Klacht: Anwb fiets service heeft grote moeite met band plakken

op 28 juli 2016 over ANWB in de categorie Pechhulpdiensten

Vandaag helaas een lekke voorband opgelopen. Ik kon direct zien wat de oorzaak was: een klein nietje. Omdat ik de fiets pechhulp van de ANWB heb, heb ik gebeld. Ik werd direct vriendelijk te woord gestaan. Ze zouden er naar streven om er binnen 60 minuten te zijn. Jammer dat er geen nauwkeuriger indicatie kan worden gegeven. Maar al na ruim een half uur kwam de ANWB. Op zich een vriendelijke monteur. En een lekke band, waarbij de oorzaak van het lek direct al zichtbaar was, is toch niet zo moeilijk. Maar helaas. De monteur legde mij 3 opties voor: 1. Hij zou de band plakken maar meestal mislukte dat (!), 2. Hij zou de band vullen met een spuitbusje. Een noodoplossing waarbij ik zelf later naar de fietsenmaker moet gaan. Of 3. Een nood binnenband plaatsen. Die mag je niet houden, maar moet je bij de fietsenmaker laten vervangen en dan moet je de nood binnenband terug sturen. En dat terwijl een binnenband maar een paar euro kost, dus optie 3 begrijp ik niet. Ik zou er graag ter plekke een paar euro voor over hebben want de fietsenmaker is ook niet gratis (het lidmaatschap vd ANWB natuurlijk ook niet).

Omdat het gaatje zo klein was, wilde ik optie 1. Ik heb weleens grotere lekken gehad die ook makkelijk te repareren waren. De monteur deed er wat lijm op, maar dit was volgens hem te snel droog, waarna hij het eraf haalde en er een nieuwe, veel dikkere laag op deed. Vervolgens pakte hij een grote plakker. Na circa 10 minuten droogtijd ging hij testen of het lek gedicht was. Maar helaas sloot de plakker niet goed af. Hij haalde de plakker eraf, en deed alles weer overnieuw met een kleinere plakker. Helaas wilde toen de lijm niet echt plakken. De plakker schoof er zo weer af. Dus nog maar een nieuwe poging. Lijmresten eraf halen, nu een dunnere laag, een kleine plakker en dik 10 minuten drogen. Toen met een aansteker (?) er langs zodat de lijm nog beter/sneller zou drogen. Inmiddels zijn we ruim een half uur verder. Volgens de monteur zou het ook aan de lijm kunnen liggen, de ANWB had nu andere lijm. Maar de band lijkt nu goed geplakt, ik ben er mee thuis gekomen (10 km), en ben benieuwd of hij de komende dagen alsnog hard blijft. Verbazingwekkend dat de ANWB, ooit als Fietsersbond begonnen, zoveel moeite heeft met het plakken van een klein lek in de voorband.

Ik hoef geen oplossing meer. De band is uiteindelijk gerepareerd. Het zou goed zijn als de Anwb hun monteurs een cursus fietsbanden plakken aanbiedt en zorgt dat er goed plakmateriaal is.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over ANWB

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over ANWB nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door De Wit 1979