Klacht: afschaffing rente-vergoeding

op 26 juli 2017 over ABN Amro in de categorie Banken

Opnieuw worden wij geconfronteerd met het wanbeleid van de ABN om
de rente op tegoeden te verlagen tot bijna het nulpunt. Hierbij loopt onze
bank opnieuw voorop om de klanten extra te benadelen. De belangen van de klanten spelen bij de ABN geen enkele rol. Het eigen belang staat
primair voorop. Argumenten dat dit een algemene ontwikkeling hoeven niet
uit de kast te worden gehaald. Opnieuw loopt de ABN voorop om hun klanten elke vorm van rente-inkomsten te ontnemen. Het wanbeleid van de ABN staat vandaag bij alle fin. rubrieken op de voorpagina. Waarom zijn de andere banken wel bereid om een dubbele rente te verstrekken ?

Ik ben op geen enkele wijze tevreden met de rente-politiek van de ABN

3 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN Amro over deze klacht.

3 weken geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van ABN Amro

3 weken geleden - Beste heer IJsebrands, Hartelijk dank voor uw bericht. Wat betreft de lage rente op spaarrekeningen deel ik mijn persoonlijke mening. Ik heb ook liever wat meer rente op mijn spaargeld. Helaas kan ik dit niet veranderen. Graag geef ik u wel meer uitleg over het spaarrentebeleid van ABN AMRO. Ook al geeft u aan niet open te staan voor argumenten m.b.t. tot de algemene ontwikkeling, kan dit u wellicht meer helderheid geven. De spaarrente komt tot stand door meerdere factoren. De voornaamste zijn; de rentestand op de geld- en kapitaalmarkt, de vraag naar hypotheken/kredieten waarvoor (spaar)geld nodig is om deze te verstrekken en de concurrentiepositie van banken onderling. De rente op de geld- en kapitaalmarkt is nog steeds erg laag, waardoor banken in het relatief goedkoop geld kunnen lenen. De rente op deze professionele markt wordt beïnvloed door het beleid van de ECB. De ECB probeert met de lage rentestanden het voor kredietverstrekkers makkelijker te maken geld te lenen om vervolgens te gebruiken voor het verstrekken van leningen aan consumenten. De ECB hoopt vervolgens dat consumenten inderdaad meer uit gaan geven en minder te sparen ten behoeve van de economie. De vraag naar hypotheken of andere kredieten is op het moment nog dusdanig dat er weinig behoefte is aan geld van spaarders. Immers, aan de vraag kan voor het grootste deel worden voldaan met geld uit de markt. Stijgt de vraag naar hypotheken en kredieten, zal de behoefte aan (spaar)geld ook toenemen wat tot een hogere spaarrente kan leiden. Het klopt inderdaad dat banken niet allemaal dezelfde rente hanteren. Gezonde concurrentie bepaalt voor een deel de hoogte van de rente. Banken hebben onderling te maken met andere kosten, bijvoorbeeld wanneer deze alleen online bereikbaar zijn en geen fysieke kantoren hebben. Of ze proberen klanten over te halen om daar te gaan sparen wanneer een bank meer geld nodig heeft. De wijze waarop de spaarrente tot stand komt is vrij complex, ik hoop dat ik het in grote lijnen toch uit heb kunnen leggen. Eventueel is meer info te vinden op: https://www.abnamro.com/nl/newsroom/nieuws/2014/verlaging-spaarrentes.html Ik ben me ervan bewust dat dit bericht uw klacht niet oplost, de rente kan ik namelijk niet verhogen. Mocht u het op prijs stellen, breng ik u wel graag in contact met een collega die wellicht naar andere (spaar)oplossingen kan kijken. Afhankelijk van uw doelen zijn wellicht alternatieven beschikbaar. Vriendelijke groet, E. van der Struijk ABN AMRO Webcare

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 08 augustus 2017 om 09:54 geantwoord

Vanuit ABN AMRO Webcare hebben we de klacht op 27 juli in behandeling genomen. In onze reactie op dit forum leggen we uit wat ons spaarrentebeleid is. We vertellen ook hoe de spaarrente tot stand komt en waardoor er verschillende spaarrentes zijn tussen de banken.

Omdat we geen reactie hebben gehad van de klant, gaan we er vanuit dat de klant duidelijkheid heeft gekregen. Maar als er toch vragen zijn, kan de klant altijd contact met ons opnemen via 0900-0024.

Alle klachten die gemeld zijn door Herman IJsebrands