Klacht: Verschrikkelijke service

op 08 september 2014 over Xando in de categorie Computerwinkels

Ik zal maar bij het begin beginnen.

Mijn harde schijf van mijn MacbookPro was defect dus had ik besloten deze te laten repareren bij Xando Enschede, omdat zij een premium Apple seller zijn en zij dus bekend zijn met Apple producten.

Op donderdag 28 augustus 2014 ging ik erheen met mijn MacBook om te kijken wat nou echt het probleem was. De medewerker vertelde mij dat het waarschijnlijk aan mijn harde schijf lag en dat de MacBook geformatteerd moest worden en de resterende bestanden op een externe harde schijf geplaatst moesten worden. Ik begreep dit en heb dezelfde dag mijn MacBook en een externe harde schijf ingeleverd bij hen. Thuis heb ik deze externe harde schijf leeggemaakt zodat er voldoende ruimte vrij was.

Er werd mij verteld dat het helaas niet dezelfde dag gedaan kon worden (de 28ste dus) maar misschien de dag erna klaar zou zijn. Ik zei dat dit geen probleem was. De volgende dag ben ik even langs gegaan om te kijken hoe het verliep en of zij mij een schatting konden geven wanneer het klaar zou zijn zodat ik hier rekening mee zou kunnen houden. Zij vertelde mij dat ze er nog niet aan toe waren gekomen, omdat er een medewerker ziek was en dat zij de dag erna (zaterdag 30 augustus) ook niet aan toe zouden komen, omdat het te druk zou zijn in de winkel en dus zouden ze er maandag 1 september aan toe komen en zij zouden mij telefonisch bereiken met de vraag welke bestanden precies overgezet moesten worden en wanneer het klaar was. Ik zei dat dat prima was.

Dinsdag 2 september belde ik ze met daarin de vraag wat de status was van mijn reparatie. Zij vertelde mij dat ze er nog niet toe waren gekomen, maar de medewerker verzekerde mij dat hij zijn collega zou bereiken en dat er druk op gezet zou worden.

Woensdagochtend 3 september werd ik gebeld door een medewerker met de vraag welke bestanden er gekopieerd moesten worden. Hij vertelde me daarna dat ik de MacBook later op de middag waarschijnlijk kon ophalen. Ik had college tot 18:00 en de winkel was tot 18:00 open dus ik haastte mijzelf zodat ik er nog oprijd kon zijn maar tevergeefs ze waren net dicht dus ik dacht ik bel ze nog met de vraag of ik de laptop nog kon ophalen, maar de medewerker vertelde mij dat hij nog niet klaar was. Dus ik was een beetje verontwaardigd en vertelde over het gesprek van dezelfde ochtend waarop de medewerker reageerde met ‘ja maar dat was alleen voor welke bestanden gekopieerd moesten worden’. Ik legde er mij hier bij neer.

U moet zich nu beseffen dat mijn geduld opraakte, omdat ik mijn laptop daadwerkelijk nodig had voor school.

De dag daarna donderdag 4 september heb ik ze niet gebeld, omdat ik ze even de tijd wilde geven en de winkels tot 21:00 open waren dacht ik dat ze er nu wel aan toe zouden komen, maar helaas niks van Xando Enschede vernomen.

Vrijdag 5 september belde ik ze weer met de vraag wat de status nou was van mijn reparatie. Zij vertelde mij het wat er aan de hand was en zeiden dat de reparatie 80 euro zou kosten i.p.v. de afgesproken 50 euro. Ik ging hiermee akkoord, omdat ik in zo’n ver stadium was dat ik gewoon mijn laptop terug wilde hebben. Hij vertelde mij dat het dat misschien dezelfde avond zou lukken en anders de dag erna (zaterdag 6 september). Zij zouden mij bellen als het klaar was. Ik heb tot 18:00 gewacht, maar geen enkel gehoor.

Zaterdag 6 september heb ik ook de hele dag gewacht, maar weer geen enkel gehoor.

Ik besefte zaterdagavond dat de volgende dag koopzondag was en ik was het helemaal zat met de valse beloftes van de Xando dus besloot ik om er de volgende dag zelf naar toe te gaan.

Zondag 8 september ging ik naar de Xando om te kijken of de laptop klaar was en ja hoor hij was klaar. Toen de medewerker terug kwam van het magazijn met mijn laptop vertelde hij mij wel even dat de externe harde schijf die ik had geleverd kapot was. Hij was niet meer beschikbaar voor Apple producten dus ik vroeg of hij het wel deed op Windows producten (omdat de externe harde schijf gebruikt werd door mijn ouders) hierop kon de medewerker geen uitspraak doen, waarop ik zei dat ik het thuis wel even zou bekijken. Ik wilde zo snel mogelijk uit de winkel vertrekken en dat deed ik. Uiteraard nadat ik 80 euro lichter was geworden.

Meteen gekeken of de laptop opstartte en deed, gelukkig startte hij op en was hij toegankelijk.

Alleen heeft de Xando al mij bestanden onderverdeeld in mappen en ze een standaard naam gegeven. Dit betekent dus dat al mijn documenten genummerd zijn met ‘D-00002’ ‘D-00003’ etc. Dus ik moet al deze documenten openen, kijken welke documenten het zijn en deze naam wijzigen. Uiteraard is dit geen enkel probleem, omdat het maar 559 bestanden zijn, zo gedaan toch? (sarcasme)

Hetzelfde hebben zij gedaan met mijn muziekbestanden en hier zijn er ietjes meer van (1159).

Als klap op de vuurpijl ging ik even kijken of de externe harde schijf die ik ze geleverd had het deed op een windows pc, maar de externe schijf reageerde gewoon niet. Dus ik weer de Xando bellen en ze vertellen dat de schijf die ik ze geleverd had kapot was, waarop de medewerker een collega had geraadpleegd die beweerde dat de externe harde schijf ‘al kapot was toen ik hem geleverd had’ Geweldig dus. De medewerker vertelde dat hij kon begrijpen hoe vervelend het was voor mij (zeker omdat deze medewerker ook al twee weken achter zijn laptop aanloopt niet dus.)

Hij zei dat dit een getouwtrek werd en raadde mij aan om een klacht in te dienen.

Dus daarom ben ik hier.

Ik ben tevreden als Xando de kosten dekt die gemaakt moeten worden om mijn externe harde schijf te vervangen. Het zou ook naar mijn mening netjes zijn als zij zich verontschuldigen voor de slordige en uitermate slechte service die zij geleverd hebben naar mij toe.

5 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Xando over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht shotikoabesadze

5 jaren geleden - Ik kan jullie melden dat deze klacht zojuist is opgelost.Nadat ik Xando gister zelf had gemaild met daarin mijn klacht werd ik zojuist gebeld door een filiaal manager. Augusto (augusto.mayano.soto@xando.nl) begreep mijn situatie waardoor het een heel gemakkelijk gesprek werd. Hij kwam zelf met een hele goede oplossing en daar ben ik heel blij mee. Dus ook al is het niet zo goed begonnen bij Xando Enschede als ik wilde ben ik heel erg tevreden over de manier waarop ik geholpen werd met mijn klacht door Xando Enschede.Ik wil dus graag Xando bedanken, in het specifiek Augsuto en ook klacht.nl voor hun moeite.

Alle klachten die gemeld zijn door shotikoabesadze