Klacht: tassencontrole op basis van uiterlijk

op 06 juni 2018 over Albert Heijn in de categorie Supermarkten

Mijn man en ik waren vanmiddag bij de Albert Heijn XL in Ede, toen hem ineens gevraagd werd zijn tas open te doen voor een controle. Mijn man vroeg waarom juist hij hiervoor werd uitgekozen, en het antwoord was dat dit te maken had met zijn basketbalpet en wijde voetbalbroek (het ging om een spijkerbroek met een basketballogo erop, maar de medewerker noemde het zo). Mijn man vond dit uiteraard niet reden genoeg om zijn tas open te doen, maar de medewerker van Albert Heijn benadrukte dat ze iedereen controleren die er met zo’n pet en voetbalbroek bijloopt. Blijkbaar wordt je bij de Albert Heijn midden in de winkel gewoon op basis van je uiterlijk gecontroleerd (dit gebeurde in een gangpad, niet bij de kassa en we waren niet aan het zelfscannen). Toen wij nog eens aangaven het er niet mee eens te zijn, liet de medewerker ons niet met rust. Deze bleef aandringen om in de tas te mogen kijken waar wij expliciet geen toestemming hadden gegeven, totdat hij een betere reden zou vinden om ons te controleren. Als hij bijvoorbeeld had aangegeven dat hij het verdacht vond dat we een lege rugzak bij ons hadden, of als hij had gezegd dat hij een steekproef deed, dan waren we uiteraard wel akkoord gegaan; het was niet zo dat we niet wilden dat hij in onze tas keek, we wilden dit alleen niet zonder reden, en al helemaal niet zo’n nietszeggende reden als de kledingstijl (of het basketbalteam wat hij aanmoedigt) van mijn man.

Medewerkers van Albert Heijn zouden nooit iemand op uiterlijk mogen veroordelen. Ook mensen in pak kunnen wel eens stelen, en niet iedereen die kleding van sportmerken draagt, is een winkeldief. Ik zou graag transparantie zien over waar en wanneer de medewerkers wél controles mogen uitvoeren. Nu is dat natuurlijk lastig meetbaar te maken, en ik begrijp dat het waarschijnlijk niet realistisch is om in elk filiaal borden op te hangen met de regels met betrekking tot tassencontroles. Daarom ben ik al tevreden als dit in elk geval nooit meer gebeurt. Niet alleen bij mij, maar ook niet bij anderen. Als zij ons vragen om onze tas te bekijken, moet daar op het minst een goede reden voor zijn.

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Albert Heijn

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Albert Heijn nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door SaarRoos