Basic Fit dicht was, denk ik niet dat het gedeelte hieronder die ze in hun \"oplossing\" hebben geschreven geldig is.

\"De periode waarin de clubs waren gesloten waren en jij geen lidmaatschapsgeld hebt betaald, is daarom toegevoegd aan de overeenkomst. Hierdoor wordt de einddatum conform jouw overeenkomst opgeschoven, zodat de overeenkomst alsnog uit minimaal 52 betalende weken bestaat.\"

Ik ga niet akkoord met hun reactie.

Reactie van de melder van de klacht ANG ANG

5 jaren geleden - Beste, Ik ben niet eens met de oplossing die wordt aangeboden. Want wat er wordt aangegeven door Basic Fit klopt niet. Volgens hun reactie, heb ik 8 weken gratis gekregen. echter op 20-02-2020 (inschrijfdatum) moest ik al € 19.99 betalen.. Als ik 8 weken gratis zou hebben gekregen zou ik pas eind April moeten betalen.. Na die eerste betaling, is er daarna 16-04-2020 geld afgeschreven, dus ik heb naar mijn rekening ca. 5 weken gratis gekregen. 14-05-2020 is er € 12.85 geint, om diezelfde datum weer € 7.14 van de rekening af te schrijven, 11-06-2020 is er € 14.28 afgeschreven; 01-07-2020 is er € 22.13 afgeschreven; 13-07-2020 is er weer € 14.63 afgeschreven; 02-09-2020 is er € 14.27 afgeschreven, om 08-09-2020 weer te storten op mijn rekening. om die 11-09-2020 weer af te schrijven. 30-09-2020 is er €18.20 afgeschreven; 28-10-2020 is er €18.20 afgeschreven; 25-11-2020 is er weer €18.20 afgeschreven; daarna is er op 01-01-2020 € 19.99 overgemaakt voor de kosten van December. Hoe kunnen ze dan in hun oplossing zeggen dat: Over de periode van 1 mei tot 1 juli dat wij gesloten waren zijn alle lidmaatschapskosten bevroren geweest voor alle leden van Basic Fit ? Ik heb bewijs (bankafschriften) waar ik kan aantonen dat ik wel degelijk heb betaald voor die maanden die ze zogenaamd alle lidmaatschapskosten bevroren waren. Doordat ik wel degelijk lidmaatschapskosten heb betaalt voor de maanden die Basic Fit dicht was, denk ik niet dat het gedeelte hieronder die ze in hun oplossing hebben geschreven geldig is. De periode waarin de clubs waren gesloten waren en jij geen lidmaatschapsgeld hebt betaald, is daarom toegevoegd aan de overeenkomst. Hierdoor wordt de einddatum conform jouw overeenkomst opgeschoven, zodat de overeenkomst alsnog uit minimaal 52 betalende weken bestaat. Ik ga niet akkoord met hun reactie.

Alle klachten die gemeld zijn door ANG ANG
💡

Tip van onze consumentenexpert

Als consument in Nederland heeft u sterke rechten. Bij klachten kunt u de interne klachtenprocedure doorlopen, naar de Geschillencommissie of het Kifid stappen, of advies vragen bij ConsuWijzer.

Bron: ConsuWijzer / ACM