Klacht: Afwijkend bedrag afkopen restwaarde ketel

op 09 mei 2016 over Eneco in de categorie Energieleveranciers

Toen ik in de zomer van 2014 naar mijn huidige woning verhuisde en ik onderhoud nodig had op mijn ketel, bleek dat er een huurcontract op mijn CV-ketel liep.

Aangezien ik toen net woonachtig was in de woning, wilde ik de eerst komende tijd aanzien hoe het met de ketel gesteld was en om die reden liet ik het huurcontract doorlopen.

Aantal maanden terug wilde ik het huurcontract daadwerkelijk beëindigen (en omzetten in een onderhoudscontract bij Eneco..)

Twee maanden terug kreeg ik het voorstel om de ketel af te kopen. Hierbij bedroeg het bedrag €100,-. Dit verbaasde mij omdat ik in 2014 reeds ook de vraag gesteld had en toen bedroeg de afkoopsom €50,-.

Reeds telefonisch contact gehad hierover met een medewerker en die verzocht mij om het bewijs van de eerdere afkoopsom á €50,- toe te sturen. Dit bewijs gestuurd en ruim een maand later nog niks vernomen op die mail.

Om die reden twee weken terug wederom gebeld en mij werd verzocht om een mail naar installatiebedrijven@eneco.com te sturen. Toen werd aangegeven dat het 4-6 weken kon duren… Ook hierop geen reactie.

Vandaag wederom gebeld en er werd weer verwezen naar de reactietermijn van 4-6 weken. In de tussentijd blijft het huurcontract lopen en blijf ik doodleuk €40,10 per maand betalen (zie ook het kleine verschil tussen afkopen á €50 en het lopende maandbedrag…)

De prijs van een onderhoudsabonnement is ca. 11 euro. Op jaarbasis scheelt dit ruim €350,- Om die reden wilde ik switchen met in het achterhoofd de afkoopsom á €50,-.

Ik vind het niet zo netjes dat door:
a) verkeerd bedrag in voorstel d.d. maart 2016;
b) uitblijven van een reactie van uw kant (op eerdere mail),
ik een bedrag per maand zal moeten blijven betalen, terwijl ik al duidelijk heb aangegeven deze te willen afkopen (en omzetten naar onderhoudsabonnement van de diensten van hetzelfde bedrijf). Ook het feit dat mij verteld werd dat een reactie ca. 4-6 weken zou kunnen duren, doet mij vermoeden dat ik alsnog een maand huur zal moeten betalen.

Daarnaast speelt er ook nog dat de bevestiging van de aanvraag van het afkopen van de ketel (d.d. maart 2016 met som á €100,-) niet naar mij gericht was, maar naar de vorige bewoner. In het telefoongesprek van vandaag en aantal weken terug werd al gevraagd of ik destijds geen overnameformulier gehad heb. Daar is in het verleden nog nooit over gesproken. Nu zie ik de bui al hangen dat ik dat formulier alsnog zal moeten invullen en dat daar ook weer de nodige administratie-tijd mee gemoeid zal zijn, totdat het contract daadwerkelijk afgekocht kan worden.

Al met al ben ik het vertrouwen zo goed als kwijt in het bedrijf.

Zo snel mogelijk een bevestiging dat ik de ketel voor €50 af kan kopen. Elke dag die verstrijkt blijft mij geld kosten. Het zou Eneco helemaal prijzen als er iets gedaan zal worden de betaalde maandtarieven nadat ik aangegeven heb dat ik het contract af wilde kopen en over wilde stappen naar een onderhoudsabonnement van Eneco.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Eneco over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Eneco in behandeling genomen

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Eneco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Eneco

Heeft op 13 juni 2016 om 10:19 geantwoord

Beste heer Pegtel,

Ik heb inmiddels vernomen van mijn collega, die heeft inderdaad eerst een poging gedaan om telefonisch contact te zoeken.
Dat is helaas niet gelukt en hierna is een bericht per e-mail verstuurd.

U kunt reageren op dit bericht en dan neemt mij collega het verder op.

Ik hoop dat dit verder naar wens verloopt.

Vincent
Eneco Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Rotha